2018-11-03, 22:18
Medlem
[quote=Rosamund|65724210]
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Schizofreni är en psykos som börjar lång tid innan med ångest, depression, vanföreställningar m.m.

Nu säger jag inte att någon av föräldrarna hade det, men svarar på din fråga angående vilka slags smygande psykoser det finns.

Det blev nog något vajsing med inlägget där, det jag inte jag som postade det utan det var ”tey44” eller vad denna heter.

För övrigt har jag själv rättså bra koll på diverse psykiska åkommor, främst psykoser då jag lever med schizoaffektiv sjukdom (schizofren och bipolär). Dock var det inget direkt smygandes på mig, det kom med buller och bång.
Men det är självklart väldigt svårt att veta hur andras (om möjliga) psykoser ter sig.. jag kan bara gå till mig själv.
Men något galet var det bog med dessa två, något sjukligt som spökat är nog ett faktum
Senast redigerad av Tessthess 2018-11-03 kl. 22:21.
Citera
2018-11-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det skall tolkas som att ansvariga för exvis ett Forskningsprojekt i USA ansåg att de inte var kvalificerade att få ingå i experimentet. Kanske var de i för dåligt skick/sjukdomen gått för långt? Ev bot eller experiment var lönlöst eller rent av skadligt. Enligt min erfarenhet pågår ett experiment under visst antal år med regelbunden uppföljning för slutlig utvärdering av behandlingen efter oftast 3 år. Då man förväntas kunna se om medlet gett någon positiv verkan på sjukdomen.

Familjen hade sökt "med ljus och lykta" efter ett botemedel efter ngn bot och om dom nu fått ett NEJ till sista hoppet. DÅ har man all anledning att hänga läpp för det beskedet!!!

Den tolkningen gjorde jag också i fråga om "inte var kvalificerade."

Om flickorna var så väldigt svårt sjuka så är det litet svårt att förstå att båda föräldrarna jobbade heltid (om det nu var så? Det har stått så i tråden). Man tänker sig att så svårt sjuk barn skulle behöva ha åtminstone en förälder hemma, och som förälder skulle man väl också vilja vara tillsammans med sina barn och finnas där för dem? Hur orkade föräldrarna hålla ihop sig, och samla sig, så pass att de kunde yrkesarbeta - kanske på heltid - när barnen var så sjuka...? De hade ju krävande yrken också.

Men familjen kanske hade någon anställd som kom och var med barnen medan föräldrarna arbetade? Förutom lärarna, som kom några timmar då och då. Flickorna presterade tydligen bra i hemundervisningen, vilket är helt otroligt när det var så sjuka.
Citera
2018-11-03, 22:30
Medlem
[quote=Tessthess|65725578]
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det blev nog något vajsing med inlägget där, det jag inte jag som postade det utan det var ”tey44” eller vad denna heter.

För övrigt har jag själv rättså bra koll på diverse psykiska åkommor, främst psykoser då jag lever med schizoaffektiv sjukdom (schizofren och bipolär). Dock var det inget direkt smygandes på mig, det kom med buller och bång.
Men det är självklart väldigt svårt att veta hur andras (om möjliga) psykoser ter sig.. jag kan bara gå till mig själv.
Men något galet var det bog med dessa två, något sjukligt som spökat är nog ett faktum

Ja, det ligger mycket nära till hands att tro att en av- eller båda - föräldrarna led av någon form av psykisk ohälsa.
Citera
2018-11-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Om flickorna var så väldigt svårt sjuka så är det litet svårt att förstå att båda föräldrarna jobbade heltid (om det nu var så? Det har stått så i tråden). Man tänker sig att så svårt sjuk barn skulle behöva ha åtminstone en förälder hemma, och som förälder skulle man väl också vilja vara tillsammans med sina barn och finnas där för dem? Hur orkade föräldrarna hålla ihop sig, och samla sig, så pass att de kunde yrkesarbeta - kanske på heltid - när barnen var så sjuka...? De hade ju krävande yrken också.

Men familjen kanske hade någon anställd som kom och var med barnen medan föräldrarna arbetade? Förutom lärarna, som kom några timmar då och då. Flickorna presterade tydligen bra i hemundervisningen, vilket är helt otroligt när det var så sjuka.

