Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Av totalt sex månfärder var alltså åtminstone tre till förhållandevis stor del dedikerade åt forskning. Då tycker jag att de gott hade kunnat ta med ett stativ och spenderat 30 min åt att ta 2-3 bilder på stjärnorna. Jag läste någon random kommentar om att 5771 bilder totalt togs på Månen. Kan det verkligen stämma? Om det stämmer så tillbringade de väldigt mycket tid med att fotografera. Märkligt att inte ett enda av de 5771 var på stjärnorna.
Mångubbarna hade en kamera hängandes på magen hela tiden, så det vart nog en hel del fotograferande. Den stackaren som satt kvar ensam i kapseln runt månen spenderade en del tid åt att fotografera månytan. Varje person hann med i snitt 320 bilder person. Mindre än 100 bilder om dagen.
Det astronauterna mest gjorde var att rigga utrustning på månen som kunde användas av forskare från jorden. Typ satte upp reflektorer, borrade ner sonder samt studerade månytan och plockade sten. Vad jag känner igen så var det bara på den sista resan, Apollo 17, som en geolog följde med som astronaut (Harrison Schmitt).
Man försökte lära upp dom föregående astronauterna inom t.ex geologi, men det blev aldrig riktigt bra.