2018-11-05, 06:51
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jag har ALDRIG skrattat så mycket till en video som denna!

Astronauter frågas om de sett stjärnor i rymden, och alla börjar tänka efter, typ, hur ska jag svara på denna fråga?

https://www.youtube.com/watch?v=T1q8fVyvh5k

Armstrong säger ju där på presskonferensen att de ej såg stjärnor under Apollo 11-färden och Collins bekräftar.

Tittar man i loggen på kommunikationerna från Apollo 11 så verkar det dock som att Armstrong där säger att de såg stjärnor.
Citat:
Houston, it's been a real change for us. Now we are able to see stars again and recognize constellations for the first time on the trip. It's—the sky is full of stars. Just like the nightside of Earth. But all the way here, we have only been able to see stars occasionally and perhaps through the monocular, but not recognize any star patterns.
https://apollo11.spacelog.org/page/02:23:36:24/

Sagt av Armstrong till markkontrollen "July 19, 1969, 1:31 p.m. UTC".

Edit: På presskonferensen så talar väl astronauterna i och för sig om vad de såg när de var på månen. Citatet ovan är från 19 juli -69. Då hade dom ju inte landat på månen ännu. Fast Collins var aldrig nere på månen så hajar inte varför han svarar.

https://youtu.be/BI_ZehPOMwI?t=2902

Edit2: Ska inte bli för långrandig, men: Armstrong säger att de inte kunde stjärnor på månens yta utan nyttjande av optik. Han antyder alltså att de faktiskt kunde se stjärnor genom att titta i sina okular.
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2018-11-05 kl. 07:18.
Citera
2018-11-05, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Armstrong säger ju där på presskonferensen att de ej såg stjärnor under Apollo 11-färden och Collins bekräftar.

Tittar man i loggen på kommunikationerna från Apollo 11 så verkar det dock som att Armstrong där säger att de såg stjärnor.

https://apollo11.spacelog.org/page/02:23:36:24/

Sagt av Armstrong till markkontrollen "July 19, 1969, 1:31 p.m. UTC".
Han glömde tydligen manuset.
Citera
2018-11-05, 08:11
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Antar att denna video med Aldrin har varit uppe förut ---> https://youtu.be/0JO_ARVtspI?t=5

Ett barn frågar Aldrin varför inga månresor gjorts på så lång tid (sista var väl Apollo 17 år 1972).

Aldrin säger då: "I want to know, but I think I know – because we didn’t go there – that’s the way it happened. And if it didn’t happen it’s nice to know why it didn’t happen so in the future if we want to keep doing something we need to know why something stopped in the past if we want to keep it going".

Vad menar han här? Menar han att vi inte åkt till månen på så lång tid eftersom vi inte gjort det? Typ: "Vi har inte gjort det helt enkelt eftersom vi inte gjort det". En sorts goddag yxskaft-svar?

En mer konspirationsvänlig tolkning är att han har blivit senil med åren och börjar försäga sig.
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2018-11-05 kl. 08:13.
Citera
2018-11-05, 08:14
Medlem
Såklart du kan se stjärnorna från månen, även när solen lyser på månen!

Men, men, men- solen lyser extremt starkt på månen. Här på jorden sprids rätt mycket av solljuset i atmosfären, vilket förklarar varför hela himlen är ljus på dagen här hos oss. På månen lyser solen som en helt chockerande stark laserlampa från en kolsvart himmel. Dessutom lyses månytan upp av solljuset, förstås.

Så om du ska se stjärnorna från månen när solen lyser på månen så måste du på något sätt skärma av ljuset från solen. Förstås!

http://www.sunriseseniorliving.com/~/media/blog-images/may-2016/check-out-these-senior-care-tips-for-keeping-yourself-cool-and-safe-in-the-heat-this-summer_379_4012 7264_0_14119348_728.jpg

Helst bör du också skärma av ljuset från den upplysta månytan.

Om du inte skärmar av ljuset från solen och från den upplysta månytan, så kan du inte se stjärnorna från månytan när solen lyser på den. Men om du ser till att skärma av det skarpa solljuset och det reflekterade ljuset från månytan, så kan du visst se stjärnorna.

Förstås!
Citera
2018-11-05, 13:24
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Antar att denna video med Aldrin har varit uppe förut ---> https://youtu.be/0JO_ARVtspI?t=5

Ett barn frågar Aldrin varför inga månresor gjorts på så lång tid (sista var väl Apollo 17 år 1972).

