2018-11-06, 09:23
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var kanske bara en anhållan? Får man häktas om straffet för brottet är under 2 års fängelse?

Polisen anhåller, häktar gör en domstol efter en framställan av en åklagare... Personen blev med största sannolikhet endast anhållen/omhändertagen och sedan släppt efter förhör...
Citera
2018-11-06, 09:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Konstigt att det inte framgår något om denna incident på polisens "Nyheter och händelser" om det enligt uppgift i tråden stämmer att polisen kom till platsen och en person omhändertogs:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/sundsvall/

Jag kollade där också, men vet sedan tidigare att alla händelser inte rapporteras.
Citera
2018-11-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu fantiserar du igen.
Ärekränkning och förtal är inte sådana mål som någon åklagare tar upp.
Det är brottsoffret själv som måste driva en rättsprocess mot gärningsmannen.

Kommer SD att göra det?
Det kan ju bli lite intressant om han både står åtalad för mord och samtidigt själv driver en rättsprocess mot den som kallade honom för mördare?
Om du hoppsann nån gång kunde lära dig att tygla dina uppenbarligen extremt svårtämjda behov att omgående kasta dig på tangenterna, så skulle du [ev] bättre kunna läsa VAD jag skriver. Och vad jag INTE skriver.

OnT: Ingenstans i min text skriver jag att SD kan påräkna åkl:s hjälp i drivandet av detta ärende. Ingenstans. En gång till: Ingenstans.

Så när vi nu är klara med det, så undrar jag om du anser att jag i detalj och steg-för-steg borde ha hjälpt SD i hur han lämpligen bör driva ett sånt ärende? Eftersom jag inte kan påräkna ett svar i det från dig, så gör jag så här:
SD polisanmäler händelsen -> åkl lägger ner pga ett ej av allmänt intresse påkallat ärende -> SD stämmer GM (ärekränkaren/knivmannen) civilrättsligt -> SD vinner, bl a m h a ett stort antal vitten, målet -> SD får den krona i skadestånd som han symboliskt krävt av GM.

Edit: SD bör höra polisanmälan asap. Den behöver SD inte göra i Örebro. Bättre vore i Sundsvall, eller var som helst i landet. Brottet begicks i Sundsvall, så SD slipper Örebro TR.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-06 kl. 09:45.
Citera
2018-11-06, 09:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag läste just länken (ett svar till en privatperson från Lawline om jag mins rätt) innan jag skrev mitt svar angående möjligheterna för en advokat att vända sig direkt till JO.

Det är inte misstankegraden man begär att få överprövad som advokat utan någon relevant del av handläggningen i målet.
Jag talar alltså inte om någon "överprövning" här, utan om möjligheten att anmäla åklagaren till JO. En sådan anmälan kan göras av SD själv, eller av vilken privatperson som helst som anser att det bör utredas om åklagaren kan ha brustit i sin myndighetsutövning. I det här fallet skulle det vad jag förstår kunna handla om att åklagaren inte har iakttagit grundlagens krav om saklighet och opartiskhet. Sådant brukar JO kunna gå igång ordentligt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man måste alltså välja en "frågeställning" som är möjlig att begära en överprövning för. Advokater brukar inte använda sig av JO som en del av sin processföring, däremot givetvis uttrycker man sin uppfattning till massmedia och då kan man också uttrycka sig i mer allmänna termer.
I inlägget du citerade gav jag exempel på just ett par frågeställningar som skulle kunna vara relevanta för en JO-anmälan. En tredje är att åklagaren tidigare gick ut i media med att hon har "jättemycket bevisning", vilket gav ett (uppenbarligen felaktigt) intryck av att det går att bevisa att SD är gärningsmannen. Det här kan ha gett oss en förvrängd bild av utredningsläget, och om det nu har visat sig att det här inte alls stämmer så bör hon pudla. Det här är väl också lite av en anständighetsfråga.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-06 kl. 09:58.
Citera
2018-11-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Polisen anhåller, häktar gör en domstol efter en framställan av en åklagare... Personen blev med största sannolikhet endast anhållen/omhändertagen och sedan släppt efter förhör...
Åklagare anhåller. Polisen griper.
Ärekränkaren aka Misshandlaren aka Knivmannen lär ha gripits av polisen på platsen. Ser inget skäl för ett 'anhållande' i det vi vet om händelsen. Gissar att han erkände gärningarna och då faller skäl för ett anhållande.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-06 kl. 09:56. Anledning: pluralis: *gärningarna* i st f *gärningen*
Citera
2018-11-06, 09:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ingen som fantiserar, det vore kanske på sin plats om du höll en mer artig ton mot dina medskribenter. I synnerhet när hen har rätt och du fel.

