2018-11-06, 08:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och om det nu stämmer som 'EnGodTanke' m.fl. skriver att SD har blivit påhoppad så har ju åklagarens agerande dessutom gett negativa konsekvenser för SD:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Hur menar du att det skulle påverka misstankegraden?

Det är inte unikt att åklagares ageranden ger negativa konsekvenser för den misstänkte, på flera sätt.
Citera
2018-11-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kolla Snor-Johans länk. Själva misstankegraden är alltså inte ett beslut, och kan därmed inte överprövas. Den möjlighet som återstår är i så fall att göra en JO-anmälan:
https://lawline.se/answers/kan-en-misstankegrad-overklagas-och-maste-en-aklagare-motivera-en-misstankegrad-infor-ratten

Och om det nu stämmer som 'EnGodTanke' m.fl. skriver att SD har blivit påhoppad så har ju åklagarens agerande dessutom gett negativa konsekvenser för SD:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det är möjligt att JO skulle utreda det här om man fick in en anmälan. Det som skulle vara bra att få utrett är väl om det överhuvudtaget finns någon objektiv grund för Hidings misstankar, och varför det här tar så lång tid. Tidigare hänvisade Hiding till att NFC var långsamma, men nu borde man väl ha fått in alla resultat.

Jag läste just länken (ett svar till en privatperson från Lawline om jag mins rätt) innan jag skrev mitt svar angående möjligheterna för en advokat att vända sig direkt till JO.

Det är inte misstankegraden man begär att få överprövad som advokat utan någon relevant del av handläggningen i målet.

Man måste alltså välja en "frågeställning" som är möjlig att begära en överprövning för. Advokater brukar inte använda sig av JO som en del av sin processföring, däremot givetvis uttrycker man sin uppfattning till massmedia och då kan man också uttrycka sig i mer allmänna termer.
Citera
2018-11-06, 08:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Han hade kniven i bältet och mig veterligen så hade han den där hela tiden. Inte alls märkligt med kniv i bältet när man ska ut i skogen och "leka". Själv hade jag ett multiverktyg (med 2 knivblad) i bältet.
Jag såg inte händelsen som föranledde polisingripandet utan bara själva ingripandet. Personen blev utpekad och poliserna gick fram till honom och han följde sedan snällt med polisen ut ur lokalen.

Om kniven satt på bältet och inte drogs vid incidenten, är det förstås en väsentlig skillnad.
Om personen dessutom brukar ha detta knivbälte på sig vid geocaching i naturen blir innebörden av att bära kniven en helt annan.

Däremot kan man fundera lite på det dåliga omdömet att inte ta av sig kniven vid detta tillfälle.

Att känslorna kan koka efter ett brutalt mord på en vän är inte konstigt.
Men att gå över gränsen på detta sätt kan kosta långt mer än vad det "ger".

Fast det är lätt att sitta vid datorn och döma.
Försöker tänka mig in i att t ex min vän blir mördad och jag skulle misstänka grannen och den tidigare kompisen(och som i utredning var skäligen misstänkt), då vet man inte hur man skulle hantera situationen. Skulle det finnas tankar på hur man kunde hämnas? Troligen skulle många hemska tankar dyka upp. Att skrida till verket är förstås en annan sak.
Citera
2018-11-06, 08:54
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Visst, men kniv får bäras av vissa, vid vissa tillfällen enligt HD...
Jägare, friluftsfolk och scouter får ha kniv med sig när de ska ut i skog och mark...
https://www.jof.se/toppnyheter/nya-regler-da-far-du-bara-kniv-pa-allman-plats/

så kan det vara, men överfaller du någon och du har kniv på dig vid tillfället
så spelar det nog ingen roll vad du har för "ursäkt"
Citera
2018-11-06, 08:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det någon som var på plats som hann se kniven, var den bars?
Jag förmodar att om personen hade tagit fram den, då hade det framkommit långt tidigare i tråden.

Ingen annan rimlig förklaring till att personen hade kniv med sig?
Arbete på eventet med något?
Något som har med personens yrke att göra?

