2018-11-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, om däcket inte är i gott skick innan punkteringen.
Nu är jag ingen expert på lastbilar, men är den förolyckade lastbilen inte en väldigt ny modell av volvo? Kan det ha varit en testbil från Volvo lastvagnar som fått fel på mekaniken? Fast Volvo tillverkar kanske inte lastbilar i fabriken.
Om den är av nyare modell torde däcken antagligen vara i okej skick.
Citera
2018-11-04, 09:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Skall du betala en tusenlapp till var och en av oss som inte håller med när det visar sig att du har fel?

Den giren lastbilen har gjort är inte resultatet av en vanlig "shit-rycka i ratten"-manöver, och det räcker knappast med ens bara framhjulspunktering heller. Något mer måste ha hänt: avslitna bromsledningar, eller kollapsad hjulupphängning.

Den aktuella modellen av Volvo FH var den första lastbilen med individuell framvagnsupphängning. Ni minns säkert den spektakulära lanseringen för några år sedan?

Men, håller det...?
Nya Volvo FH han beställas med individuell framvagn, standard är stel axel upphängd i bladfjädrar alt luftfjädring och länkarmar. Men visst, bladfjädrar kan gå av och luftbälgar gå sönder.
Det finns inga bromsspår efter trailern samtidigt som det finns rejäla bromsspår från dragbilen. Mycket tyder på att dragbilens bromsar låst sig och släpet varit bromslöst. Ett stort läckage i lastbilens tryckluftssystem, t.ex en avsliten slang till parkeringsbromsen, gör att dragbilens parkeringsbroms aktiveras. Med låsta framhjul så är det omöjligt att kontrollera bilen. Och utan tryckluft så bromsas inte släpet!
Citera
2018-11-04, 09:54
Medlem
"FÖRUNDERSÖKNING INLEDD EFTER DÖDSOLYCKAN –”PRIORITERAT ÄRENDE”
Dödsolyckan på R40 rubricerades först som trafikolycka med dödligt utfall – polisen har nu rubricerat händelsen som vårdslöshet i trafik."
står det på bt.se förstasida. Artikeln är låst så jag kan inte läsa vad som står i.
Citera
2018-11-04, 10:01
Medlem
Ja där ser man, polisen har redan hittat orsaker att ändra rubriceringen.
Citera
2018-11-04, 10:03
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturelur
"FÖRUNDERSÖKNING INLEDD EFTER DÖDSOLYCKAN –”PRIORITERAT ÄRENDE”
Dödsolyckan på R40 rubricerades först som trafikolycka med dödligt utfall – polisen har nu rubricerat händelsen som vårdslöshet i trafik."
står det på bt.se förstasida. Artikeln är låst så jag kan inte läsa vad som står i.
Där ser man! Måste ha ändrats nu precis för när jag skrev för ca 30 minuter sedan stod det inget om detta alls.

Detta är väl inte direkt förvånande om det nu är bristande underhåll (däck som exploderat eller slang som slitits av) som orsakat olyckan.
Citera
2018-11-04, 10:03
Medlem
Frågan är vad de hittat. Eftersom det uppenbart är ett exploderat framdäck så får man anta att det handlar om dåligt däck av någon orsak. Chauffören skall ju inspektera däcken innan avfärd, kan ju också vara tillverkningsfel.
Citera
2018-11-04, 10:19
Medlem
Raggarspinns avatar
Framhjulspunktering är bara spekulationer. Det har inte framkommit att lastbilen fick punktering.
En utskrift från lastbilens färdskrivare kan visa att chauffören körde för fort eller har kört för länge utan vila. Ytterst få lastbilar med släp kör lagstadga 80km/h. Det värsta som kan hända när man bryter mot kör och vilotider är inte böter utan just allvarliga olyckor som denna. Kan mycket väl leda till vårdslöshet i trafik.
Citera
2018-11-04, 10:19
Medlem
Rörande personbilen så går det inte att se på bilderna. Bilen syntes inte ens när jag körde förbi. Så för att någon skall veta vad det är för bil så behöver de nog ha stått invid bilen efter olyckan, eller så måste de känna familjen.
Citera
2018-11-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Framhjulspunktering är bara spekulationer. Det har inte framkommit att lastbilen fick punktering.
En utskrift från lastbilens färdskrivare kan visa att chauffören körde för fort eller har kört för länge utan vila. Ytterst få lastbilar med släp kör lagstadga 80km/h. Det värsta som kan hända när man bryter mot kör och vilotider är inte böter utan just allvarliga olyckor som denna. Kan mycket väl leda till vårdslöshet i trafik.

Titta på bilderna på spåren över vägen. Framhjulspunktering är uppenbar. När jag passerade olycksplatsen så var det min första reaktion - de där spåren måste innebära att framhjulet har exploderat!
Citera
2018-11-04, 10:24
Medlem
Raggarspinns avatar
Oavsett bilmodell så var chansen liten att någon skulle klara sig då det är trailern som mosat personbilen. Volvo Fh har personbilskrockskydd även kallat FUPS men det hjälper bara vid frontalkollisioner. Här har lastbilen åkt baklänges och släpat med sig bilen i diket.
Citera
2018-11-04, 10:26
Medlem
Citat:
Nu är inget av det du skriver relevant i denna tråden. Det var ett transportfordon för tunga fordon, dvs det skulle inte gå att ersätta det med tåg. Det var dessutom olastat, så det var inte extremt tungt vid olyckstillfället.
Givet att mitt inlägg inte berörde den aktuella situationen i detalj och kan uppfattas som off-topic. Är medveten om att det finns skillnader mellan exemplet jag tog upp och det som uppstod igår. Att fordonet var olastat visste jag faktiskt inte, att fordonet är överlägset i en kollision med en personbil, lastat eller ej, tror jag dock de flesta förstår. Mitt inlägg var heller inte riktat att fungera som en krönika i relation till händelsen, snarare som ett svar på användaren jag faktiskt citerade.
Citera
2018-11-04, 10:27
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Det lär ska ha varit två personer även i lastbilen. Vill betona detta då en del inte verkar förstå det.

En kvinna och en man.
Blowjob gone wrong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in