Jag tror att komma hemifrån och fokusera på annat är en nödvändig mental återhämtning för att orka överleva. Sedan återstår kvällen att få ett kvalitativt liv med barnen och ev delar av natten.

Detta har uppenbart pågått under lång tid. Så länge man ser ett ljus i den mörka tunneln finns ett hopp, men när det släcks ....
Citera
2018-11-03, 22:47
Medlem
Citat:

Du har rätt det går inte ihop. Elli09 skrev jo att barnen inte uppfattades som svårt sjuka. Att det till och med ifrågasattes i omgivningen att barnen fick hemundervisning. Elli09 har ingen anledning att förminska barnens sjukdom. Dessutom har barnen presterad väl i skolan. Hur skulle det vara möjligt när man är svårt sjuk?
Citera
2018-11-03, 23:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det skall tolkas som att ansvariga för exvis ett Forskningsprojekt i USA ansåg att de inte var kvalificerade att få ingå i experimentet. Kanske var de i för dåligt skick/sjukdomen gått för långt? Ev bot eller experiment var lönlöst eller rent av skadligt. Enligt min erfarenhet pågår ett experiment under visst antal år med regelbunden uppföljning för slutlig utvärdering av behandlingen efter oftast 3 år. Då man förväntas kunna se om medlet gett någon positiv verkan på sjukdomen.

Familjen hade sökt "med ljus och lykta" efter ett botemedel efter ngn bot och om dom nu fått ett NEJ till sista hoppet. DÅ har man all anledning att hänga läpp för det beskedet!!!
Kvalificerat snick-snack säger jag.
Nå, just ordvalet var kanske något som postaren som jag citerade hittat på själv, men jag tror fortsatt att hen syftade på regler från Försäkringslkassan.
Visst kan det vara så, att barnen inte var lämpade att ingå i en specifik undersökning precis som du m.fl. skriver. Men att kasta in handduken bara för det låter väl långsökt i mina öron.
Kom ihåg att Moa inte kan ha varit särskilt långt framskriden i den eventuella sjukdom det i så fall var frågan om.
Nej, nyckeln till denna hemska historia ligger inte i barnens sjukdomar. Det är jag övertygad om. Scientologi och/eller skamfylld incestpedofili är mycket troligare enligt mig.

Det märks att det är Halloween när hypoteser från det förflutna liksom spöklikt återkommer och försöker styra in diskussionen på dels barnens sjukdomar, dels att Hanna skulle ha varit den drivande.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-11-03 kl. 23:04.
Citera
2018-11-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kvalificerat snick-snack säger jag.
Nå, just ordvalet var kanske något som postaren som jag citerade hittat på själv, men jag tror fortsatt att hen syftade på regler från Försäkringslkassan.
Visst kan det vara så, att barnen inte var lämpade att ingå i en specifik undersökning precis som du m.fl. skriver. Men att kasta in handduken bara för det låter väl långsökt i mina öron.
Kom ihåg att Moa inte kan ha varit särskilt långt framskriden i den eventuella sjukdom det i så fall var frågan om.
Nej, nyckeln till denna hemska historia ligger inte i barnens sjukdomar. Det är jag övertygad om. Scientologi och/eller skamfylld incestpedofili är mycket troligare enligt mig.

Det märks att det är Halloween när hypoteser från det förflutna liksom spöklikt återkommer och försöker styra in diskussionen på dels barnens sjukdomar, dels att Hanna skulle a varit den drivande.

Du får tro precis vad du vill om det så är incestpedofili, som inte existerar.
Citera
2018-11-03, 23:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"Läste någonstans" låter inte särskilt trovärdigt - just saying.
De var mer eller mindre nerlusade med pengar, så fanns det en behandling att få hade inte det varit något problem. Nu utgår jag förvisso från att du menar "inte kvalificerade" utifrån Försäkringskassans riktlinjer typ, men jag kan heller inte se något alternativ till att inte vara "kvalificerade". Antingen fungerar en behandling eller inte. Om inte, fanns det väl ingen anledning att hänga läpp just p.g.a. det beskedet.

Alla pengar i världen hjälper inte om sjukdomen är av den sort som behandlingen inte passar för. Deras sjukdom kunde inte behandlas.

