2018-11-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det hoppas jag att han gör. Det är bara dumt att inte gå till en psykolog när man befinner sig i en livskris.

Sedan har det nämnts i tråden att han tar antidepressiva, vilket han får av läkare. Och de brukar då råda till samtalsterapi med medicineringen. Att bara knapra piller är inte så effektivt nämligen.

Det tvivlar jag. Antidepressiva fasas in avseende styrka under en relativt lång tid och då kallas man regelbundet till läkaren för justering ca var 10 dag. Jag tvivlar på att den vore rätt medicinval i det läget.
Citera
2018-11-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du blir nog misstänkt för brott om du samtidigt hamnar i bråk med någon och polisen plockar in dig och hittar kniven
Eftersom det är antagligt att angriparen/ärekränkaren i Sundsvall vid Polisens visitation fann en kniv på denne, så räcker det för att kunna bli fälld, absolut!

Den som med en svampkniv med ett 7 cm långt blad går till vilken affär som helst, riskerar påföljder, ja.
Snickaren som fikar "iklädd" sitt arbetsredskap Morakniven lär nog klara sig. Jag skriver 'nog' eftersom man i förarbetena till "knivlagen" diskuterade kring just hantverkare m kniv. En nitisk åkl har möjlighet att väcka åtal, men jag tror inte så sker. NJA har lite olika och intressanta fall med knivar presenterade.

OnT: Knivmannen som attackerade SD i Sundsvall kommer med säkerhet att åtalas för kniven och nästan lika säkert kommer han att fällas. Ser fram emot det.
Citera
2018-11-06, 13:54
Medlem
Honan6s avatar
SAMMANFATTNING 14 maj till 8 juni

BO sägs ha haft ett förhållande med den misstänkte som först anhölls och släpptes 15/5, anhölls igen 29/5, häktades 1/6 och släpptes 8/6 – dock fortsatt Skäligen misstänkt
LW har enligt rykten haft ett flerårigt förhållande med den gifta SD som ligger i skilsmässa med HD. Sistnämnda hade nyligen flyttat till en bostad väldigt nära LW – de kunde se till varandras uteplatser.
Den häktades advokat Ingvar Backman, har till bl a Aftonbladet bekräftat att de haft ett förhållande: ”- Det är svårt att definiera, och det beror på när i tid du pratar. Jag tror att jag har sagt att de tidigare har haft en kärleksrelation”

SD reste efter det första anhållandet till USA, men fick vända åter mot Sverige.

SD och HD delade LW:s intresse för Geocaching

Länk till Geocaching i Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/groups/9967440491/about/

Länk till Geocaching i Örebro på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/183320791731496/

Hos Polisen i Örebro finns flera som ägnar sig åt geocaching – bl a kriminalteknikern TM som bör känna till såväl BO som MGM. Denna krimtekniker är även gammal dykarkompis med den misstänkte.

Den misstänkte
SD arbetar som ”Kontrollansvarig kvalificerade objekt” på byggföretaget T*r*ns AB

SD på Facebook http://www.facebook.com/saabstefan

SD ligger i skilsmässa (prövotid) med H*nn* D*v*dss*n. De har två döttrar ca 12 och 14 år
HD bor så att hon kunde se till LW:s uteplats.

HD Facebook http://www.facebook.com/hanna.davidsson74

Den misstänkte bor i samma område som LW
Alla bor nära varandra – länk till översiktskarta: http://forumbilder.se/H6T3M/hjarsta

Vänner blev ovänner?
Från att ha varit oerhört tajta vänner, så händer något vintern/våren 2017 och 24 mars är sista gången SD har Gillat LW:s inlägg och Gillandet upphör totalt utåt sett.
SD misshandlade LW?
LW anmälde SD för misshandel i en bil som ska ha skett 10 jan -17, men åklagare beslutade lägga ned fallet.
LW hade även anmält SD för trakasseri 2 nov -16, men återtog sin anmälan.

