2018-11-06, 07:32
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jag tänker förtydliga mitt inlägg. Självklart äter fåglar på kadaver som ligger. Inget snack om det. Men när ni skriver DJUR så räknas inte fåglar in. Fåglar tillhör en speciell grupp djur. Men fåglar kallas alltid för fåglar. T.ex kan man säga "djur OCH fåglar". Det ska särskrivas. Eller tänker ni när ni ser duvor på torget. "Oj då vad mycket djur det var här"?
Sen har vi räven som jag glömde som faktiskt är asätare. Men hur ofta ser man rävar inne i samhällen? Mycket liten risk. Större risk med vargen, men den är normalt inte asätare. En varg jagar för dödandets skull och äter sitt byte. Många gånger innan bytet är dött. De sliter köttstycken av levande varelser. Skulle Lenas kropp vara angripen av nåt annat än fåglar, så har hon nog blivit jagad och slagen av vargar. Vem vet..

Eh, fåglar ÄR djur, vilket är beteckningen på en flercellig organism...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Djur
Jag vet inte var du bor, men rävar ÄR vanligt förekommande i närheten och även inne i samhällen Nu pratar vi om ett område i utkanten av centrala Örebro också Vargar är däremot väldigt sällsynta i Sverige
Citera
2018-11-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jag tänker förtydliga mitt inlägg. Självklart äter fåglar på kadaver som ligger. Inget snack om det. Men när ni skriver DJUR så räknas inte fåglar in. Fåglar tillhör en speciell grupp djur. Men fåglar kallas alltid för fåglar. T.ex kan man säga "djur OCH fåglar". Det ska särskrivas. Eller tänker ni när ni ser duvor på torget. "Oj då vad mycket djur det var här"?
Sen har vi räven som jag glömde som faktiskt är asätare. Men hur ofta ser man rävar inne i samhällen? Mycket liten risk. Större risk med vargen, men den är normalt inte asätare. En varg jagar för dödandets skull och äter sitt byte. Många gånger innan bytet är dött. De sliter köttstycken av levande varelser. Skulle Lenas kropp vara angripen av nåt annat än fåglar, så har hon nog blivit jagad och slagen av vargar. Vem vet..
Det där med taxonomi är lite lurigt.
I vardagsspråk skiljer vi på huvudgrupperna djur resp växter. När vi sen pratar om djur, så uppstår nästa bifurkation, nämligen att vi, återigen i vardagsspråk, därefter lite slarvigt talar om 'djur' resp 'fåglar' (plus ibland 'fiskar'). Det blir för omständligt att här utveckla det där vidare och dessutom är det synnerligen OffT.

OnT: Men eftersom vi kan vara så gott som helt säkra på att LW:s kropp har "angripits" av djur, både flygande, tassande och krypande, så finns det skäl att kika närmare på vad du skriver.
I mitt förra, morbida inlägg rörande bl a ögonutätning och annat obehagligt, hävdade jag att trutar (där sådana förekommer) är snabba på att kalasa på ögon, men detsamma gäller också kråkfåglar som t ex korp, kråka och skata. Vi har i Sverige alltså en hel del asätande fåglar och som snabbt vanställer ansiktet på en kropp. Detta är ingen ny info; varenda amatörornitolog känner till allt detta.
Om vi övergår till mammaler, så har du faktiskt fel när du resonerar kring vad som vore mest sannolik att ha varit på kroppen, räv eller varg.
Räven är ett oerhört opportunistiskt däggdjur och finns i princip i varenda stad/samhälle där den, tyst och diskret anpassat sig, och oftast utan att vi märkt det.
Visserligen finns varg i Örebrotrakten, typ, men när det gäller i maj i Hjärsta i år, kalasande på LW:s kropp, så tror jag du har fel. Räven är där min lågoddsare, absolut!

För att klargöra, så tycker jag inte om att föra den här makabra diskussionen kring en nyss mördad kvinna, en trebarnsmamma, men vill gärna kunna få komma med min uppfattning i sak, även om det då blir lite söligt och äckligt. Kan OffT meddela att jag inte bara lever mitt liv genom att handarbeta åt RK och dricka kyrkkaffe. Nyligen var jag under ett par veckor i Berlin och för den som vill veta mer om hur rävarna har det i den stora staden lägger jag nedan in tysk info. Texten är på tyska, men bilderna tror jag är tillräckligt talande. Att Google Translate inte är helt 100, det lärde vi oss alla i tråden nyligen..

https://berlin.nabu.de/tiere-und-pflanzen/saeugetiere/fuchs/index.html

Edit: Såg att SPAMZ i en replik redan tagit upp frågan om räv kontra varg i svenska samhällen.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-06 kl. 07:50.
Citera
2018-11-06, 07:53
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Brott mot knivlagen?

Ja, han som hoppade på SD hade kniv på sig
Citera
2018-11-06, 07:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Ja, han som hoppade på SD hade kniv på sig

Är det något som ni geoacachare brukar ha på sig vid geocaching?
Kan ju tänka mig att det behövs ibland för att kapa diverse saker i naturen mm?