Aldrin säger då: "I want to know, but I think I know – because we didn’t go there – that’s the way it happened. And if it didn’t happen it’s nice to know why it didn’t happen so in the future if we want to keep doing something we need to know why something stopped in the past if we want to keep it going".

Vad menar han här? Menar han att vi inte åkt till månen på så lång tid eftersom vi inte gjort det? Typ: "Vi har inte gjort det helt enkelt eftersom vi inte gjort det". En sorts goddag yxskaft-svar?

En mer konspirationsvänlig tolkning är att han har blivit senil med åren och börjar försäga sig.

Om man tänker efter så menar han "beacuse we didn´t go back there". Det är allt. Bara en vansinnig person kan feltolka avsaknaden på ett enda ord så mycket.
Citera
2018-11-05, 13:51
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om man tänker efter så menar han "beacuse we didn´t go back there". Det är allt. Bara en vansinnig person kan feltolka avsaknaden på ett enda ord så mycket.
På vilket sätt blir det mer begripligt då?

Tror du missförstod vad jag skrev. Mitt inlägg går ju ut på att jag tolkar det som du menar - bara det att jag ändock undrar vad han menar.
Citera
2018-11-05, 16:31
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Så länge man ser till att skärma av det ljusa månlandskapet ser man stjärnorna bättre på månen än man gör någonstans på jorden. Om man inte skärmar bort landskapet ser man antagligen inga stjärnor alls, eftersom ögat kommer bländas av omgivningens ljus. Du kan prova själv genom att gå ut en mörk natt och titta mot stjärnorna, samtidigt som du lyser en stark ficklampa rakt i ögonen.
Citat:
Armstrong säger ju där på presskonferensen att de ej såg stjärnor under Apollo 11-färden och Collins bekräftar. Tittar man i loggen på kommunikationerna från Apollo 11 så verkar det dock som att Armstrong där säger att de såg stjärnor.
Exakt. Gå ut och titta själv mot Månen så ser du hur hög albedo Månens sand har. Står man på Månen och tittar rakt fram så ser man knappt några stjärnor på grund av ljusföroreningarna (om Solen är uppe). Du blir lite bländad. Men lägger man sig på rygg i en skuggfylld krater och väntar till att ögonen blivit mörkerkänsliga så ser man många stjärnor.
Senast redigerad av Utopiantos 2018-11-05 kl. 17:12.
Citera
2018-11-05, 16:58
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Exakt. Står man på Månen och tittar rakt fram så ser man knappt några stjärnor på grund av ljusföroreningarna (om Solen är uppe). Gå ut och titta själv mot Månen så ser du hur hög albedo Månens sand har. Du blir lite bländad. Men lägger man sig på rygg i en skuggfylld krater och väntar till att ögonen blivit mörkerkänsliga så ser man många stjärnor.
Jag är inte så insatt i detta, men: om det är natt på månen - kan man då se stjärnor?
Citera
2018-11-05, 17:05
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i detta, men: om det är natt på månen - kan man då se stjärnor?
Absolut. Som natt på Jorden långt ut i ödemarken.
Citera
2018-11-05, 17:13
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ännu en novisfråga då: När Apollo 11 landade på månen, var det dag då (kan jag väl googla själv egentligen)? Om så; var det detta som gjorde att det ej syns stjärnor på fotografierna?

Himlen är svart men det lyser stark här ---> http://i2.wp.com/scoopdeck.navytimes.com/wp-content/uploads/sites/15/2015/07/lunar_landing.jpg

Får antaga att solen var uppe när de var nere ty de hade väl inga lampor på månlandaren (?).
Citera
2018-11-05, 17:19
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Fattar dock ej varför Collins säger på presskonferensen att inga stjärnor syntes. Han måste väl ha sett stjärnor från fönstret på rymdfarkosten? Han var ju inte nere på månen men han åkte runt medans de andra var nere och grejade.
Citera
2018-11-05, 17:21
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ännu en novisfråga då: När Apollo 11 landade på månen, var det dag då (kan jag väl googla själv egentligen)? Om så; var det detta som gjorde att det ej syns stjärnor på fotografierna?
The Eagle tillbringade en dag (kan ha varit 2-3 dagar, men det tror jag inte) på Månen. Det var dagtid hela tiden.
Månens dag varar i 29.5 jorddagar.

Jag skrev ovan att kamerorna var för dåliga 1969 för att fånga ljuset från stjärnorna, men KlappMungon rättade mig genom att säga att de visst var tillräckligt bra men att de inte hade med extra utrustning för att förlänga exponeringstiden i kamerorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in