2018-11-04, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja händelsen var en katastrof men paret var tillräckligt iskalla att gemensamt upprätta ett testamente nästan en vecka innan. O och A ses den 5/1 ute på stan.
Detta är för mig obegripligt att de kunnat hålla masken framför barnen och grannarna när det visste om att de snart skulle vara döda allihop

Tror nog ändå att O satt hemma och sket, sjuk i vinterkräksjukan när testamentet förevisades H*sons.
Att O och A setts på stan kan indikera på att H låg hemma och var deprimerad.
Varför inte? Alla sensationella teorier verkar ju platsa här.
Mvh./P944
Citera
2018-11-04, 20:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Fortfarande finns det en liten, liten osäkerhet angående det där med gemensamt testamente, tycker jag. Vi har ännu inte fått något svar på frågan om varför inte H´s "sist sedd-datum" är den 3 januari. Var hon med hos de två vännerna som skulle bevittna namnteckningarna, eller var hon inte med? En gärningsman eller två? Gemensamt beslut eller inte?

Hanssons har bevittnat namnteckningarna och även skrivet att de bedömdes vara vid sina sinne fulla bruk och skrivit under av fri vilja. Svårt att tänka mig att vuxna människor bevittnar så viktiga papper utan att bägge är där.
Ja, det där med datumen är förbryllande
Citera
2018-11-04, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vet ganska mycket om deras bankkonton. Det är för att jag har läst bouppteckningen som finns länkad i tråden. Där står på kronan och öret hur mycket pengar som fanns på respektive bankkonto, det står till och med vem som förfogade över respektive konto. Det var faktiskt inte så svårt att läsa. Prova så vet även du. Jag tror även på allvar att de tänkte tillräckligt långt för att skriva ett gemensamt testamente där de lämnade sina kvarlåtenskaper till sina syskon mitt i den ”katastrof” som uppenbarligen utspelade sig under en längre tid.

Det är lite löjligt att påstå att de inte kan ha varit påverkade av en sekt för att de inte lämnade sina ägodelar dit, den teorin lämnar jag därhän eftersom den betyder nada.
Jaja. Då är di säkert mer påläst än jag. Sorry. Eller grattis kanske?
Tror dock att det här skulle utmynna i nån sekt verkar ganska löjligt.
Som att man griper efter halmstrån för att få grepp om det här.
O/t. Tycker ändå hon ser lite frikyrklig ut. Kanske Philadelphia?
Menmen. Eget tyckande kommer man inte på långt med.
Citera
2018-11-04, 20:14
Medlem
Citat:
Den tolkningen gjorde jag också i fråga om "inte var kvalificerade."

Om flickorna var så väldigt svårt sjuka så är det litet svårt att förstå att båda föräldrarna jobbade heltid (om det nu var så? Det har stått så i tråden). Man tänker sig att så svårt sjuk barn skulle behöva ha åtminstone en förälder hemma, och som förälder skulle man väl också vilja vara tillsammans med sina barn och finnas där för dem? Hur orkade föräldrarna hålla ihop sig, och samla sig, så pass att de kunde yrkesarbeta - kanske på heltid - när barnen var så sjuka...? De hade ju krävande yrken också.

Men familjen kanske hade någon anställd som kom och var med barnen medan föräldrarna arbetade? Förutom lärarna, som kom några timmar då och då. Flickorna presterade tydligen bra i hemundervisningen, vilket är helt otroligt när det var så sjuka.

Det har även sagts att H hade en deltidstjänst. Tycker personligen att de som kom med de uppgifterna, verkar mycket trovärdiga.
Citera
2018-11-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det har även sagts att H hade en deltidstjänst. Tycker personligen att de som kom med de uppgifterna, verkar mycket trovärdiga.

ja, nu när du säger det så kommer jag också ihåg det. Ja, det verkar ju mycket mer rimligt att åtminstone en av föräldrarna arbetade deltid.
Citera
2018-11-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Åsså har vi det här med incestpedofili. Ett ord som inte ens finns, men som vi alla vet vad det betyder.
Skulle både O och H utsatt sina barn för det? Polisen gick ju ut och uttalade sig om att det här var ett gemensamt beslut.
Men nej nej. Dom skyddar kanske sin vapenbroder. Klart att polisen bedriver incestpedofili också.
Och en mor skyddar alltid sina barn med liv och lem. Så även 99,9% av svenska män. Så varför tog hon inte ungarna med sig och flyttade är en fråga jag ställer till de som tror att O bedrev incest mot barnen
Nån gång måste man ju sluta upp med att söka sensationella fakta med diverse sensationella teorier.
Mvh./P944