Eller hade personen med sig denna i ett annat syfte?
Citera
2018-11-06, 08:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej det är inget som geocachare brukar ha med sig

Var det någon som var på plats som hann se kniven, var den bars?
Jag förmodar att om personen hade tagit fram den, då hade det framkommit långt tidigare i tråden.

Ingen annan rimlig förklaring till att personen hade kniv med sig?
Arbete på eventet med något?
Något som har med personens yrke att göra?
Citera
2018-11-06, 08:10
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det någon som var på plats som hann se kniven, var den bars?
Jag förmodar att om personen hade tagit fram den, då hade det framkommit långt tidigare i tråden.

Ingen annan rimlig förklaring till att personen hade kniv med sig?
Arbete på eventet med något?
Något som har med personens yrke att göra?

jag personligen vet inte var han hade kniven

det har inte med personens yrke att göra
han arbetade inte på eventet
finns ingen rimlig förklaring till att bära en kniv på allmän plats och dessutom överfalla någon
Citera
2018-11-06, 08:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

finns ingen rimlig förklaring till att bära en kniv på allmän plats och dessutom överfalla någon

Men hur fick ni veta att han bar kniv?

Om det stämmer så är det ju väldigt allvarligt.
"Way over the edge"
Citera
2018-11-06, 08:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Då möjligheten till överprövning finns behöver inte åklagaren heller vara särskilt rädd för att bli anmäld till JO, i och med att hans beslut hela tiden kunnat kontrolleras inom den egna myndigheten.
Kolla Snor-Johans länk. Själva misstankegraden är alltså inte ett beslut, och kan därmed inte överprövas. Den möjlighet som återstår är i så fall att göra en JO-anmälan:
https://lawline.se/answers/kan-en-misstankegrad-overklagas-och-maste-en-aklagare-motivera-en-misstankegrad-infor-ratten

Och om det nu stämmer som 'EnGodTanke' m.fl. skriver att SD har blivit påhoppad så har ju åklagarens agerande dessutom gett negativa konsekvenser för SD:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det är möjligt att JO skulle utreda det här om man fick in en anmälan. Det som skulle vara bra att få utrett är väl om det överhuvudtaget finns någon objektiv grund för Hidings misstankar, och varför det här tar så lång tid. Tidigare hänvisade Hiding till att NFC var långsamma, men nu borde man väl ha fått in alla resultat.
Citera
2018-11-06, 08:32
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:

Han hade kniven i bältet och mig veterligen så hade han den där hela tiden. Inte alls märkligt med kniv i bältet när man ska ut i skogen och "leka". Själv hade jag ett multiverktyg (med 2 knivblad) i bältet.
Jag såg inte händelsen som föranledde polisingripandet utan bara själva ingripandet. Personen blev utpekad och poliserna gick fram till honom och han följde sedan snällt med polisen ut ur lokalen.
Citera
2018-11-06, 08:36
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Han hade kniven i bältet och mig veterligen så hade han den där hela tiden. Inte alls märkligt med kniv i bältet när man ska ut i skogen och "leka". Själv hade jag ett multiverktyg (med 2 knivblad) i bältet.
Jag såg inte händelsen som föranledde polisingripandet utan bara själva ingripandet. Personen blev utpekad och poliserna gick fram till honom och han följde sedan snällt med polisen ut ur lokalen.

multiverktyg och kniv är två olika saker
Citera
2018-11-06, 08:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för din mycket intressanta rapport!
Förfärligt beteende att hoppa på den odömde SD på det viset och dessutom kalla honom mördare. Offentligt. Precis som det sker här i tråden av en del av trådens högljudda "högafflingar". Ingen nämnd, ingen glömd.

En besserwisserpetitess i sammanhanget, men eftersom kränkningen av SD skedde direkt riktat till honom (och dessutom publikt), så är det just där inte 'förtal', utan där är det fråga om 'ärekränkning'.
Vid en rättslig prövning skulle SD vinna och han skulle göra det genom en helt enig rätt. Detta är ett solklart ärekränkningsmål och utgången är på förhand given.

Nu fantiserar du igen.
Ärekränkning och förtal är inte sådana mål som någon åklagare tar upp.
Det är brottsoffret själv som måste driva en rättsprocess mot gärningsmannen.

Kommer SD att göra det?
Det kan ju bli lite intressant om han både står åtalad för mord och samtidigt själv driver en rättsprocess mot den som kallade honom för mördare?
Citera
2018-11-06, 08:41
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
multiverktyg och kniv är två olika saker

Visst, men kniv får bäras av vissa, vid vissa tillfällen enligt HD...
Jägare, friluftsfolk och scouter får ha kniv med sig när de ska ut i skog och mark...
https://www.jof.se/toppnyheter/nya-regler-da-far-du-bara-kniv-pa-allman-plats/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in