2018-11-06, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad konstigt - när jag klickar på filmen så går frakten på 61 kronor och totalpriset inklusive frakt är 240,26... Därtill är den enda valbara leveransmöjligheten framme i Sverige först i början av december vilket gör det lite svårt att recensera filmen om en vecka som du lovade.
Beställde du från amazon?
Citera
2018-11-06, 08:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Beställde du från amazon?

Japp! Samma recension som du citerade under filmen också.
Citera
2018-11-06, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Japp! Samma recension som du citerade under filmen också.
Då prövar jag igen!
Citera
2018-11-06, 08:07
Medlem
Citat:
Jag har fortfarande inte sett den men jag beställer den idag för att gynna Massimo ekonomiskt.
Så om nån vecka kan jag recensera den.

Okej! Så du liksom bara vet att den är väldigt bra och blir svår att bortförklara utan att fortfarande inte sett den. Det låter nästan som du bestämt dig redan på förhand... Men återkom gärna när du faktiskt har sett den!
Citera
2018-11-06, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Okej! Så du liksom bara vet att den är väldigt bra och blir svår att bortförklara utan att fortfarande inte sett den. Det låter nästan som du bestämt dig redan på förhand... Men återkom gärna när du faktiskt har sett den!
Nu är den beställd, leveransdatum omkring 3 dec.
Så jag återkommer med recension då!
Citera
2018-11-06, 11:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
När det gäller fotografierna som togs på månen, så kommer snart en film läggas ut på Youtube där några berömda fotografer säger att dom är fejk.
Den läggs ut om några månader och är gjord av Massimo Mazzucco.
Alla "debunkers" bör nog slipa på sina argument, för den filmen blir svår att prata bort.

Vilka är dessa berömda fotografer?

EDIT: kollade på trailern och det togs ju upp samma j....a skit som vanligt.

Fotograferna var en modofotograf, en ”konstnärs”-fotogram mm. Alla rätt gamla... hmm...
Med tanke att vem som helst kan kalla sig fotograf så betyder det inte överhuvudtaget att dom har någon kunskap om tex ljus i miljöer utanför deras område, kan det tekniska bakom en kamera etc.

Så bara för dessa säger något så år det inte på något en sanning. Jag själv har mer kunskaper om ljus, tekniken mm än en några riktigt duktiga fotografer på tidningar. Och det är inger dessa har haft problem att säga öppet när vi pratat. Dom är duktiga på att ta bilder, men det rent tekniska är dom inte alls duktiga på.

Jämför det med en formel-1 proffs, dom kan inte motorn tekniskt, dom kör bilen.
Senast redigerad av Jazzil 2018-11-06 kl. 11:53.
Citera
2018-11-06, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vilka är dessa berömda fotografer?

EDIT: kollade på trailern och det togs ju upp samma j....a skit som vanligt.

Fotograferna var en modofotograf, en ”konstnärs”-fotogram mm. Alla rätt gamla... hmm...
Med tanke att vem som helst kan kalla sig fotograf så betyder det inte överhuvudtaget att dom har någon kunskap om tex ljus i miljöer utanför deras område, kan det tekniska bakom en kamera etc.

Så bara för dessa säger något så år det inte på något en sanning. Jag själv har mer kunskaper om ljus, tekniken mm än en några riktigt duktiga fotografer på tidningar. Och det är inger dessa har haft problem att säga öppet när vi pratat. Dom är duktiga på att ta bilder, men det rent tekniska är dom inte alls duktiga på.

Jämför det med en formel-1 proffs, dom kan inte motorn tekniskt, dom kör bilen.
Bl a han som fotade klassikerna för Benetton.
Citera
2018-11-06, 12:54
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
När det gäller fotografierna som togs på månen, så kommer snart en film läggas ut på Youtube där några berömda fotografer säger att dom är fejk.
Den läggs ut om några månader och är gjord av Massimo Mazzucco.
Alla "debunkers" bör nog slipa på sina argument, för den filmen blir svår att prata bort.

Argumenten behöver knappast slipas ytterligare då denna 3D-rendering med endast en ljuskälla i scenen (ljuskällan är av typ directional som simulerar Solen då den ger upphov till parallella strålar vilket ljuskällor på väldigt långt avstånd gör) fullständigt detroniserar modefotografernas argument att man genom "raytracing" (rita linjer i bilden för att avgöra hur många ljuskällor som krävs för att ge upphov till de olika vinklar skuggorna skenbart intar) kan visa att bilderna omöjligen kan ha tagits på Månen med endast Solen som ljuskälla.
Teorin utgår nämligen från att Månen är helt platt utan några som helt skillnader i höjd,rent nonsens.

https://imgur.com/a/Qt2YXol

Mänskligheten har satt sin fot på Månen vad än munkar och andra fullblodsdårar än tror!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2018-11-06 kl. 13:03.
Citera
2018-11-06, 13:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Inget märkligt, dom var bäst lämpade för uppgiften. Och det finns bevis på det. Dom tog sig hem igen.

