2018-11-06, 17:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Sorry. Fel av mig.
Är f n i Finland och där 'ärekränkning' är ett eget brott. Förivrade mig.

Men hävdar att det är illa att offentligt kalla en odömd person "mördare". Har så skett, bör det bestraffas.
Eller hur?
Helt upp till den enskilde att anmäla till åtal, med vidhängande ekonomisk risk. Som tidigare nämnts.
Citera
2018-11-06, 17:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tack
Antar att ”en misshandel upprättad” avser anmälan om sådan? Borde väl iofs vara två med tanke på motanmälan...

Har korrigerat det nu. Fantastiskt vad det växt till rena actionfilmen i klass med Jägarna!
Citera
2018-11-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta var ett slutet sällskap där generalen uppmanat deltagarna att utrusta sig med bl.a. kniv inför FAD som skulle släppas minuter senare, än denna händelsen. Det är därför sannolikt många som följt den uppmaningen som befann sig på samma plats, där incidenten inträffade. Strax efter sprang alla ut för tävlingen, liksom SD.

Om jag förstått det hela rätt.
Jag lyssnar och lär.
Kan inte hjälpa att det i mina öron låter konstigt att en arrangör ber delegaterna att utrusta sig med kniv, för "strax skall ni släppas ut i skogen"..
Men innan utsläppet uppstod bråket? Var det till råga på allt också lite tävlingsnerver som adderades? Till den uppenbart bristande impulskontrollen? Med egna barn intill?
Eller stämmer inte barnuppgiften heller?

Frågorna ovan inte specifikt till dig, Remark.
Citera
2018-11-06, 18:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det är synd att mordet kom lite i skymundan p.g.a. denna situation. Men det lägger sig.

För min del trodde jag det var allvarligare än det var eftersom man sade att GM blev häktad, anhållen eller gripen.

Men om det stämmer att han fick vara kvar på eventet och leta cacher, då förändras ju saken.

”man sade”? Kollar du aldrig själv upp fakta? Nu för du bara vidare hörsägen.

Du har ju tidigare skrivit såhär:

”Jag skriver aldrig fakta som inte är sann, det går utanför min etik.”

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-11-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Helt upp till den enskilde att anmäla till åtal, med vidhängande ekonomisk risk. Som tidigare nämnts.
Håller helt med dig i det du skriver.
Min rekommendation till SD att stämma kränkaren baserades givetvis på att de uppgifter jag använde mig av i mina resonemang, de samtliga var korrekta.
Under de premisserna skulle inte SD riskera att förlora målet.
Eller tror du inte som jag?
Citera
2018-11-06, 18:09
Medlem
Citat:
Jag lyssnar och lär.
Kan inte hjälpa att det i mina öron låter konstigt att en arrangör ber delegaterna att utrusta sig med kniv, för "strax skall ni släppas ut i skogen"..
Men innan utsläppet uppstod bråket? Var det till råga på allt också lite tävlingsnerver som adderades? Till den uppenbart bristande impulskontrollen? Med egna barn intill?
Eller stämmer inte barnuppgiften heller?

Frågorna ovan inte specifikt till dig, Remark.

Alla var förmodligen lite spända kan jag föreställa mig, detta var ju det dom väntade på. Men jag var inte där.

Barn vet jag inget om. För mig låter det som en vuxenaktivitet för rutinerade geo-cachare, men vad vet jag.
Citera
2018-11-06, 18:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Håller helt med dig i det du skriver.
Min rekommendation till SD att stämma kränkaren baserades givetvis på att de uppgifter jag använde mig av i mina resonemang, de samtliga var korrekta.
Under de premisserna skulle inte SD riskera att förlora målet.
Eller tror du inte som jag?
Nej, jag tror inte förtalsmål är nån slam dunk (som tidigare nämnts), eller för den delen civilmål/tvistemål i allmänhet. Jag blev i princip avrådd av anlitad jurist att driva ett; risken att rätten inte dömer som ens jurister tror finns där. Liksom att man vinner men ändå får stå sina egna kostnader.
Citera
2018-11-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla var förmodligen lite spända kan jag föreställa mig, detta var ju det dom väntade på. Men jag var inte där.

Barn vet jag inget om. För mig låter det som en vuxenaktivitet för rutinerade geo-cachare, men vad vet jag.
Det skrevs i tråden att barn (bl a "Knivmannens") var närvarande vid tumultet. Om det stämmer är det väldigt, väldigt olyckligt. Sånt där glömmer inte barn.
Citera
2018-11-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
OM uppgifterna är sanna.
Men nu fick jag fram information.
Om du missade mitt inlägg några rader upp så kommer det igen:

”Polis kom till plats
Misshandel.
Den som påstås blivit misshandlad har anmält. Den som anklagats har gjort motanmälan.
Namn på personer uppgavs inte.
Polisen patrull lämnar platsen.
Ingen gripen
Ingen frihetsberövad
Ingen vård
Inga skador
Inga tillhyggen”
Ja, hade missat ditt. Varit lite hektiskt för mig om man säger så.

Men så bra om dina uppgifter är korrekta. Fast motanmälan blev jag förstås nyfiken på.

OffT: Känner allt mindre och mindre lust att börja med geocaching.
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Följ den diskussionen bakåt, det är inte bara det där. Jag tror i alla fall att det är som 'Rosamund' skriver, att Åsa Hiding nog skulle "få på bollen" av JO om hon blev anmäld.

Jag tolkade ditt inlägg som att du tror att åklagaren har jättemycket bevisning som talar för SD som GM. Var det inte det du menade?
Citera
Medlem
Citat:
Det skrevs i tråden att barn (bl a "Knivmannens") var närvarande vid tumultet. Om det stämmer är det väldigt, väldigt olyckligt. Sånt där glömmer inte barn.

Har inte jag sett nämnas.
Citera
2018-11-06, 18:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, hade missat ditt. Varit lite hektiskt för mig om man säger så.

Men så bra om dina uppgifter är korrekta. Fast motanmälan blev jag förstås nyfiken på.

OffT: Känner allt mindre och mindre lust att börja med geocaching.

Hmm, borde man inte kunna klämma in en liten anmälan om "övergrepp i rättssak" också i all hast?

Olustigt är det i alla fall att någon tar sig friheten att vara domare och verkställare i ett icke avgjort mål, men vad den personen inte tänkte på uppenbarligen var att h*n har gett MGM,s advokat en stor draghjälp i sitt försvar av MGM, nu vet ju alla att det finns en labil person i BO,s närhet som inte kan kontrollera sig och gärna tycks ta till våld för att lösa en komplicerad situation, rena julklappen för en försvarare som letar efter alternativa GM.

Hur som haver, ska bli intressant vad åklagaren gör med ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in