Men snälla skriv inte sånt här! Hur tror Du det känns för parets syskon tex att läsa dessa pefofilianklagelser utan någon som helst sans/ balans.
Citera
2018-11-04, 23:30
Medlem
Citat:
ja, nu när du säger det så kommer jag också ihåg det. Ja, det verkar ju mycket mer rimligt att åtminstone en av föräldrarna arbetade deltid.

Han hade väl bara gått ner 10% i tjänst medans hon än mer? Kan 50% stämma? Har för mig jag läst det tidigare här.
Citera
2018-11-04, 23:40
Medlem
För den som är intresserad.
Obs ej kopplat till Bjärredsfallet.
I Sydsvenskan idag: https://www.sydsvenskan.se/2018-11-05/hur-manga-kvinnor-ar-vingklippta-pa-grund-av-psykisk-misshandel (skriven av en läsare)

Kan något sådant vara inblandad?

Här är båda mor och ett barn drabbad.

Men H gjorde karriär - så den biten passar inte.
Citera
2018-11-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessthess
Han hade väl bara gått ner 10% i tjänst medans hon än mer? Kan 50% stämma? Har för mig jag läst det tidigare här.

Det här har diskuterats i omgånger. Det finns uppgifter att H jobbade deltid, men Elli09 skrev att hon jobbade heltid. Eventuellt jobbade hon delvis hemifrån (tolkning av det som stod i tidningen).
Citera
2018-11-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är klart att det håller, det vore katastrof om det visade sig att det fanns en koppling. Det skulle påverka människors inställning för lång tid framåt och helbrägdagörarna som predikar på gator och torg skulle få besvara ständiga frågor. Det finns även en risk för att myndigheter skulle granska om det har förekommit kvacksalveri och olaglig medicinsk verksamhet.

Allt detta skulle kosta långt mer än den kvarlåtenskap som föräldrarna skulle ha kunnat donera.

Jag har fortfarande inte fått några svar med substans på hur det kom sig att en momsexpert och en skatteexpert hade alla sina tillgångar på vanliga bankkonton i stället för investeringar som hade kunnat generera avkastning. Förberedde man skilsmässa eller kollektivt självmord och omvandlade sina tillgångar till kontanter? Inklusive sina bilar som man sålde och ersatte med leasingbilar.

Dom kanske inte bekymrade sig eller inte hade tid åt att sitta på banken.
Två försiktiga personer. Dom var inga ekonomer.

(Om du inte sett hastiga förändringar över tid? Men det kan du ju inte.)

Dom kanske förberedde sig för att kunna flytta på kort varsel, om hjälp hade erbjudits utomlands för barnen? Vara lättrörliga. Obundna.

Jag förstår indirekt att du är mer ekonom än dom troligen var.
Senast redigerad av Remark 2018-11-05 kl. 02:14.
Citera
2018-11-05, 09:51
Medlem
Citat:
Fortfarande finns det en liten, liten osäkerhet angående det där med gemensamt testamente, tycker jag. Vi har ännu inte fått något svar på frågan om varför inte H´s "sist sedd-datum" är den 3 januari. Var hon med hos de två vännerna som skulle bevittna namnteckningarna, eller var hon inte med? En gärningsman eller två? Gemensamt beslut eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hanssons har bevittnat namnteckningarna och även skrivet att de bedömdes vara vid sina sinne fulla bruk och skrivit under av fri vilja. Svårt att tänka mig att vuxna människor bevittnar så viktiga papper utan att bägge är där.
Ja, det där med datumen är förbryllande

Jag håller med om att det är märkligt att HBs "senast sedd-datum" inte är den 3 januari. Det borde det ha varit om hon var med hos paret Hansson. Eller så är det som Solglittret föreslår en administrativ miss. Hur nu det skulle ha gått till. Jag har själv vid ett tillfälle varit inblandad i turerna kring att fastställa troligt dödsdatum när detta var oklart. Frågan om när personen senast varit sedd var då aktuell. I det fallet var det fråga om en noggrann utredning från polisens sida. Så hur man kan ha missat det i HBs fall förstår jag inte.

