2018-11-04, 20:37
Medlem
Så vad är slutsatsen då om stjärnor inte syns från rymden? Är det lampor som hänger i himlavalvet, eller ett hologram?
Citera
2018-11-04, 20:46
Medlem
Utopiantoss avatar
Kamerorna 1969 var alltför dåliga för att kunna överföra de klart synbara stjärnorna till ett fotografi eller en film.
Citera
2018-11-04, 20:53
Medlem
Nails avatar
Teleskop på månen?

Astronomer studerar nu möjligheten att bygga ett gigantiskt teleskop på månen. Spegeln ska vara en flytande vätska och mäta 100 meter i diameter. Ett sådant teleskop blir nästan två tusen gånger ljusstarkare än rymdteleskopet Hubble.

Roger Angel som är astronom vid University of Arizona i USA har tidigare varit med och konstruerat teleskop vars spegel är en flytande vätska.

Ett av dem, The Large Zenith Telescope i British Columbia, har en diameter på sex meter.

Men nu vill Roger Angel och hans kollegor konstruera ett liknande teleskop med en hundra meter stor flytande spegel. Och det ska placeras på månen, skriver Wired.

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ljusstarkt-teleskop-kan-sta-pa-manen-6457893
Citera
2018-11-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Teleskop på månen?

Astronomer studerar nu möjligheten att bygga ett gigantiskt teleskop på månen. Spegeln ska vara en flytande vätska och mäta 100 meter i diameter. Ett sådant teleskop blir nästan två tusen gånger ljusstarkare än rymdteleskopet Hubble.

Roger Angel som är astronom vid University of Arizona i USA har tidigare varit med och konstruerat teleskop vars spegel är en flytande vätska.

Ett av dem, The Large Zenith Telescope i British Columbia, har en diameter på sex meter.

Men nu vill Roger Angel och hans kollegor konstruera ett liknande teleskop med en hundra meter stor flytande spegel. Och det ska placeras på månen, skriver Wired.

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ljusstarkt-teleskop-kan-sta-pa-manen-6457893

Att bygga ett stort radioteleskop på månens baksida finns det planer på. Där är det ju helt fritt från störande radiovågor från jorden.
Sen att stjärnor inte skulle kunna ses från rymdskepp och rymdstationener är ju bara trams. NASA använde ju vissa stjärnor att navigera efter.
Citera
2018-11-04, 22:29
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Kamerorna 1969 var alltför dåliga för att kunna överföra de klart synbara stjärnorna till ett fotografi eller en film.

Kamerorna var alldeles utmärkt tillräckliga för att ta bilder av stjärnor. Det hade dock krävt samma procedur som på jorden: Ett stativ och flera sekunder lång exponeringstid om man vill få med mer än de allra ljusstarkaste stjärnorna.

Varför skulle man ha hållit på med detta när man lagt enorma resurser på att åka till månen?

Då tog man förstås...trumvirvel...bilder av månen (och astronauterna). De exponeringstider som användes för att ta bilder av den solbelysta månen och astronauterna var helt otillräcklig för att de mycket ljussvaga stjärnorna skulle hinna exponera filmen.

Det som "förvirrar" en del är att himlen i bakgrunden är svart och då tänker konspirationsteoretikerna att "när himlen ser så ut från jorden brukar jag se stjärnor" så då borde de synas på bilder från månlandningarna. Konspirationsteoretikerna borde börja med att nattetid ta en bild av t ex en person upplyst av en strålkastare på och se hur många stjärnor de ser på fotot i bakgrunden.
Citera
2018-11-04, 23:01
Medlem
Sqrbankens avatar
Ja, stjärnhimlen kan i högsta grad ses från månen.
Citera
2018-11-04, 23:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Kamerorna var alldeles utmärkt tillräckliga för att ta bilder av stjärnor. Det hade dock krävt samma procedur som på jorden: Ett stativ och flera sekunder lång exponeringstid om man vill få med mer än de allra ljusstarkaste stjärnorna.

Varför skulle man ha hållit på med detta när man lagt enorma resurser på att åka till månen?

Då tog man förstås...trumvirvel...bilder av månen (och astronauterna). De exponeringstider som användes för att ta bilder av den solbelysta månen och astronauterna var helt otillräcklig för att de mycket ljussvaga stjärnorna skulle hinna exponera filmen.

Det som "förvirrar" en del är att himlen i bakgrunden är svart och då tänker konspirationsteoretikerna att "när himlen ser så ut från jorden brukar jag se stjärnor" så då borde de synas på bilder från månlandningarna. Konspirationsteoretikerna borde börja med att nattetid ta en bild av t ex en person upplyst av en strålkastare på och se hur många stjärnor de ser på fotot i bakgrunden.

På tal om strålkastare... nej, jag stoppar här... lovade ju att vi inte skulle gå in på konspirationer kring månfärderna...

Hasselbladskameror hade man, förmodligen det mest tekniska man kunde uppbringa under farfars livstid!

Men kan du svara mig... hur kommer det sig att man inte lyckades fota en endaste bild på någon endaste stjärna med dessa kameror, under någon av de 6 utflykterna?
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-11-04 kl. 23:21.
Citera
2018-11-04, 23:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ja, stjärnhimlen kan i högsta grad ses från månen.

Varför lyckades inte då mån-gubbarna se några stjärnor?
Citera
2018-11-05, 00:21
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Jag har ALDRIG skrattat så mycket till en video som denna!

Astronauter frågas om de sett stjärnor i rymden, och alla börjar tänka efter, typ, hur ska jag svara på denna fråga?

https://www.youtube.com/watch?v=T1q8fVyvh5k

NI MÅSTE SE DENNA VIDEO !!!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-11-05 kl. 00:24.
Citera
2018-11-05, 00:29
Medlem
"GÅR DET ATT SE STJÄRNHIMLEN FRÅN MÅNEN OCH RYMDEN"

Undrar varför man skickade upp Hubble...
Citera
2018-11-05, 01:17
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
På tal om strålkastare... nej, jag stoppar här... lovade ju att vi inte skulle gå in på konspirationer kring månfärderna...

Hasselbladskameror hade man, förmodligen det mest tekniska man kunde uppbringa under farfars livstid!

Men kan du svara mig... hur kommer det sig att man inte lyckades fota en endaste bild på någon endaste stjärna med dessa kameror, under någon av de 6 utflykterna?

Min motfråga blir då: Varför skulle man ägna tid att ta bilder av stjärnor när man befann sig på månen?

Förklaringen "för att konspirationsteoretikerna vill det" är inte nåt vidare skäl.

Som jag har försökt förklara så åkte man inte till månen för att fotografera stjärnhimlen och det hade krävts samma procedur som på jorden.

Man kom nog inte på tanken att "ja det kommer nog sitta tekniskt illitterata människor i Bandhagen och ställa korkade frågor 50 år senare så vi tar lite bilder av stjärnor till ingen praktiskt nytta."
Citera
2018-11-05, 06:04
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Antagligen för att man inte försökte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in