Direktsänd TV från månen var en en del av Apolloprojektet. Det var trots allt skattebetalarna som stod för kalaset. Politiker och TV bolagen ville ha en del lättare och lärande inslag från månen. Ett annat känt exempel är när David Scott släpper en hammare och fjäder samtidigt på månens yta.

Har du en egen 26 meters parabolantenn riktad mot din telefon hela tiden? Hade du haft det så skulle du ha mottagning hela vägen till månen.

Du tänker på de direktsända tv-klippen? Dom var i svart vitt och lågupplösta. Kamerorna var trots allt "state of the art" i mitten av 60-talet när systemen byggdes upp, men då menar jag inte i bildkvalitë. Svart/vitt och halverad upplösning valdes i början till förmån av b.l.a. låg vikt, strömförbrukning och liten bandbredd för att sända bilderna till jorden. Som jämförelse kunde en färg-TV-kamera väga 100 kg på den tiden.

Sedan filmade inte allt i svart/vit TV, dom hade även färg-film-kameror av god kvalitet med sig. Filmer från dom kan man se i dokumentärer.

Sandkornen på jorden är rundslipade, rullar fint på varandra och tack vare storleken är den elektrostatiska effekten mellan kornen ganska svag. Därför blir det blir bara en grop där man sätter ner foten i torr sand.
Månens yta består av mycket fina dammpartiklar som är vassa och oregelbundna och griper tag i varandra samt att den elektrostatiska effekten blir mycket bättre tack var partiklarnas låga vikt. Tänk dig månytan med en konsistens som torrt vetemjöl. Blir fina avtryck. Dessutom är månens gravitation bara en femtedel.

Damet blåstes bort och fick aldrig en chans att landa på benen.
På jorden virvlar sand och damm runt p.g.a atmosfären och vinden kan föra tillbaks sand och damm.
På månen utan atmosfär skjuts sand och damm rakt bort och landar kilometervis bort. Inget virvlar tillbaks.

Det här är ett bekymmer om man vill bygga framtida månkolonier. Så fort en månlandare tar mark så kommer den formligen blästra omgivningen, även flera km bort.

Se ovan, dom små kratrarna blåstes bort runt månlandaren.

Krävs liiiiite mer än så för att övertyga mig, pojkvasker.
Citera
2018-11-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Krävs liiiiite mer än så för att övertyga mig, pojkvasker.
Vad krävs? Grundskolelektioner i historia och fysik?
Citera
2018-11-06, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Argumenten behöver knappast slipas ytterligare då denna 3D-rendering med endast en ljuskälla i scenen (ljuskällan är av typ directional som simulerar Solen då den ger upphov till parallella strålar vilket ljuskällor på väldigt långt avstånd gör) fullständigt detroniserar modefotografernas argument att man genom "raytracing" (rita linjer i bilden för att avgöra hur många ljuskällor som krävs för att ge upphov till de olika vinklar skuggorna skenbart intar) kan visa att bilderna omöjligen kan ha tagits på Månen med endast Solen som ljuskälla.
Teorin utgår nämligen från att Månen är helt platt utan några som helt skillnader i höjd,rent nonsens.

https://imgur.com/a/Qt2YXol

Mänskligheten har satt sin fot på Månen vad än munkar och andra fullblodsdårar än tror!
Fotograferna nämner mig veterligen inte ray tracing över huvud taget.
Citera
2018-11-06, 14:50
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, det hävdas att dagens I-phones har mer minne och kapacitet än 60-talets datorer!

Månlandaren hade mindre datorkapacitet än ett modernt gratulationskort som spelar en melodi. Ditt problem är att du inte har en susning om hur lite eller mycket det är. Idag innehåller bilar, flygplan, TV-apparater och tvättmaskiner väldigt kraftfulla datorer om man jämför med 60-talsdatorer, men dessa saker fanns redan på "farfars primitiva tid". Däremot fanns inte avancerad videoredigering på 60-talet, så hur skulle man ha kunnat fejka TV-sändningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in