2018-11-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Då tycker vi olika. Hyperaktivitet, irritabilitet och utbrott bruka inte kommenteras av rektorer att det ha aldrig varit något problem. Dessutom ville A gå i skolan. Det nämndes i en tidningsartikel. Men, men.

Tyckte var intressant att Tey44 skrev att hen har fått info om ME (inget nytt)/SEID (den termen var ny för mig). ME/SEID verkar för mig just nu det mest sannolika (med tanke på vad rektorn har sagt och Elli09 skrivit). SEID kan diagnostiseras på barn inom 3 månader har jag läst (tveksam källa, kanske någon vet bättre). I och med att antal kritererier är färre med SEID är det eventuellt lättare än med ME.

Läste också att överlappning av SEID och depression är stor när det gäller ungdomar (om jag har förstått källan rätt). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5887832/
Just det... A hade diagnosen ME och M Seid... Kanske det var därför det gick snabbare för M att få diagnosen. Måste kolla upp igen i mina pm exakt vilka uppgifter som kommit fram. 😬
Citera
2018-11-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är ganska övertygad om att det som hände aldrig hade hänt om barnen hade haft dödliga sjukdomar. Det hade inte funnits någon anledning till dådet. Obotliga möjligen.
Sant, viktig skillnad. Men vid scenariot med dödliga sjukdomar kanske föräldrarna med dådet helt enkelt ville förkorta lidandet.
Citera
2018-11-03, 18:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Här är väl första påståendet angående scientologerna i denna tråd.
Tyckte det var långsökt först men börjar själv tro på deras inblandning mer och mer.

Edit. Inlägget postades redan 10/1

Med risk för att upprepa mig ang sc så postar jag de inlägg som BurlovsRicky gjort ang. sc
Inläggen blir snällare och snällare. Dock är informationen att Sc följer denna tråd ganska intressant

Jag lägger inläggen i spoiler så kan de som är intresserade läsa

Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Senast redigerad av 57Emma 2018-11-03 kl. 18:07.
Citera
2018-11-03, 18:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

I Bjärredfallet kanske det också fanns inslag av en smygande psykos, hos någon av föräldrarna. Kan psykoser spridas, alltså jag menar att om man lever lång tid nära någon som har vanföreställningar kanske man tillslut smittas av den sjukes verklighetsuppfattning? Och att man sen växelvis förstärker varandras oro tills det spårar ur.
Ja, det kallas "folie a deux". Fenomenet att två kommer att dela samma galenskap. Det har framförts tidigt i tråden av många som det enda rimliga scenariot.
Men oftast märks sådan galenskap och det brukar inte vara förknippat med välfungerande, högpresterande personer där människor i omgivningen står handfallna som frågetecken när det hemska uppenbaras.
Citera
2018-11-03, 19:14
Medlem
[quote=Tey44|65721962]
Citat:
Ursprungligen postat av Tessthess
Ja, så tänkte jag också. I Bjärredfallet kanske det också fanns inslag av en smygande psykos, hos någon av föräldrarna. Kan psykoser spridas, alltså jag menar att om man lever lång tid nära någon som har vanföreställningar kanske man tillslut smittas av den sjukes verklighetsuppfattning? Och att man sen växelvis förstärker varandras oro tills det spårar ur.

Förstår precis hur du menar, och jag vet faktiskt inte. Krasst så kan man ju såklart ”bli dum i huvudet” när man lever tätt inpå någon annan som är sjuk, man sänks ju lite med och det är nog lätt att man hakar på diverse idéer osv.
Jag kan bara gå till mig själv, när jag är psykotisk (bipolär) så har aldrig min sambo fått några liknande symtom/beteende.
Men jag tror att pågår det en längre period är det nog svårt att inte låta sig veta vad som alltid är rätt eller fel. Hjärntvättat kanske.
Citera
2018-11-03, 19:42
Medlem
Rosamunds avatar
[quote=Tey44|65721962]
Citat:
Ursprungligen postat av Tessthess
Ja, så tänkte jag också. I Bjärredfallet kanske det också fanns inslag av en smygande psykos, hos någon av föräldrarna. Kan psykoser spridas, alltså jag menar att om man lever lång tid nära någon som har vanföreställningar kanske man tillslut smittas av den sjukes verklighetsuppfattning? Och att man sen växelvis förstärker varandras oro tills det spårar ur.

Schizofreni är en psykos som börjar lång tid innan med ångest, depression, vanföreställningar m.m.

Nu säger jag inte att någon av föräldrarna hade det, men svarar på din fråga angående vilka slags smygande psykoser det finns.
Citera
2018-11-03, 19:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst är det konstigt. Frank.Einstein hävdade att han/hon sett intygen utskrivna på att större svenskt sjukhus. Avd.9 förmedlade uppgifter som han/hon fått via pm.
Bägge anser jag trovärdiga, går på min magkänsla.
Avd.9 visste om testamentet innan rockkungen lade ut det i tråden.

