Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
The Eagle tillbringade en dag (kan ha varit 2-3 dagar, men det tror jag inte) på Månen. Det var dagtid hela tiden.
Månens dag varar i 29.5 jorddagar.
Jag skrev ovan att kamerorna var för dåliga 1969 för att fånga ljuset från stjärnorna, men KlappMungon rättade mig genom att säga att de visst var tillräckligt bra men att de inte hade med extra utrustning för att förlänga exponeringstiden i kamerorna.
Hmm, okej. Hasselblad var det ju, svindyra grejer. I senare missions så använde de dock Nikon läste jag.
Just stjärnor var väl inte prio 1 när de hade åkt så långt som månen. Det var väl mer månen i sig som lockade.
Om man står på månen så torde väl stjärnhimlen te sig annorlunda än här från jorden? Blir kanske inte jätteannorlunda, men ändå.
Får kolla på intervjuer och se vad piloterna säger om stjärnhimlen.
Fann detta:
Citat:
It is a common misconception that the Apollo astronauts didn’t see any stars. While stars don’t show up in the pictures from the Apollo missions, that’s because the camera exposures were set to allow for good images of the bright sunlit lunar surface, which included astronauts in bright white space suits and shiny spacecraft. Apollo astronauts reported they could see the brighter stars if they stood in the shadow of the Lunar Module, and also they saw stars while orbiting the far side of the Moon. Al Worden from Apollo 15 has said the sky was “awash with stars” in the view from the far side of the Moon that was not in daylight.
https://www.universetoday.com/136802/can-astronauts-see-stars-space-station/
Måste vara en härlig syn de fick!