Länkar till artiklar om misshandel/ofredande i Metro:
http://www.metro.se/artikel/uppgift-lena-wesström-anmälde-utpekad-man-för-ofredande-tog-tillbaka-anmälan
Uppgifter om tidigare våld: http://www.metro.se/artikel/uppgift-om-tidigare-våld-förhörde-mannen-tog-nackgrepp-på-lena-wesström

Många har visat sitt deltagande i inlägg på Sociala Media
Många är chockade och har visat sitt deltagande – bl a vännen J*rr* Gr** kände sig förtvivlad på kvällen 19/5 kl 19.03 – dagen då kroppen hittats.
Han lade ut en bild på sig och LW där han bl a skrev ”Vila i frid Softis”
Det blev en del reaktioner i tråden eftersom det inte hade bekräftats att den döda kvinnokroppen var LW. JG har därefter ändrat sina inställningar, så att inlägget kan inte ses om man inte är vän med honom
– Länk: http://www.facebook.com/jerry.gray

FRÅN MÄNNISKOROV TILL MORD
14 maj ca kl 23.00
Någon har sista kända kontakt med LW – vem var det?

15 maj
Tisdag morgon. LW anmäls som försvunnen av anhöriga. En son fyllde 12 år denna dag.
Polisen spärrar av bostaden och anser att fynd (?) och fakta talar för att LW inte har försvunnit frivilligt.

15 maj
Polisen har inlett en förundersökning om misstänkt människorov och Grova brottsgruppen involveras. (Talar detta för anmärkningsvärda spår och misstanke om begånget brott i LW:s hem?)
SD anhålls misstänkt för inblandning i försvinnandet, men släpps snabbt efter förhör.
Bostad spärras av och undersöks (SD:s?), ytterligare en bostad spärras av och undersöks (vems?).
Förhör, dörrknackningar och sök

15:e maj under kvällen eller tidig morgon 16 maj
SD (och HD?) åker utomlands. Ingen av deras föräldrar uppgav sig veta var paret befann sig när de tillfrågades av massmedia. En moderator i tråden fick PM om att de åkt till USA, att de inte kom in där och istället tog sig till England. (vilket datum var de tillbaka? Före eller efter att Lena hittades?)

17 maj
Förhör, dörrknackningar och sök

18 maj
Polisen går ut i media med namn och bild på LW - de vädjar om tips.
Hennes telefon har pejlats i området.

19 maj
Fynd (mobil?) i skogsparti som kopplas till den försvunna. Området spärras av. Tid ca 11.30.

19 maj
Privatpersoner hittar en död kvinnokropp bakom ett bullerplank ca 100 meter från den förvunnas bostad. Tid ca 14.30.

20 maj
Polisen bekräftar att en mordutredning inleds och att den preliminära undersökningen visar att det troligen är LW som hittats. Ingen person är frihetsberövad.
Polisen berättar att husrannsakan gjorts i en bil flera mil från Örebro. Bilen ska tillhöra den man som tidigare suttit anhållen och man har funnit flera intressanta fynd. Det bekräftades senare att bilen hade beslagtagits på Arlanda.

22 maj
Polisen meddelar att RMV har bekräftat att det är Lena Wesström som hittades i död den 19:e och kroppen är skickad till NFC för obduktion.
Under eftermiddagen dokumenteras Hjärsta-området ovanifrån med helikopter.
Material samlas till utredningen.
Ingen misstänkt var gripen och polisen ville inte uttala sig om någon var anhållen i sin frånvaro.
"Vi har förståelse för att man vill veta vad som händer i utredningen och vad polisen gör för att hitta en eller flera förövare", skriver polisen i ett pressmeddelande. Det pågår för närvarande en mordutredning och det råder förundersökningssekretess. Polisens mål är att göra en så bra utredning att man i slutänden kan komma att ställa en eller flera förövare till svars i en rättegång."

23 maj
Inget nytt har rapporterats från Polisen

29 maj
SD hämtades och anhölls

1 juni
SD häktas ”skäligen misstänkt”

7 juni
Förhör hålls

8 juni
Åklagaren gör en häktningsframställan p g a Sannolika skäl, men TR anser att det inte håller. Den misstänkte släpps på fri fot. Fortsatt Skäligen Misstänkt
------------

Mordutredning utan angiven dödsorsak – avses orsaken hemlighållas till eventuellt åtal?
Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare i fallet, är förtegen.

