Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Fortfarande finns det en liten, liten osäkerhet angående det där med gemensamt testamente, tycker jag. Vi har ännu inte fått något svar på frågan om varför inte H´s "sist sedd-datum" är den 3 januari. Var hon med hos de två vännerna som skulle bevittna namnteckningarna, eller var hon inte med? En gärningsman eller två? Gemensamt beslut eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Hanssons har bevittnat namnteckningarna och även skrivet att de bedömdes vara vid sina sinne fulla bruk och skrivit under av fri vilja. Svårt att tänka mig att vuxna människor bevittnar så viktiga papper utan att bägge är där.
Ja, det där med datumen är förbryllande
Jag håller med om att det är märkligt att HBs "senast sedd-datum" inte är den 3 januari. Det borde det ha varit om hon var med hos paret Hansson. Eller så är det som Solglittret föreslår en administrativ miss. Hur nu det skulle ha gått till. Jag har själv vid ett tillfälle varit inblandad i turerna kring att fastställa troligt dödsdatum när detta var oklart. Frågan om när personen senast varit sedd var då aktuell. I det fallet var det fråga om en noggrann utredning från polisens sida. Så hur man kan ha missat det i HBs fall förstår jag inte.
OH kanske var en skicklig manipulatör som utan problem kunde dupera paret H. Om OH kom dit med HBs namn redan påskrivet och med en trovärdig förklaring att hon inte kunde komma personligen så kanske de lät sig duperas. T.ex. kanske förklaringen var att barnen var så sjuka att någon måste vara hemma med dem. Om paret H inte själva är juridiskt kunniga
(OBS att jag inte vet något om detta) lät de sig kanske luras av OHs (eventuella?) försäkringar om att det var helt i sin ordning att de inte sett henne själv skriva på. Om de talat med henne på telefon och på så sätt fått veta att hon skrivit under testamentet hade det också varit ett bevis för att hon varit i livet den 3 januari.
Och som jag sagt tidigare så kan talan om ett testamentes ogiltighet endast väckas i domstol av någon som är arvsberättigad enligt ÄB. Så även om ett testamente egentligen juridiskt sett är ogiltigt så kan det tillämpas om alla efterlevande (arvsberättigade) godkänner det. Och att arvet förstås inte skulle ha tillfallit Allmänna arvsfonden om det inte funnits testamente. För den fonden är mycket aktiv när det gäller att klandra testamenten om det saknas arvingar enligt ÄB. Men i OH/HBs fall var det deras föräldrar som var de egentliga arvsberättigade enligt ÄB. Och de tyckte väl det var OK att syskonen ärvde i stället.