Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 09:06
  #25
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Hej,

Jag vet med 100% säkerhet att min arbetsgivare övervakar både min position och avlyssnar mig.

Jag började för 1 år sen misstänka detta och har sedan dess ljugit medvetet om småsaker och platser och därmed blivit helt säker då min arbetsgivare försagt sig om dessa saker efteråt.

Min arbetsgivare måste ha mig kvar och jag gillar min arbetsplats så jag vill bara veta hur han gör och sätta stopp för det. Arbetsgivaren vet indirekt att jag vet.

Jag har tjänstetelefon iPhone och förmånsbil.

1. Antingen är luren buggad med både gps och avlyssning
2. Bilen har en gps tracker med inbyggd mic
3. En blandning av 1 och 2

Hur tar jag reda på var buggarna sitter? Vill inte göra någon större investering, det måste gå att ta reda på själv!

Alltså de finns ingen avlyssning, eftersom det är företagets iPhone så kan dom se gps i mailen. Jesuuuus..
Citera
2018-11-02, 09:07
  #26
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Du kan ju även gå in i hitta min iPhone och hitta vänner o se om nån kan se din plats
Citera
2018-11-02, 09:26
  #27
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Fantastiskt bra tips, redan åtgärdat det!

Mer mina detektiver!

Ärligt? Menar du att du 2018 efter ett års ”vetskap” om övervakning inte själv klurat ut hur man stänger av den funktionen?
Citera
2018-11-02, 09:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
En fullt rimlig fråga som jag skall besvara även om den är lätt att ta personlig.

Jag VET att det stämmer. Jag har nämligen testat mina teorier.

Vi börjar såhär: min chef är VD på företaget och jag är sneppet under - Vice VD.

När jag började var jag säljare. Där fanns det incitament till denna avlyssning och gps spårning. Det gör det inte längre.

Jag har nu testat att låtsas lämna ut känsliga affärshemligheter till leverantörer (ej sanna) för att kolla. VD tog in mig i ett rum och påtalade vikten av att vara pålitlig och att delge affärshemligheter är skäl för uppsägning. Nämnde då bara att jag brukar skoja om det ibland med våra konkurrenter och undrade varför VD påtalade detta just nu. Då började VD kallsvettas och insåg att jag synat honom.

Gjort samma sak med positioneringen av min bil. Jag vet att jag både blir spårad och avlyssnad till 100% frågan är bara hur. Många tror buggen sitter i bilen. Låter fullt rimligt - de kan ju även lyssna av.

Hur fan hittar man en sån då?

Mvh
Det är inte så att en leverantör kan ha uppfattat det som ~oproffsigt och berättat för VDn? Jag vet att jag själv har gjort liknande saker bland kompisar som är bolagsägare etc. och något sånt visat sig i samarbeten.
Citera
2018-11-02, 09:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanaxgirl420
Alltså de finns ingen avlyssning, eftersom det är företagets iPhone så kan dom se gps i mailen. Jesuuuus..
Inte för att vara sån men avlyssning kan ske från leverantörssidan med. Sparas bland "mina sidor" om funktionen är aktiverad vilket inte alltid går att kontrollera som anställd. Finns minst en stor leverantör där man kan spela in anställda etc. i smyg så länge IT-avdelningen som sköter inställningar inte berättar.
Citera
2018-11-02, 09:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Inget ovanligt att arbetsgivarna följer sina bilar (om du nu har firmabil) via GPS på en karta. Detta för att kolla så att folk inte åker mer än vad de borde och att kunna ta betalt av kunder för resor samt lämna korrekta uppgifter till skatteverket.

Dock så skall fack och arbetsgivare vara överens om detta och "datan" skall kunna granskas av såväl fack som arbetsgivare så att den inte missbrukas på något sätt. Saknar din arbetsgivare kollektivavtal så kan det vara värre då AG oftast gör som de vill utan att ta upp det med någon annan part.

Är det arbetsgivarens telefon så gäller det samma där de har rätt att avlyssna sina egna telefoner så att de inte missbrukas.

För det första. Ingen arbetsgivare har rätt att avlyssna en vanlig tjänstetelefon i hemlighet. När du kommer med sådana extrema påståenden så bidra gärna med en trovärdig källa. Tänk att flera personer även förmånsbeskattas för att de även ska få använda telefonen privat.

