Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwind
Jag tänker förtydliga mitt inlägg. Självklart äter fåglar på kadaver som ligger. Inget snack om det. Men när ni skriver DJUR så räknas inte fåglar in. Fåglar tillhör en speciell grupp djur. Men fåglar kallas alltid för fåglar. T.ex kan man säga "djur OCH fåglar". Det ska särskrivas. Eller tänker ni när ni ser duvor på torget. "Oj då vad mycket djur det var här"?
Sen har vi räven som jag glömde som faktiskt är asätare. Men hur ofta ser man rävar inne i samhällen? Mycket liten risk. Större risk med vargen, men den är normalt inte asätare. En varg jagar för dödandets skull och äter sitt byte. Många gånger innan bytet är dött. De sliter köttstycken av levande varelser. Skulle Lenas kropp vara angripen av nåt annat än fåglar, så har hon nog blivit jagad och slagen av vargar. Vem vet..
Det där med taxonomi är lite lurigt.
I vardagsspråk skiljer vi på huvudgrupperna djur resp växter. När vi sen pratar om
djur, så uppstår nästa bifurkation, nämligen att vi, återigen i vardagsspråk, därefter lite slarvigt talar om 'djur' resp 'fåglar' (plus ibland 'fiskar'). Det blir för omständligt att här utveckla det där vidare och dessutom är det synnerligen OffT.
OnT: Men eftersom vi kan vara så gott som helt säkra på att LW:s kropp har "angripits" av djur, både flygande, tassande och krypande, så finns det skäl att kika närmare på vad du skriver.
I mitt förra, morbida inlägg rörande bl a ögonutätning och annat obehagligt, hävdade jag att trutar (där sådana förekommer) är snabba på att kalasa på ögon, men detsamma gäller också kråkfåglar som t ex korp, kråka och skata. Vi har i Sverige alltså en hel del asätande fåglar och som snabbt vanställer ansiktet på en kropp. Detta är ingen ny info; varenda amatörornitolog känner till allt detta.
Om vi övergår till mammaler, så har du faktiskt fel när du resonerar kring vad som vore mest sannolik att ha varit på kroppen, räv eller varg.
Räven är ett oerhört opportunistiskt däggdjur och finns i princip i varenda stad/samhälle där den, tyst och diskret anpassat sig, och oftast utan att vi märkt det.
Visserligen finns varg i Örebrotrakten, typ, men när det gäller i maj i Hjärsta i år, kalasande på LW:s kropp, så tror jag du har fel.
Räven är där min lågoddsare, absolut!
För att klargöra, så tycker jag
inte om att föra den här makabra diskussionen kring en nyss mördad kvinna, en trebarnsmamma, men vill gärna kunna få komma med min uppfattning i sak, även om det då blir lite söligt och äckligt. Kan OffT meddela att jag inte bara lever mitt liv genom att handarbeta åt RK och dricka kyrkkaffe. Nyligen var jag under ett par veckor i Berlin och för den som vill veta mer om hur rävarna har det i den stora staden lägger jag nedan in tysk info. Texten är på tyska, men bilderna tror jag är tillräckligt talande. Att Google Translate inte är helt 100, det lärde vi oss alla i tråden nyligen..
https://berlin.nabu.de/tiere-und-pflanzen/saeugetiere/fuchs/index.html
Edit: Såg att
SPAMZ i en replik redan tagit upp frågan om räv kontra varg i svenska samhällen.