2018-11-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Kan du länka till en källa på vad han är misstänkt för?

Hittar bara en rubrik till en låst artikel som möjligen skulle kunna handla om ärendet ovan.
Nej, tyvärr har jag ingen källa att länka till.
Mina resonemang baseras helt och hållet på de uppgifter som lämnats i tråden av postare som angett att de varit på plats. Misshandel, ärekränkning (fast det lär ha kallats 'förtal' i Polisens HR gällande ärendet) plus alltså brott mot knivlagen.
Energizer666 och EGT har båda lämnat uppgifter jag inte i detta nu finner skäl att betvivla.
Tror att de som var på plats alla medger att Knivmannen de facto burit kniv vid attacken mot SD där på eventet. Det som går isär mellan trådens olika skribenter, är om det kan ses som acceptabelt att bära kniv när man har både barn och ilska på samma gång. Tycker det verkar vara en pappa med både aggressionsproblem och dåligt omdöme.
Inte bra.
Citera
2018-11-06, 17:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej men då mår de inte tillräckligt dåligt som du sade. De fick ju komma till en psykolog som bedömde att de inte behövde hen tillräckligt mycket. Mår man bara litet dåligt räcker det med kurator.

Nu var jag kanske inte tillräckligt tydlig.

De personer jag känner har mått riktigt dåligt. Det är den person de har blivit skickade/remitterade till inom vården som tycker att ingen mår så dåligt att de behöver samtalsterapi.

Jag förklarade detta som svar på ditt påstående att man alltid har rätt till samtalsterapi, men hur de ändå ser till att man inte får det, genom att påstå att man inte behöver det.
Citera
2018-11-06, 17:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Mina resonemang baseras helt och hållet på de uppgifter som lämnats i tråden av postare som angett att de varit på plats. Misshandel, ärekränkning (fast det lär ha kallats 'förtal' i Polisens HR gällande ärendet) plus alltså brott mot knivlagen.
Energizer666 och EGT har båda lämnat uppgifter jag inte i detta nu finner skäl att betvivla.
Tror att de som var på plats alla medger att Knivmannen de facto burit kniv vid attacken mot SD där på eventet. Det som går isär mellan trådens olika skribenter, är om det kan ses som acceptabelt att bära kniv när man har både barn och ilska på samma gång. Tycker det verkar vara en pappa med både aggressionsproblem och dåligt omdöme.
Inte bra.
Det kallas förtal för att ärekränkning inte är en brottsrubricering. Som tidigare nämnts.
Citera
2018-11-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Haha vilket hysteriskt psykfall du är, diskuterar med dig själv, berömmer och klappar dig på axeln. Har du glömt medicinen?
Morakniv om något är förresten ett multiverktyg.
Starta en egen tråd, i din vilsna hjärna finns bara du själv och jag åtminstone orkar inte hör ditt självförhärligande.
Nej, en morakniv är INTE ett multiverktyg!

Kan du vara snäll och presentera det som du anger vara en uppmaning från arrangören om att deltagarna skall ta med sig/på sig ett multiverktyg?
Tack!
Citera
2018-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Inte bra.

Detta var ett slutet sällskap där generalen uppmanat deltagarna att utrusta sig med bl.a. kniv inför FAD som skulle släppas minuter senare, än denna händelsen. Det är därför sannolikt många som följt den uppmaningen som befann sig på samma plats, där incidenten inträffade. Strax efter sprang alla ut för tävlingen, liksom SD.

Om jag förstått det hela rätt.
Citera
2018-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Kära Carinah78! Det påannonserades av FAD generalen att vi skulle behöva det under mörkerletningen. Jag tror att du inte var där men ändå tycker du väldigt mycket. Du kanske ska ta och lyssna på de som var där. Det är inte ens bekräftat att någon blev anhållen eller avvisad. Jag såg polisen och de stod bara där. Ingen "buse" var fasttagen.
Jag utgår från vad som lagts upp i tråden och utifrån det har jag fört mina resonemang om vad som då gäller och vad som då är att vänta.

Om du finner att mina resonemang är på tok, så får du möta mig i kritik mot det jag för fram i dem.
Jag var inte på eventet. Allt jag skriver är utifrån antagandet att uppgifterna, de sansades dito, är tillförlitliga. Från det kan diskussion föras.
Tror jag.
Citera
2018-11-06, 17:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är bra att du tar upp proportionerna!