Arbetsgivare får sätta in puckar i deras bilar som enbart är till för tjänsten. Exempelvis en servicebil eller liknande. Är det en förmånsbil som även används privat och man förmånsbeskattas för den så är även detta totalförbjudet. Självklart kan man komma fram till en överenskommelse, men aldrig i hemlighet.

Åter till trådstarten.

Är det inte telefonen så tror jag inte det är troligt att din bil är buggad.

Gps är enkelt att dölja under bilen, ganska dyrt att ha en som även delar sin position på distans, men billigt att ha och tömma manuellt. Är dock jobbigt att kravla under anställds bil var och varannan dag. Dessa finns även så smarta att de kan känna av om bilen rör sig och därimellan vara i stand-by och göra så batteriet räcker längre. Koppla till bilbatteriet är inte lika enkelt och kräver i princip lite friare tillgång till bilen än gå ut till den på parkeringen.

Jag tror ljudinspelning är väldigt långsökt då det är väldigt opraktiskt och jobbigt att genomföra.

På mitt jobb har företaget inte tillgång till de förmånsbeskattades bilarnas nycklar. Om det är så skulle det krävas att de bryter sig in där det finns spänning i bilen, alternativt sätter den med batteripack utanför. Och sen att få in en mick i kupen kräver definitivt ett bilinbrott.

Detta ska sen kunna avlyssnas på distans, kräver någon form av mobilt internet eller vanlig mobilsamtal till annan enhet som spelar in. Kan ju även vara ett sd-kort som göms i bilen. Och byta batteriet med jämna mellanrum.

Därefter så kommer det bli så mycket blaj på inspelningen, även om den har en gate som gör att det krävs ljud för att starta inspelningen så skulle det ta tid att hitta det intressanta.
Jag spelar själv in mina samtal och det är sjukt jobbigt ibland att hitta det man letar efter. Och då får jag dem kategoriserade med namn på vem jag talar med och klockslag och datum.

Så skulle din chef verkligen gå igenom allt detta besvär och risk?
Citera
2018-11-02, 10:34
  #31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Tack så jättemycket, är helt inne på ditt spår.

Hur fan letar man upp detta i bilen? Hur ser det ut? Hur brukar de sitta placerade?
Moderna bilar har väl det inbyggt idag.
Citera
2018-11-02, 10:57
  #32
Medlem
PaulRonges avatar
Kolla under instrumentbrädan. Där sitter oftast OBD-uttaget och till detta går det installera alla möjliga prylar som bevakar bilens position, körsätt, hastighet och kanske utan att veta även lyssna av vad som sägs i bilen via den inbyggda micken som används vid trådlöst tal via i sin tur kommmunikation med din telefon. Hittar du inte så se i handboken för bilen så hittar du.
Citera
2018-11-02, 11:01
  #33
Medlem
PaulRonges avatar
Mercedes E-class OBD2

http://www.mercedesmedic.com/find-lo...mercedes-benz/
Citera
2018-11-02, 11:38
  #34
Medlem
Ja du säger själv att bilen har gps tracker, så då har du det problemet löst, han ser vars din bil är hela tiden... Så lämna den då och ta bussen istället..
När det gäller avlyssning så sker det med mobilen..
Citera
2018-11-03, 19:17
  #35
Medlem
Megaforces avatar
En GPS-tracker som sätts i ODBII-uttaget se typ ut så här: https://www.gpser.se/image/cache/cat..._1-800x800.jpg

Kan vara svåra att skilja från de täcklock som ibland sitter på själva uttaget i en del bilar.
Citera
2018-11-04, 08:48
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Hej,

Jag vet med 100% säkerhet att min arbetsgivare övervakar både min position och avlyssnar mig.

Jag började för 1 år sen misstänka detta och har sedan dess ljugit medvetet om småsaker och platser och därmed blivit helt säker då min arbetsgivare försagt sig om dessa saker efteråt.

Min arbetsgivare måste ha mig kvar och jag gillar min arbetsplats så jag vill bara veta hur han gör och sätta stopp för det. Arbetsgivaren vet indirekt att jag vet.

Jag har tjänstetelefon iPhone och förmånsbil.

1. Antingen är luren buggad med både gps och avlyssning
2. Bilen har en gps tracker med inbyggd mic
3. En blandning av 1 och 2

Hur tar jag reda på var buggarna sitter? Vill inte göra någon större investering, det måste gå att ta reda på själv!

Att arbetsgivaren övervakar din position under arbetstid med en 'firmabil' är helt naturligt och lagligt. Om du vill göra privata samtal, gör dessa med din egen telefon. Vad är problemet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback