Citat:
Ursprungligen postat av
L1bertas
Har läst igenom och noterar två saker av intresse.
1. Alla de köpare vars namn fanns med i dokumenten var utlandsklingande. Orsak till detta? Jag tänker mig antingen att de har svårt med språket, eller så har de eller deras föräldrar inte tillräckligt med respekt för att avråda sina barn (se 2)
2. 170k för 2.0. Halva för ett dugligt resultat som räcker på handels och några andra utbildningar. Det måste ha varit föräldrarna som har betalat för provresultaten. Vilken förälder gör det?dessutom en ansenlig summa för en genomsnittlig svensk familj att lägga på ett provresultat för sitt barn.
Man kunde ta lån från CSN delbetala på det sättet. Samtidigt tänker jag också på att de utländska vänner jag har känner att de har större krav på sig själva när det gäller utbildning. Försöka få bra betyg om möjligt, ha ett bra yrke. Och om det inte går så bra för en är det självklar frestande att betala för att komma in på drömprogrammet.
Säger inte att det är rätt på något sätt, men samtidigt tror jag inte att fusk-köparna hade någon aning om hur pass stort det här var.
Förhoppningsvis leder det till att de förbättrar sig efter detta, pluggar upp betygen och gör bra ifrån sig.