Massmedia bevakar
Saxat från betalartikel i NA 7 juni:
– Det stämmer att det hålls ett förhör med den misstänkte idag. Det är polisen som håller i förhöret. Jag kan absolut inte säga något om vad förhöret går ut på, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare i fallet.
Åklagaren har fram till och med fredag på sig att få fram nya bevis mot mannen. Han är häktad som skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden.
– Jag kan inte svara på om jag kommer att begära honom häktad på sannolika skäl just nu. Jag kommer att avvakta innan jag lämnar in en häktningsframställan. Jag har fram till imorgon på mig att ta ett beslut och det kommer jag att ta under fredagsmorgonen.
Om en person häktas som skäligen misstänkt måste en ny häktningsförhandling alltid hållas inom en vecka från det första beslutet. Om misstankegraden vid den nya häktningsförhandlingen vid det laget inte har stärkts ska häktningen hävas och den misstänkte försättas på fri fot.
Har ni fått fram någon ny bevisning?
– Det är ingenting som jag svarar på i nuläget. Det kommer ni att få veta under morgondagen.”

Metro 4 juni – Polisens kamp mot klockan
http://www.metro.se/artikel/polisens...-lena-wesström

Aftonbladet 1 juni – Blodiga kläder hittades i den misstänkte mannens hus
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...te-mannens-hus

Dagen 1 juni – Man häktad för mord
http://www.dagen.se/nyheter/man-hakt...trom-1.1150410

Expressen 30 maj
http://www.expressen.se/nyheter/brot...ordat-lena-45/

Rapporter från Polisen
Händelserapporter
30/5 http://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/maj/mordutredningen-i-orebro/
22/5 http://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/maj/mordutredning-orebro/
Senast redigerad av Honan6 2018-11-06 kl. 14:29.
Citera
2018-11-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eftersom det är antagligt att angriparen/ärekränkaren i Sundsvall vid Polisens visitation fann en kniv på denne, så räcker det för att kunna bli fälld, absolut!

Den som med en svampkniv med ett 7 cm långt blad går till vilken affär som helst, riskerar påföljder, ja.
Snickaren som fikar "iklädd" sitt arbetsredskap Morakniven lär nog klara sig. Jag skriver 'nog' eftersom man i förarbetena till "knivlagen" diskuterade kring just hantverkare m kniv. En nitisk åkl har möjlighet att väcka åtal, men jag tror inte så sker. NJA har lite olika och intressanta fall med knivar presenterade.

OnT: Knivmannen som attackerade SD i Sundsvall kommer med säkerhet att åtalas för kniven och nästan lika säkert kommer han att fällas. Ser fram emot det.

Nej, det kommer han inte, det är varken ett brott att prata med någon eller bära multiverktyg som uppmanats av arrangören.

Det är tydligt var dina sympatier ligger, hos kvinnomisshandlare och mördare. Du är en sällsynt vidrig människa som blandar dina högtravande tankar om dig själv med bibel och religiöst svammel.

Som en from kristen uppvisar du sidor som vore beklagansvärda även hos en verklighetsfrånvänd hatare av allt ljust och gott. Jag kan inte annat att beklaga din existens.
Citera
2018-11-06, 14:08
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Nej, det kommer han inte, det är varken ett brott att prata med någon eller bära multiverktyg som uppmanats av arrangören.

Klart han kommer fällas då det var en KNIV han bar och inte ett multiverktyg
finns många bilder från eventet där "personen" syns på bild med KNIVEN i bältet
Citera
2018-11-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Frågan bör ställas till MV.

Korp, räv, grävling samt fåglar som dyker upp efter våra vägar när djur blir påkörda.
Citera
2018-11-06, 14:19
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja det blir roligt, återkommer då och skriver gärna om att kräket blivit rullad i tjära och fjädrar, det är ju lite vilda vestern i Sundsvall...
Om jag är avstängd eller arresterad hoppas jag ni själva kan läsa i tidningen om att :
Mordmisstänkt jagades blödande och nersolkad från platsen av Riktiga män.

Hur blev det med återkommandet om detta?
Citera
2018-11-06, 14:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Det är inte säkert med tanke på att det kanske räknas som förmildrande omständigheter i rådande situation med sorg?
Citera
2018-11-06, 14:30
Medlem
Du var uppenbarligen inte på plats, för du har en väldigt skev bild av verkligheten. Nu tittade jag inte efter så noga, men såg bara någon ful fet person brevid SD och såg faktiskt ingen som pratade med honom, men jag tittade inte så ofta heller, det är ju också en ful människa med vedervärdigt inre.