En människa har blivit mördad.

En människa som aldrig mer kommer att få uppleva en jul tillsammans med sina barn, aldrig få uppleva en sommar, aldrig geocacha mer...
En person som aldrig kommer att få uppleva sina barn växa upp, aldrig få var med i deras framtid. De kommer inte ha mamma att ringa till när pojkvännen gjort slut, när man behöver stöd och behöver råd. De är utan sin mamma resten av sina liv. Barnbarn som aldrig kommer att ha en mormor!

Samma personer som förringar bil incidenten pratar mycket upprört om event -händelsen. Det är min uppfattning.

Proportionerna bliv så skeva.

Känns helt galet att det kan bli två så helt olika åsikter och uppfattning om något. Det är som om de två lägren inte pratar om samma händelse, samma person, samma mord, inte kommer från samma världsdel.

Ja, det är synd att mordet kom lite i skymundan p.g.a. denna situation. Men det lägger sig.

För min del trodde jag det var allvarligare än det var eftersom man sade att GM blev häktad, anhållen eller gripen.

Men om det stämmer att han fick vara kvar på eventet och leta cacher, då förändras ju saken.
Citera
2018-11-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det är en farlig kombination.
Men jag hoppas på att han inte blir åtalad. Han har tydligen också barn.
Menar du att "barninnehav" skulle medföra åtalsimmunitet?!
Du skojar väl med mig nu?

Så SD borde då inte kunna åtalas för mord (om han skulle visa sig vara LW:s baneman), bara för att han har två barn?
Intressant.
Har jag aldrig tänkt på. Nya "verkställighetshinder" får jag säga.
Citera
2018-11-06, 17:43
Medlem
Citat:
Inte bra.

Ok. Tack för ett ärligt svar där det tydligt framgår att du enbart har hörsägensuppgifter men ändå vill att den personen det skvallras om ska dömas.

Ditt inlägg om Sundsvalls tingsrätt och att du väntar på en dom i ett mål som du inte ens vet existerar rimmar illa med dina tidigare skriverier om Sverige som rättsstat.
Citera
2018-11-06, 17:45
Medlem
T34Panzers avatar
Det här blir ju bara mer och utbroderat! Hur står det till med faktagranskningen? Det är väl bara att kontakta polisen eller tingsrätten och inhämta information.

Efter kontakt med polisen har jag idag fått fram dessa uppgifter:

—————————
Södra Berget, inkom samtal lördag 3 november kl 17:30
Geochatching plats

Polis kom till plats
Misshandel upprättad.
Den som påstås blivit misshandlad har anmält.
Den som anklagats har gjort motanmälan.
Namn på personer uppgavs inte.
Polisen patrull lämnar platsen.

Ingen gripen
Ingen frihetsberövad
Ingen vård
Inga skador
Inga tillhyggen

—————————

Ja detta låter ju inte riktigt som en del andras mer dramatiska versioner, fulla med fetade ord och versaler.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-06 kl. 17:49.
Citera
2018-11-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det kallas förtal för att ärekränkning inte är en brottsrubricering. Som tidigare nämnts.
Sorry. Fel av mig.
Är f n i Finland och där 'ärekränkning' är ett eget brott. Förivrade mig.

Men hävdar att det är illa att offentligt kalla en odömd person "mördare". Har så skett, bör det bestraffas.
Eller hur?
Citera
2018-11-06, 17:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det här blir ju bara mer och utbroderat! Hur står det till med faktagranskningen? Det är väl bara att kontakta polisen eller tingsrätten och inhämta information.

Efter kontakt med polisen har jag idag fått fram dessa uppgifter:

—————————
Södra Berget, inkom samtal lördag 3 november kl 17:30
Geochatching plats

Polis kom till plats
En misshandel upprättad.
Den som påstås blivit misshandlad har anmält.
Den som anklagats har gjort motanmälan.
Namn på personer uppgavs inte.
Polisen patrull lämnar platsen.

Ingen gripen
Ingen frihetsberövad
Ingen vård
Inga skador
Inga tillhyggen
—————————

Ja detta låter ju inte riktigt som en del andras mer dramatiska versioner, fulla med fetade ord och versaler.
Tack
Antar att ”en misshandel upprättad” avser anmälan om sådan? Borde väl iofs vara två med tanke på motanmälan...

Mycket väsen för lite (juridisk) ull alltså, även i tråden.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-11-06 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in