2011-10-22, 00:45
Medlem
Jag kan ju inte tänka mig att en normal människa faktiskt kan tycka om grupparbeten. Det är oftast parasiterna som tjänar på dessa arbeten, men det är bara att acceptera att man ibland måste göra dem.
Citera
2011-10-22, 10:48
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-costanza
Jag kan ju inte tänka mig att en normal människa faktiskt kan tycka om grupparbeten. Det är oftast parasiterna som tjänar på dessa arbeten, men det är bara att acceptera att man ibland måste göra dem.
Eller så ser man till att hamna i en grupp med vettiga personer. Det är oerhört givande med grupparbeten som lagts upp på ett bra sätt.

Vid tvångsindelning får man bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Det är nyttigt att få motvilliga/sinnesslöa personer att arbeta. Det går i vissa fall att slänga ut folk som promt vägrar arbeta. En förutsättning för detta är att man klarar av att vara saklig.
Citera
2011-10-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Eller så ser man till att hamna i en grupp med vettiga personer. Det är oerhört givande med grupparbeten som lagts upp på ett bra sätt.

Vid tvångsindelning får man bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Det är nyttigt att få motvilliga/sinnesslöa personer att arbeta. Det går i vissa fall att slänga ut folk som promt vägrar arbeta. En förutsättning för detta är att man klarar av att vara saklig.
Jo jag snackar om tvångsindelning naturligtvis, har inget emot att göra grupparbete med vettiga personer eller vänner.
Citera
2011-10-22, 12:29
Medlem
Just avslutat ett arbete där en av personerna bjöds på 1,5hp. Tycker man har ett ansvar och förstår inte hur svårt det ska vara och palla sig till de få tillfällen man faktisk träffas. Visst, arbetet hade jag kunnat göra själv på en dag eller två, men de handlar inte enbart om det. Annars håller jag med, grupparbete kan nog vara riktigt inspirerande om gruppen såväl som uppgiften håller en hög nivå. På HHS kan ni väl inte ha många slackers? Om inte skarpa så åtminstone ambitiösa?
Citera
2011-10-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Just avslutat ett arbete där en av personerna bjöds på 1,5hp. Tycker man har ett ansvar och förstår inte hur svårt det ska vara och palla sig till de få tillfällen man faktisk träffas. Visst, arbetet hade jag kunnat göra själv på en dag eller två, men de handlar inte enbart om det. Annars håller jag med, grupparbete kan nog vara riktigt inspirerande om gruppen såväl som uppgiften håller en hög nivå. På HHS kan ni väl inte ha många slackers? Om inte skarpa så åtminstone ambitiösa?

Det är de ambitiösa som gör merparten av grupparbetet . Sen är det upp till oss andra att komma med nya infallsvinklar och försöka få det hela lite mindre tråkigt. Jajo, jag är nog en slacker. Men orka när folk tar allt så himla seriöst hela tiden?! Roligare med lite innovation i arbetena.

Men det är absolut en av de största fördelarna med HHS, de minst motiverade är som över medel och uppåt på många andra utbildningar. Och vi har inga riktiga stolpskott.
Citera
2011-10-25, 13:51
Medlem
AberMenschs avatar
På tal om social loafing, det är inte bara att dessa personer aldrig gör något jobb, vi har även den gruppen människor som gör sitt jobb men i gengäld alltid missförstår alla uppgifter vilket leder till ändlösa diskussioner och förklaringar inom gruppen om saker som för de flesta är självklara. Och det är alltid samma personer som missförstår.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruvil
Jag gör som så att jag helt enkelt skiter i att arbeta i grupp kort och gott. Oftast så får ju klassen dela upp sig själv i grupper, men då kör jag bara igång själv och skiter i alla andra. Sedan lämnar jag bara in det som vanligt, inget svårt med det.

Det bästa är ju att jag oftast blir klar före alla andra också.
Ja det är ju absolut ett sätt! Vad fick du för reaktioner på det?
Jag önskar att jag hade gjort så. Hade besparat mig en hel del irritation.

Citat:
Ursprungligen postat av feeltherhythm
Jag går mitt tredje år på universitet och har nog haft grupparbeten på 80-90% av kurserna.
Så var det för mig med och det verkar genomsyra hela utbildningssystemet. Komplett vansinne.
Citera
2011-10-26, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberMensch
Ja du har rätt men det är en tudelad fråga. Dels den du tar upp men också att de allmänrådande grupparbetena utesluter många studenter pga arbetssättet.

Men fucking deal with it då.
Citera
2011-10-26, 07:50
Medlem
TwinPeaks77s avatar
I min klass är det flera som alltid är "sjuka" när det är dags för grupparbetet och de får då komplettera med en individuell uppgift. Men förbered dig på att de individuella uppgifterna brukar vara riktigt stora och omfattande.
Citera
2011-10-26, 10:17
Medlem
AberMenschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinPeaks77
I min klass är det flera som alltid är "sjuka" när det är dags för grupparbetet och de får då komplettera med en individuell uppgift. Men förbered dig på att de individuella uppgifterna brukar vara riktigt stora och omfattande.
Återigen, nu gäller ju saken - som jag påpekat tidigare i tråden - inte mig personligen. Jag har redan klarat av min huvudsakliga utbildning och valde att studera till ett yrke där jag i största möjliga mån får arbeta individuellt. Det var ett i högsta grad medvetet val eftersom jag tycker att det arbetssättet passar mig bäst.

Hursomhelst, att folk blir "sjuka" för att slippa uppgifter är säkert inte ovanligt och det är kanske just pga att de mår väldigt dåligt av den rådande ordningen att i stort sett göra allt i grupp på universitet.

De individuella uppgifterna brukar vara betydligt mer omfattande ja men många med mig föredrar det eftersom man stortrivs med att gräva ner sig i en uppgift utan att behöva ta hänsyn till andra.
Citera
2011-10-26, 11:39
Medlem
Geniets avatar
Man bör inte gå en utbildning som kräver grupparbete om man inte kan samarbeta. För att klara sig i samhället behöver man socialkompetens, människor utan denna egenskap är de som klarar att utföra sina jobb sämst och är de människor som mår sämst.
Sök hjälp istället.
Citera
2011-10-26, 12:19
Medlem
kleskens avatar
De som tycker om grupparbeten måste enbart ha hamnat i bra grupper där engagemanget är lika stort för alla. Det finns inget värre än när man hamnar i en grupp och man själv satsar högt medan resten enbart glider med. Man får se till o pusha dem så att de gör det som förväntas annars får man väl vara en liten tjallare o säga som det är till kursansvarige.

När grupparbeten fungerar så är det enligt mig mycket roligare/bättre för inlärningen eftersom man får flera synvinklar på problem och kan enkelt göra lite större arbete än om man bara jobbade själv; man lär sig bäst genom att lära andra.
Citera
2011-10-26, 12:35
Medlem
AberMenschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Man bör inte gå en utbildning som kräver grupparbete om man inte kan samarbeta. För att klara sig i samhället behöver man socialkompetens, människor utan denna egenskap är de som klarar att utföra sina jobb sämst och är de människor som mår sämst.
Sök hjälp istället.
Om det är så jobbigt att läsa ett tjugotal inlägg och sätta sig in i vad frågeställningen i tråden går ut på förstår jag inte varför du ens bemödar dig att skriva ett inlägg i den.

Det märks att du valt ditt nick med en stor nypa ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in