OH kanske var en skicklig manipulatör som utan problem kunde dupera paret H. Om OH kom dit med HBs namn redan påskrivet och med en trovärdig förklaring att hon inte kunde komma personligen så kanske de lät sig duperas. T.ex. kanske förklaringen var att barnen var så sjuka att någon måste vara hemma med dem. Om paret H inte själva är juridiskt kunniga (OBS att jag inte vet något om detta) lät de sig kanske luras av OHs (eventuella?) försäkringar om att det var helt i sin ordning att de inte sett henne själv skriva på. Om de talat med henne på telefon och på så sätt fått veta att hon skrivit under testamentet hade det också varit ett bevis för att hon varit i livet den 3 januari.

Och som jag sagt tidigare så kan talan om ett testamentes ogiltighet endast väckas i domstol av någon som är arvsberättigad enligt ÄB. Så även om ett testamente egentligen juridiskt sett är ogiltigt så kan det tillämpas om alla efterlevande (arvsberättigade) godkänner det. Och att arvet förstås inte skulle ha tillfallit Allmänna arvsfonden om det inte funnits testamente. För den fonden är mycket aktiv när det gäller att klandra testamenten om det saknas arvingar enligt ÄB. Men i OH/HBs fall var det deras föräldrar som var de egentliga arvsberättigade enligt ÄB. Och de tyckte väl det var OK att syskonen ärvde i stället.
Citera
2018-11-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller med om att det är märkligt att HBs "senast sedd-datum" inte är den 3 januari. Det borde det ha varit om hon var med hos paret Hansson. Eller så är det som Solglittret föreslår en administrativ miss. Hur nu det skulle ha gått till. Jag har själv vid ett tillfälle varit inblandad i turerna kring att fastställa troligt dödsdatum när detta var oklart. Frågan om när personen senast varit sedd var då aktuell. I det fallet var det fråga om en noggrann utredning från polisens sida. Så hur man kan ha missat det i HBs fall förstår jag inte.

OH kanske var en skicklig manipulatör som utan problem kunde dupera paret H. Om OH kom dit med HBs namn redan påskrivet och med en trovärdig förklaring att hon inte kunde komma personligen så kanske de lät sig duperas. T.ex. kanske förklaringen var att barnen var så sjuka att någon måste vara hemma med dem. Om paret H inte själva är juridiskt kunniga (OBS att jag inte vet något om detta) lät de sig kanske luras av OHs (eventuella?) försäkringar om att det var helt i sin ordning att de inte sett henne själv skriva på. Om de talat med henne på telefon och på så sätt fått veta att hon skrivit under testamentet hade det också varit ett bevis för att hon varit i livet den 3 januari.

Och som jag sagt tidigare så kan talan om ett testamentes ogiltighet endast väckas i domstol av någon som är arvsberättigad enligt ÄB. Så även om ett testamente egentligen juridiskt sett är ogiltigt så kan det tillämpas om alla efterlevande (arvsberättigade) godkänner det. Och att arvet förstås inte skulle ha tillfallit Allmänna arvsfonden om det inte funnits testamente. För den fonden är mycket aktiv när det gäller att klandra testamenten om det saknas arvingar enligt ÄB. Men i OH/HBs fall var det deras föräldrar som var de egentliga arvsberättigade enligt ÄB. Och de tyckte väl det var OK att syskonen ärvde i stället.

Det är lite märkligt tycker jag att testamentera till sina syskon, alltså att man tyckte det var så viktigt vart arvet gick.

Jag undrar också över hur mycket föräldrarna "dödstädade" - gällande det mest praktiska för att underlätta för de som hittade dom och för anhöriga. Om man orkar bry sig om testamente kanske man också tänker på vad man inte vill att andra ska hitta. Typ smutstvätt, dagböcker, skräp mm. Eller döttrarnas privata ägodelar och datorer. De måste ju också ha varit otroligt förberedda och röjt undan spår för hur de gått tillväga när de mördade barnen. Och varför ville man dölja tillvägagångssättet? Och hur kan man som lekman hitta ngn substans som är dödlig och ej upptäcks vid obduktion.

Vet vi hur familjen firade jul och nyår. Har för mig att Elli hade uppgift om att föräldrarna var på julbord i Gbg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in