Vad jag och många andra utomstående inte förstår är varför ni som är nära SD inte tycker att våldet han använde och hoten mot LW är förkastliga, att ni ens umgås med en sådan person?
Hatade ni LW så mycket, varför?

Sedan att HD är oerhört nedtryckt var tydligt då man såg henne, är hon blond?, det var ideligen glada miner på eventet men på HD var det mungipor ner. Är hon skrämd till tystnad och kontroll?
Det, borde polisen verkligen titta på.
Att hon ens umgås med SD tyder ju på en fruktansvärd obalans i psyket. Var det HD som åkte till psykakuten?

Varför svarar du inte på frågorna, obekvämt, svårt?
Om du vill umgås med SD så kan du gärna få förklara dig, för utomstående ter sig du som en like. Dvs gillar att misshandla, ofreda och hota kvinnor. Du är säkert likadan, och när du sedan möter en man som ifrågasätter dig så kastar du dig till golvet av skräck och skriker på hjälp.
Modiga ni är, ni kvinnoplågare.
Citera
2018-11-06, 14:41
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Du var uppenbarligen inte på plats, för du har en väldigt skev bild av verkligheten. Nu tittade jag inte efter så noga, men såg bara någon ful fet person brevid SD och såg faktiskt ingen som pratade med honom, men jag tittade inte så ofta heller, det är ju också en ful människa med vedervärdigt inre.

Vad jag och många andra utomstående inte förstår är varför ni som är nära SD inte tycker att våldet han använde och hoten mot LW är förkastliga, att ni ens umgås med en sådan person?

Sedan att HD är oerhört nedtryckt var tydligt då man såg henne, är hon blond?, det var ideligen glada miner på eventet men på HD var det mungipor ner. Är hon skrämd till tystnad och kontroll?
Att hon ens umgås med SD tyder ju på en fruktansvärd obalans i psyket. Var det HD som åkte till psykakuten?

Citat:

Varför svarar du inte på frågorna, obekvämt, svårt?
Om du vill umgås med SD så kan du gärna få förklara dig, för utomstående ter sig du som en like. Dvs gillar att misshandla, ofreda och hota kvinnor. Du är säkert likadan, och när du sedan möter en man som ifrågasätter dig så kastar du dig till golvet av skräck och skriker på hjälp.
Modiga ni är, ni kvinnoplågare.

varför skriva samma sak två gånger?
Citera
2018-11-06, 14:44
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Självklart blir det reaktioner. Jag hade inte någon personlig relation med LW men kände till henne liksom SD och många andra.

Skyldig eller inte skyldig så tyckte jag personligen att det var mycket obehagligt när jag mötte SD på eventet. Han har fortfarande en misstankegrad kvar mot sig rättsligen och hur ska jag som eventdeltagare vara? Det talas om respekt hit och dit! Det är svårt för mig att vara respektfull mot någon som misstänks ha mördat någon. Ska jag visa medkänsla eller vaddå? Det handlar om självbevarelsedrift för min del. Jag behöver inte vara otrevlig men jag tänker då inte "sova med fienden" och låtsas som ingenting har hänt.

Jag går därifrån så klart men jag är rädd ändå eftersom jag inte vet vad eller vem jag ska passa mig för. Tyckte dock att det var otroligt obehagligt när jag träffade vederbörande i skogen. Han var hånfull och lite överspänd tyckte jag. Kanske nervositet i och för sig. Läskigt va det iallafall.

Jag tycker fortfarande att det är ett märkligt beteende att besöka ett stort event som, skäligen misstänkt för mordet på LW, där en stor del av besökarna kände LW och även kände till misstankegraden polisen har mot SD.

Ursäkta mig nu, men en normalt funtad människa i den sitsen borde hålla sig undan risken för konfrontationer innan polisen är klar med sitt arbete.

Jag kan förstå att situationen upplevdes obehaglig. Kan du utveckla hur SD uppträdde då ni möttes i skogen? På vilket sätt var han hånfull?
Citera
2018-11-06, 14:55
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag kan förstå att situationen upplevdes obehaglig. Kan du utveckla hur SD uppträdde då ni möttes i skogen? På vilket sätt var han hånfull?

Allmänt dålig attityd över hur andra letade. Verkade övertaggad. Han var glad men verkade speedad på nåt sätt och just som jag sa, taskig attityd mot andra som kom till positionen. Kan inte påstå att jag stod kvar och tittade och analyserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in