Om rubriceringen var brott mot knivlagen, så kan det bero på att polisen hittade en kniv på personen då de undersökte hen efteråt.

Brottsrubriceringen behöver därför inte nödvändigtvis betyda att personen drog kniv vid det, enligt i tråden påstådda, handgemänget på FAD-eventet.
Citera
2018-11-06, 09:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Visst, men kniv får bäras av vissa, vid vissa tillfällen enligt HD...
Jägare, friluftsfolk och scouter får ha kniv med sig när de ska ut i skog och mark...

Fast inte vid större evenemang kan man läsa i artikeln som du länkade:

"Inte vid större evenemang
Även en mindre slidkniv, till exempel en morakniv, kan godtas i många sammanhang som exempelvis vid en utflykt då du grillar. Detta gäller dock i regel inte vid allmänna festligheter, musikuppträdande eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig.
Högsta Domstolen lägger också vikt vid knivens utformning. Större så kallade överlevnadsknivar eller stiletter eller andra föremål som har egenskaper som gör dem mer ägnade att användas som vapen är i de flesta fall inte tillåtna.
"

Vi får väl se var det hela slutar.

Om deltagarna vid evenemanget var på väg att ge sig ut på geocching kanske det finns en annan tolkning av situationen. Och jag kan nog tänka mig (utan att någonsin varit med på ett liknande event) att man inte tänker på att skilja på samlingen i lokalen och att sedan gå ut och geocacha, vad gäller klädsel och utrustning om dessa händelser ligger nära varandra i tid.

Jag hoppas innerligt att brottet klaras upp så att det hela får ett slags avslut.
Citera
2018-11-06, 09:11
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om deltagarna vid evenemanget var på väg att ge sig ut på geocching kanske det finns en annan tolkning av situationen...

Vi var alla "inlåsta" i lokalen i väntan på att få ge oss ut i skogen för att leta och logga cacher. Så, jo, det var precis så som du beskriver situationen. Inget konstigt alls att bära kniv (det var en vanlig morakniv och ingen jättekniv á la Rambo) vid det tillfället.
Citera
2018-11-06, 09:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu fantiserar du igen.
Ärekränkning och förtal är inte sådana mål som någon åklagare tar upp.
Det är brottsoffret själv som måste driva en rättsprocess mot gärningsmannen.

Kommer SD att göra det?
Det kan ju bli lite intressant om han både står åtalad för mord och samtidigt själv driver en rättsprocess mot den som kallade honom för mördare?

Det är ingen som fantiserar, det vore kanske på sin plats om du höll en mer artig ton mot dina medskribenter. I synnerhet när hen har rätt och du fel.

Enligt EGT upprättade polisen tydligen anmälan inte bara om förtal/ärekränkning utan även ringa misshandel och brott mot knivlagen så en åklagare lär visst fundera på att pröva saken rättsligt när det handlar om flera brottsliga gärningar.
Citera
2018-11-06, 09:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Ja, han som hoppade på SD hade kniv på sig

Konstigt att det inte framgår något om denna incident på polisens "Nyheter och händelser" om det enligt uppgift i tråden stämmer att polisen kom till platsen och en person omhändertogs:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/sundsvall/
Citera
2018-11-06, 09:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
/../
Polisen kommer till plats och tar upp en anmälan. GM avförs från platsen och häktas, men släpps senare under lördagen. Misstankarna ska tydligen vara Ringa misshandel, Brott mot knivlagen och Förtal (Rubriceringen är jag osäker på)
/../

Om personen häktades borde väl detta finnas dokumenterat?
Citera
2018-11-06, 09:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om personen häktades borde väl detta finnas dokumenterat?

Det var kanske bara en anhållan? Får man häktas om straffet för brottet är under 2 års fängelse?
Citera
2018-11-06, 09:21
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Konstigt att det inte framgår något om denna incident på polisens "Nyheter och händelser" om det enligt uppgift i tråden stämmer att polisen kom till platsen och en person omhändertogs:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/sundsvall/

Det är inte ALLT som polisen gör som rapporteras där... Jag är övertygad om att de gjorde mer än 2 saker på hela lördagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in