Enligt EGT upprättade polisen tydligen anmälan inte bara om förtal/ärekränkning utan även ringa misshandel och brott mot knivlagen så en åklagare lär visst fundera på att pröva saken rättsligt när det handlar om flera brottsliga gärningar.
EGT är inte någon källa att lita på.
Hen skriver inte vad som har hänt utan sin egen tolkning av olika saker.
Det brukar vara stor skillnad på den tolkningen och verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Polisen kommer till plats och tar upp en anmälan. GM avförs från platsen och häktas, men släpps senare under lördagen. Misstankarna ska tydligen vara Ringa misshandel, Brott mot knivlagen och Förtal (Rubriceringen är jag osäker på)

Ingen häktas samma dag som polisen tar in personen till förhör, möjligen kan personen anhållas.
Det verkar inte som om han ens anhölls.
Du kan väl googla så att du förstår vilka begrepp du använder.
Citera
2018-11-06, 09:55
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ärekränkaren aka Misshandlaren aka Knivmannen lär ha gripits av polisen på platsen. Ser inget skäl för ett 'anhållande' i det vi vet om händelsen. Gissar att han erkände gärningen och då faller skäl för ett anhållande.

Helt korrekt, jag menar gripits. Ett anhållande gör åklagaren och häktar gör domstol. Rätt ska vara rätt
Citera
2018-11-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ

Jag såg också händelsen, SD kom in och ställde sig i lokalen varpå en person gick fram och frågade honom vad han gjorde där. Han tar tag i SD och frågar igen vad han gör där, SD snubblar eller kastar sig ned på golvet och börjar skrika.
Därefter säras de på och eventet fortsätter. Polis kommer dit senare, tar upp en anmälan och åker igen, både SD och den andre ger sig ut i skogen, fast inte samtidigt.

SD överdriver situationen, kastar sig och skriker. Är rätt säker på att det inte är ett brott att prata med någon. Dessutom intressant att SD beter sig som en liten tjej när en man ställer på honom, bara tuff och använder våld mot kvinnor.
Citera
2018-11-06, 10:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Om du hoppsann nån gång kunde lära dig att tygla dina uppenbarligen extremt svårtämjda behov att omgående kasta dig på tangenterna, så skulle du [ev] bättre kunna läsa VAD jag skriver. Och vad jag INTE skriver.

OnT: Ingenstans i min text skriver jag att SD kan påräkna åkl:s hjälp i drivandet av detta ärende. Ingenstans. En gång till: Ingenstans.

Så när vi nu är klara med det, så undrar jag om du anser att jag i detalj och steg-för-steg borde ha hjälpt SD i hur han lämpligen bör driva ett sånt ärende? Eftersom jag inte kan påräkna ett svar i det från dig, så gör jag så här:
SD polisanmäler händelsen -> åkl lägger ner pga ett ej av allmänt intresse påkallat ärende -> SD stämmer GM (ärekränkaren/knivmannen) civilrättsligt -> SD vinner, bl a m h a ett stort antal vitten, målet -> SD får den krona i skadestånd som han symboliskt krävt av GM.

Edit: SD bör höra polisanmälan asap. Den behöver SD inte göra i Örebro. Bättre vore i Sundsvall, eller var som helst i landet. Brottet begicks i Sundsvall, så SD slipper Örebro TR.

Du svarade inte på min fråga. Tror du att han solklart vinner även om han samtidigt står åtalad för mord?
Citera
2018-11-06, 10:04
Medlem
Citat:
[..]
Ingen häktas samma dag som polisen tar in personen till förhör, möjligen kan personen anhållas.
Det verkar inte som om han ens anhölls.
Du kan väl googla så att du förstår vilka begrepp du använder.
Var snäll och sluta nu upp med att sprida osakligheter (läs: lögner) i tråden, hoppsann!
Man kan av jourdomstol häktas samma dag man tas in till förhör.
Citera
2018-11-06, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag hade drivit ett civilrättsligt mål om så bara för att låta motparten betala min advokat samt rättegångskostnader.

Det är det som blir själva straffet inte den nästintill obefintliga skadeståndssumman. Det är mitt råd till alla som vet att de har ett "open and shut case" 😀
Citera
2018-11-06, 10:12
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Tror du att han solklart vinner även om han samtidigt står åtalad för mord?
Jag inser att du inte har förmåga att skilja på juridiska äpplen och päron, du har visat dig vara lika delar otrevlig och okunnig.

OnT: Sverige är en rättsstat punkt
Med det följer bl a att varje ärende i domstol skall behandlas för sig och det finns absolut inget som hindrar att man samtidigt kan vara både målsägande och tilltalad.
SD kan mycket väl vinna ett ärekränkningsmål i Sundsvall, samtidigt som han är misstänkt för ett mord I Örebro.

Bor du ensam under din sten? Ingen att ta hjälp av?

Edit: För tydlighets skull skriver jag kursiverat till dig -> Ja, han kommer att vinna ärekränkningsmålet i Sundsvall och det är bl a därför jag hoppas att han stämmer mannen.

Det är viktigt att markera mot högafflingarna, oavsett var dessa uppträder! Pack!
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-06 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in