Att Hanna var drivande sades tidigt i tråden men som jag ser det nu så var bägge två lika skyldiga.
Att paret gjort detta av elakhet eller för sin egen livskvalité tror jag inte, de älskade nog sina barn precis lika mycket som de flesta föräldrar gör och i deras värld kände de nog att detta var det bästa för barnen.
Enl. Avd9 källor så hände något strax innan jul som verkade vara droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag blir inte klok på denna händelse.

Jag läste någonstans att föräldrarna hade förhoppningar på en behandling som tydligen fanns i ett annat land. Men deras döttrar fick besked om att deras ME-typ inte kvalificerade sig för att få denna behandling.

Det hade varit sista hoppet för dem så de blev helt förstörda. Det var kanske detta besked de fick innan jul?
Citera
2018-11-03, 20:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag läste någonstans att föräldrarna hade förhoppningar på en behandling som tydligen fanns i ett annat land. Men deras döttrar fick besked om att deras ME-typ inte kvalificerade sig för att få denna behandling.

Det hade varit sista hoppet för dem så de blev helt förstörda. Det var kanske detta besked de fick innan jul?
"Läste någonstans" låter inte särskilt trovärdigt - just saying.
De var mer eller mindre nerlusade med pengar, så fanns det en behandling att få hade inte det varit något problem. Nu utgår jag förvisso från att du menar "inte kvalificerade" utifrån Försäkringskassans riktlinjer typ, men jag kan heller inte se något alternativ till att inte vara "kvalificerade". Antingen fungerar en behandling eller inte. Om inte, fanns det väl ingen anledning att hänga läpp just p.g.a. det beskedet.
Citera
2018-11-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De var mer eller mindre nerlusade med pengar, så fanns det en behandling att få hade inte det varit något problem. Nu utgår jag förvisso från att du menar "inte kvalificerade" utifrån Försäkringskassans riktlinjer typ, men jag kan heller inte se något alternativ till att inte vara "kvalificerade". Antingen fungerar en behandling eller inte. Om inte, fanns det väl ingen anledning att hänga läpp just p.g.a. det beskedet.
Om man har sjuka barn och får beskedet att en behandling inte fungerar eller om den av något skäl till exempel inte lämpar sig för experimentell behandling så ”hänger man nog läpp”.
Citera
2018-11-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Intressant! I pressen beskrevs hur man sökt vård i Tyskland. Här i tråden fanns spekulationer om att det handlade om antibiotikakurer för A eftersom hon sades ha blivit allvarligt sjuk efter ett fästingbett. Avd9 menade att hen fått uppgifter om att familjen fått ett negativt besked från utlandet före jul. Det var kanske besked om att den behandling de tänk för flickorna inte skulle fungera. Spekulation.
Citera
2018-11-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Jag tror att det skall tolkas som att ansvariga för exvis ett Forskningsprojekt i USA ansåg att de inte var kvalificerade att få ingå i experimentet. Kanske var de i för dåligt skick/sjukdomen gått för långt? Ev bot eller experiment var lönlöst eller rent av skadligt. Enligt min erfarenhet pågår ett experiment under visst antal år med regelbunden uppföljning för slutlig utvärdering av behandlingen efter oftast 3 år. Då man förväntas kunna se om medlet gett någon positiv verkan på sjukdomen.

Familjen hade sökt "med ljus och lykta" efter ett botemedel efter ngn bot och om dom nu fått ett NEJ till sista hoppet. DÅ har man all anledning att hänga läpp för det beskedet!!!
Citera
2018-11-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man har sjuka barn och får beskedet att en behandling inte fungerar eller om den av något skäl till exempel inte lämpar sig för experimentell behandling så ”hänger man nog läpp”.

Ja, precis. Har man fått vetskap om en behandlingsform som kanske, kanske, skulle kunna vara till nytta för de egna barnen, och så visar det sig att den behandlingen inte är möjlig att genomföra - då blir det nog en smärtsam besvikelse för föräldrarna (och för barnen om de blivit informerade om den tänkta behandlingen). I denna familj hade man antagligen upplevt många svåra besvikelser under de år som barnen var sjuka; kanske kastats mellan hopp och förtvivlan. Tålamodet och krafterna kan ha varit på upphällningen.

Men även om man utgår från att påfrestningarna i familjen redan var väldigt stora, och att föräldrarna upplevt många besvikelser och upprepade gånger tappat hoppet när prövade behandlingar inte haft önskad effekt - så kvarstår ändå frågan: vad är det som gör att man låter påfrestningarna leda fram till en sådan ovanlig "lösning" som att utplåna hela familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in