2011-10-29, 04:43
Bannlyst
Grupparbete är ännu ett moment som sållar agnarna från vetet. Det ökar dock gemenskapen inom gruppen om man får något att "prata om".

Finns det inte gott om fabriker/tidningsbud/städare och annat som autister passar bra till?
Citera
2013-11-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Men va fan, ta dig i kragen och gå med i de grupper du vill hänvisad till att delta i.
Nej, jag har ingen sympati för er som påstår att ni är "socialt efterblivna, autistiska" alla får lära sig på egen hand hur man ska vara i sociala situationer, ryck upp dig. Helvete.. Håller världens folk på att bli helt instängda och socialt handikappade?
Man kan inte gå från att vara extremt obekväm i grupparbeten till att bara helt plötsligt vara jättebekväm med det.
Ja, naturligtvis kan man lära sig att hantera situationerna på ett bra sätt och kanske rentav trivas ganska bra med det - jag har lyckats med det, jag klarade inte av grupparbeten förut men nu känns det helt okej - men det tar faktiskt lite tid att verkligen bli bekväm med det.

Du får det att låta ungefär som att folk som är skraja för grupparbeten är det med flit och "får ta och skärpa till sig och sluta vara det nu på en gång".
Citera
2013-11-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Avser du naturvetenskapliga studier?
Jag har läst flera samhällsvetenskapliga ämnen på masternivå och uppmärksammat att antalet grupparbeten kraftigt ökat på den högre nivån. Istället för tentamen handlar det ofta om projekt, lösa case, hålla presentationer men även en del "rollspel" i organisationskurser på masternivån.

Jag ser egentligen inget fel med grupparbeten så länge är de effektiva. En del personer gillar att se grupparbeten som en form av "kompisträff" där människor som tidigare knappt känner varandra sitter och läser aftonbladet tillsammans och skickar youtube klipp till varandra. Extremfallet var när jag och en bekant jobbade med två tidigare okända personer som hade principen att jobba 10-16 varje dag på campus, de såg det visst som någon förberedelse inför yrkeslivet.
Det märks att du inte pluggar tekniskt i alla fall
Citera
2018-11-05, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruvil
Jag gör som så att jag helt enkelt skiter i att arbeta i grupp kort och gott. Oftast så får ju klassen dela upp sig själv i grupper, men då kör jag bara igång själv och skiter i alla andra. Sedan lämnar jag bara in det som vanligt, inget svårt med det.

Det bästa är ju att jag oftast blir klar före alla andra också.

Citat:
Ursprungligen postat av TwinPeaks77
I min klass är det flera som alltid är "sjuka" när det är dags för grupparbetet och de får då komplettera med en individuell uppgift. Men förbered dig på att de individuella uppgifterna brukar vara riktigt stora och omfattande.

Ursäkta för att bumpa en gammal tråd. Men skulle uppskatta om någon skulle kunna svara på om det fortfarande faktiskt är möjligt? Avskyr grupparbeten och fattar ju att att det är mycket tidskrävande att göra allt på egen hand men om det skulle funka i praktiken är jag bered på att offra mig. Hur går man tillväga då? Bara göra hela arbetet för sig själv och skicka in? Hur ska man sedan redovisa arbetet?
Citera
2018-11-05, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Ursäkta för att bumpa en gammal tråd. Men skulle uppskatta om någon skulle kunna svara på om det fortfarande faktiskt är möjligt? Avskyr grupparbeten och fattar ju att att det är mycket tidskrävande att göra allt på egen hand men om det skulle funka i praktiken är jag bered på att offra mig. Hur går man tillväga då? Bara göra hela arbetet för sig själv och skicka in? Hur ska man sedan redovisa arbetet?
Beror nog på vilken typ av utbildning du har, hur inlämningsprocessen är samt hur dina föreläsare är gällande grupparbeten. Redovisningar är ju också olika. En del grupparbeten stannar vid en gemensam rapport/skrivelse, andra kräver något muntligt också.

Jag har inte ännu varit med om ett grupparbete där jag haft möjlighet att lämna in själv utan negativ effekt på eget betyg. Läser naturvetenskapliga ämnen främst, men även i humanistiska ämnen har föreläsarna krävt att arbeten ska lämnas in som grupp. Fördelen med naturvetenskapliga ämnen (förutom biologi har jag märkt) är att det är sällan grupparbeten, bortsett från gemensamma labbrapporter som brukar krävas på grundläggande kurser.

Finns ju dock inget hinder i att man tar kontakt med aktuell föreläsare och förklarar situationen om det skulle visa sig omöjligt att genomföra något arbete pga övriga deltagare. Gäller det rent generellt att man inte vill göra grupparbeten så är det väl lämpligast att ta kontakt med kursledaren och presentera de skäl man har för att inte vara med och för en diskussion den vägen.
Citera
2018-11-06, 23:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon

Den i särklass bästa metoden är att välja sina gruppmedlemmar med omsorg och se till att man hamnar med andra som också vill arbeta individuellt. Sedan splittar man bara jobbet och gör sin del på distans. Om alla föredrar att slippa grupparbeten innebär detta en marginell skillnad mot att arbeta själv. På redovisningarna låtsas man i regel att man har suttit i grupp 100% av studietiden under grupparbetet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in