Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Hur testade de det?
Var i FUP hittar man den uppgiften?
Undertecknad och polisinspektör Joakim Berlin har kallats till Luleå polisstation för att göra ett kriminalsök med polis hund. Söket genomfördes med polishunden Uno som enbart är tränad för att söka efter och markera mänsklig förruttnelse lukt.
Ett så kallat noll sök gjordes med kollegans Berlins hund Kompis, vilket innebär att ytan som tejprullarna skall läggas ut på inte är kontaminerad med Unos målsubstans. Berlins hund är utbildad för att söka efter och markera mänsklig förruttnelselukt, blod från människa och sperma från människa.
Söken filmades av personal från tekniska roteln Luleå.
Söket gjordes i Luleå polishus, fyshallen. På golvet hade det rullats ut brunt papper ca 1m brett. Pappret nollsöktes av Berlin och hans hund. Ingen av hundens mål substanser fanns på pappret.
Efter Berlins nollsök så placerades nio st liknande tejprullar, de var märkta från A-I. En utav rullarna skulle vara den som man ville ha undersökt av hunden. Jag hade ingen kunskap om vilken innan söket.
Jag och Uno påbörjade vårt sök. Hunden var intensiv och sökte både papper och tejprullar på bra sätt. Hunden sökte över rullarna två gånger sedan togs han ut för att några rullar lossnat från tejpen de satt fast på. Efter det så sökte Uno över pappret och rullarna igen, han plockar då upp en del rullar vilket jag tolkar som att Uno anser sig klar med jobbet. Han hittar ingen förekomst av sin mål substans på någon av tejprullarna.
Polisinspektör
FUP 364