2018-11-02, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Okej. Men om de efterfrågar uppgifter från fk. Borde de ha gjort det vid det här laget? Det var 1 år sedan. Eller är det nu de kommer efterfråga? Vet du om de garanterat kommer efterfråga eller bara slumpmässigt?
Jag har ingen aning, jag jobbar inte på någon av a-kassorna. Jag vet bara att a-kassorna, precis som Arbetsförmedlingen (där jag jobbar) inhämtar uppgifter från exempelvis Försäkringskassan, Skatteverket, Kronofogden och andra myndigheter när det behövs.

Men eftersom a-kassan behöver tämligen exakta uppgifter när dom utifrån arbetsgivarintygen ska räkna ut ersättningsnivån, så känns det spontant inte direkt osannolikt att dom inhämtar kompletterande uppgifter från F-kassan.
Senast redigerad av Bunny 2018-11-02 kl. 21:54.
Citera
2018-11-02, 21:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om någon begär ut information om dig från af, så måste af göra en menprövning, dvs dom måste värdera huruvida ett utlämnande skulle kunna vara till skada för dig. Om det skulle vara till skada för dig, så lämnas inte uppgifterna ut.
Jag ska inte svära på att det faktum att du varit inskriven som arbetssökande anses vara en känslig uppgift. Däremot lämnas självklart inte en arbetspsykologisk utredning ut hur som helst.
Med andra ord bör du ta det med en nypa salt när personer i den här tråden hävdar att af inte lämnar ut uppgifter om dig.
Nej TS behöver inte ta uppgifterna med en nypa salt. Du har rätt i att myndigheter alltid ska göra en sekretessprövning, men gentemot enskilda (privatpersoner och privata företag) kommer uppgifter som myndigheten har om andra enskilda alltid landa i att sekretess föreligger om inte de uppgifter som myndigheten har, har betydelse för i något ärende som myndigheten har gentemot den som begär ut uppgifterna.
Citera
2018-11-02, 22:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej TS behöver inte ta uppgifterna med en nypa salt. Du har rätt i att myndigheter alltid ska göra en sekretessprövning, men gentemot enskilda (privatpersoner och privata företag) kommer uppgifter som myndigheten har om andra enskilda alltid landa i att sekretess föreligger om inte de uppgifter som myndigheten har, har betydelse för i något ärende som myndigheten har gentemot den som begär ut uppgifterna.

Vilket motiv den som begär uppgifterna har, är inget som myndigheten varken ska eller får efterforska.
Det finns definitivt information om enskilda som du får ut oavsett vem du är, t ex folkbokföringsuppgifter och uppgifter om inkomst. Att en person uppbär föräldrapenning är en harmlös uppgift som kan lämnas ut. Vad skiljer det från uppgiften om att en person är inskriven på af? Att det skulle indikera att personen har ett problem?
Jag jobbar med menprövningar, och jag skulle säga att det ligger i gränslandet.
Citera
2018-11-02, 22:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vilket motiv den som begär uppgifterna har, är inget som myndigheten varken ska eller får efterforska.
Det finns definitivt information om enskilda som du får ut oavsett vem du är, t ex folkbokföringsuppgifter och uppgifter om inkomst. Att en person uppbär föräldrapenning är en harmlös uppgift som kan lämnas ut. Vad skiljer det från uppgiften om att en person är inskriven på af? Att det skulle indikera att personen har ett problem?
Jag jobbar med menprövningar, och jag skulle säga att det ligger i gränslandet.
Om en person är inskriven på Af ÄR en sekrtessbelagd uppgift... hur kan du tro något annat?

Jag har för övrigt inte påstått att myndigheter ska efterforska identiteten hos den som begär ut uppgifter. Läs vad jag skriver innan du bemöter det.
Citera
2018-11-03, 15:31
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Och man kan inte ljuga ihop ett CV?
Eller det är olagligt att ljuga på ett CV?

Problemet som kan uppstå är ju om man blir ombedd att ge referenser eller tar i lite för mycket i ljugandet på gränsen till orealistiskt (läs: uppseendeväckande). Jag har själv glapp i mitt CV på ett par år men ingen har hittills frågat om det tack vare "tunga" meriter jag har som tydligen drar blickarna tills sig. Så visst kan man även gå under radar.

Huruvida det skulle vara olagligt är väl snarare en frågeställning för juridikforumet.

Hur tänker du själv kring TS's dilemma?
Senast redigerad av exquisitely 2018-11-03 kl. 15:36.
Citera
2018-11-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Det är alltid Akassan Vision som betalar ut ersättningen de första 300 dagarna
- dag 1-100 så är ersättningen 80% av lönen MAX 910 kr per dag
- dag 101-300 så är ersättningen 70% av lönen MAX 760 kr per dag
2. Är man med i Vision har man även en inkomstförsäkring som betalas ut av försäkringsbolaget Bliwa
- dag 1-180 så ersätter bas försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 80% av din lön.
- dag 181-200 så ersätter extra försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 80% av din lön.
- dag 201-280 så ersätter extra försäkringen skillnaden mellan det du får i akassa och 70% av din lön.

Ett exempel:
Du tjänar 35000 före skatt och får ut ca 25000 efter skatt idag.

Du blir arbetslös och har 100 dagar extra inkomstförsäkring:
dag 1-100 får du ut A-kassa 14585 kr/mån och bas försäkring 5405 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 101-180 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och bas försäkring 7582 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 181 - 200 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och extra försäkring 7582 kr/mån = ca 19990 kr/mån efter skatt
dag 201 - 280 får du ut A-kassa 12408 kr/mån och extra försäkring 5205 kr/mån = ca 17613 kr/mån efter skatt
dag 281 - 300 får du ut A-kassa 12408 kr/mån = ca 12408 kr/mån efter skatt

Endast det du får i A-kassa är förmånsgrundande.

Har man jobbar 12 månader heltid är det inga problem att uppfylla ett arbetsvillkor det är dock svårt att veta i ditt fall då man inte vet förutsättningarna du kan dock läsa om dom här https://www.akassanvision.se/vanliga-fragor/villkor/

Tack för förtydligandet.
Så om min sambo säger upp sig nu och lämnar jobbet vid årets slut så blir det ungefär så här:
  • 1 - 8 jan: karens 6 dgr
  • 9 jan - 13 mar: avstängd 45 dgr
  • 14 mar 2019 -27 maj 2020: a-kassa *

* (plus minus några dagar)

Nån som vet?
Citera
2018-11-03, 16:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Tack för förtydligandet.
Så om min sambo säger upp sig nu och lämnar jobbet vid årets slut så blir det ungefär så här:
  • 1 - 8 jan: karens 6 dgr
  • 9 jan - 13 mar: avstängd 45 dgr
  • 14 mar 2019 -27 maj 2020: a-kassa *

* (plus minus några dagar)

Nån som vet?
Ja det ser ut att stämma, när man räknar antal dagar så räknar man måndag-fredag (oavsett om det är vardag eller röd dag)

1'a dagen man är arbetslös skriver man in sig på arbetsförmedlingen och får då en tid bokad med en handledare som går igenom hur man aktivt skall söka jobb och månadsrapportera det man gör. Man skall ha ett arbetsgivarintyg och betyg från anställningen man avslutar med sig (eller lämna in den skyndsamt därefter)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-11-03 kl. 16:33.
Citera
2018-11-04, 09:56
Medlem
foodcomas avatar
Hej, har försökt hitta svar på nätet men hittar ingen vettig info.

Om en person jobbat heltid senaste 6 månaderna och innan dess fått akassa, och personen sedan blir uppsagd, hur kommer dennas ersättning beräknas? Räknas akassan personen fått under hälften av de senaste 12 månader in som inkomst, och hur beräknas personens arbetstid?
Citera
2018-11-07, 17:55
Medlem
A-kassa innan eventuella studier

Har sedan en tid varit arbetslös efter att ha jobbat ett par år och har utöver sökt jobb även lagt in en ansökan till studier ifall jag ej får något jobb tills studierna eventuellt börjar i Januari.

Studierna hade troligen lett till att jag blir borta från arbetsmarknaden de närmsta åren bortsett från somrarna då jag tänkt att sommarjobba som vikarie men i slutändan hade det lett till en utbildning i ett yrke som är stor brist av.

Min plan är följande: Stämpla fram till sista "arbetslösa" dagen 4/1 -19 annars börjar jag studera den 7/1 -19 och ta pengar från csn.

Har tänkt finansiera mina studier med studiemedel från CSN om det blir aktuellt och sluta söka efter ersättning från a-kassan, vill inte heller studera på deltid som de verkar erbjuda om man ansöker om detta.

Skulle jag få ett jobb så kommer jag att ta det och skjuta på mina studier men om jag inte får något jobb tills dess att skolorna börjar så tar jag och studerar istället, inte tänkt fuska med någon ersättning på något sätt.

1. Har man någon skyldighet att berätta att man överväger att studera ifall man ej får jobb till mina handläggare på arbetsförmedlingen respektive a-kassan?

2. Kommer detta påverka min nuvarande rätt till ersättning ifall jag skulle få för mig att berätta detta, har redan skrivit att jag varit i kontakt med en studievägledare?

3. När mitt eventuella antagningsbesked till skolan kommer och jag tackar ja, ifall jag fortfarande inte fått något jobb, ska jag berätta detta till min arbetsförmedlare/a-kassa?

4. Är min plan att stämpla fram till sista "arbetslösa" dag ok enligt diverse lagar?
Senast redigerad av Happyholocaust 2018-11-07 kl. 18:36.
Citera
2018-11-07, 18:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Är du villig att ta ett jobb om du råkar få ett? Om svaret på det är ja, så kan jag inte se hur det ska kunna vara något problem. Studierna är ju sen, du söker akassa för att du är arbetslös nu.
Citera
2018-11-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyholocaust
Har sedan en tid varit arbetslös efter att ha jobbat ett par år och har utöver sökt jobb även lagt in en ansökan till studier ifall jag ej får något jobb tills studierna eventuellt börjar i Januari.

Studierna hade troligen lett till att jag blir borta från arbetsmarknaden de närmsta åren bortsett från somrarna då jag tänkt att sommarjobba som vikarie men i slutändan hade det lett till en utbildning i ett yrke som är stor brist av.

Min plan är följande: Stämpla fram till sista "arbetslösa" dagen 4/1 -19 annars börjar jag studera den 7/1 -19 och ta pengar från csn.

Har tänkt finansiera mina studier med studiemedel från CSN om det blir aktuellt och sluta söka efter ersättning från a-kassan, vill inte heller studera på deltid som de verkar erbjuda om man ansöker om detta.

1. Har man någon skyldighet att berätta att man överväger att studera ifall man ej får jobb till mina handläggare på arbetsförmedlingen respektive a-kassan?

2. Kommer detta påverka min nuvarande rätt till ersättning ifall jag skulle få för mig att berätta detta, har redan skrivit att jag varit i kontakt med en studievägledare?

3. När mitt eventuella antagningsbesked till skolan kommer och jag tackar ja, ifall jag fortfarande inte fått något jobb, ska jag berätta detta till min arbetsförmedlare/a-kassa?

4. Är min plan att stämpla fram till sista "arbetslösa" dag ok enligt diverse lagar?

Säkrast är att du pratar med din A kassa. Och viktigt att du inte tror att Facket och A kassan hör ihop, även om dom har samma namn o logga.
Jag vill minnas att du försäkrar på heder och samvete att du inte t.ex. studerat under tiden för A kassa. Det kommer i så fall att komma surt efter, med krav om återbetalning.
Att fuska till sig ersättningar är något av det lägsta man kan göra. Det är bara något över pedofili och barnporr.
Men ring o prata med A kassan, det finns folk som fått OK och det är människor som jobbar där. Men att försöka lura dom, då är det stor risk att det kommer att gå åt skogen för dej.
Citera
2018-11-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är du villig att ta ett jobb om du råkar få ett? Om svaret på det är ja, så kan jag inte se hur det ska kunna vara något problem. Studierna är ju sen, du söker akassa för att du är arbetslös nu.

Jag kommer ta ett jobb ifall det skulle dyka upp men om det inte kommer något tills dess att skolorna börjar så tänkte jag ta studierna som en sysselsättning utan inblandning från a-kassan och dess ersättningar.

Jobbar du med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in