OBS att jag inte minns var jag fått denna information: det var i början av fallet pch jag trodde det var känt i tråden tills någon skrev att något hände vid jul som fick bägaren att rinna över. Men att man inte visste vad.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-03 kl. 23:17.
Citera
2018-11-03, 23:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant! I pressen beskrevs hur man sökt vård i Tyskland. Här i tråden fanns spekulationer om att det handlade om antibiotikakurer för A eftersom hon sades ha blivit allvarligt sjuk efter ett fästingbett. Avd9 menade att hen fått uppgifter om att familjen fått ett negativt besked från utlandet före jul. Det var kanske besked om att den behandling de tänk för flickorna inte skulle fungera. Spekulation.

Ja, de fick beskedet att denna specifika behandling tyvärr inte passade döttrarna. Minns dock inte om det var Tyskland. Föräldrarna hade sökt och döttrarna hade testats (tror jag) men uppfyllde inte kraven för denna behandling.

Edit: Återigen vill jag understryka att jag inte kan garantera sanningshalten i denna information.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-03 kl. 23:45.
Citera
2018-11-04, 00:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Alla pengar i världen hjälper inte om sjukdomen är av den sort som behandlingen inte passar för. Deras sjukdom kunde inte behandlas.

OBS att jag inte minns var jag fått denna information: det var i början av fallet pch jag trodde det var känt i tråden tills någon skrev att något hände vid jul som fick bägaren att rinna över. Men att man inte visste vad.
Det kan inte ha varit här i tråden varje fall. Du skrev: "deras döttrar fick besked om att deras ME-typ inte kvalificerade sig för att få denna behandling."
Bara att de skulle haft ME är ren spekulation.
Men ok, du preciserar nu att det var frågan om en behandling som inte passade deras (högst eventuella) sjukdom. Alltså inte att det var några byråkratiska regler som satte käppar i hjulet, vilket jag tolkade det som. Vackert så, även om jag inte tycker ordet kvalificerar passar i det sammanhanget. Nå, nå.
Citera
2018-11-04, 00:41
Medlem
Citat:

Barnen hade särskild skolundervisning i hemmet. Det betyder att dom hade rätt till exakt samma antal t
lektionstimmar som alla andra skolbarn. Det är specificerat i skollag, läroplan och den enskilda kommunens timplan hur många timmar av varje ämne eleverna har rätt till. Alla barn som går i grundskolan i Sverige ska ha i stora drag samma antal lektionstimmar. Dessa barn hade anpassning och fick inte riktigt alla ämnen, idrott var till exempel borttaget så någon lektionstid saknades. Har du något belägg för att påstå att lärarna bara kom ”några timmar då och då”?
Citera
2018-11-04, 01:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Barnen hade särskild skolundervisning i hemmet. Det betyder att dom hade rätt till exakt samma antal t
lektionstimmar som alla andra skolbarn. Det är specificerat i skollag, läroplan och den enskilda kommunens timplan hur många timmar av varje ämne eleverna har rätt till. Alla barn som går i grundskolan i Sverige ska ha i stora drag samma antal lektionstimmar. Dessa barn hade anpassning och fick inte riktigt alla ämnen, idrott var till exempel borttaget så någon lektionstid saknades. Har du något belägg för att påstå att lärarna bara kom ”några timmar då och då”?
Givetvis har inte postaren några sådana belägg eftersom de inte finns. Men du kanske är ironisk?
Agnes fick hemundervisning fyra dagar i veckan och Moa tre dagar i veckan. Skolan gjorde sitt yttersta för att tillmötesgå föräldrarnas önskningar, liksom döttrarnas rättmätiga, lagstadgade undervisning. Det kan inte ha rört sig om något annat än att dessa lärare ägnade flera timmar varje dag de var där, för att fullfölja sitt uppdrag att ge dem bästa tänkbara undervisning utifrån rådande förhållande. En undervisning som döttrarna dessutom tog till sig på ett föredömligt sätt, då de var nyfikna på lärandet och presterade bra enligt vad som framkommit. Alltså långt ifrån vad man kan förvänta sig, om de var allvarligt sjuka och nästintill döende som vissa har försökt framhålla.
Här ligger betydligt mer än en hund begraven, om du frågar mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in