2018-11-01, 13:45
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Saker du borde ta med dig är.

Läkarna är oftast mycket dåliga, Och det krävs extremt mycket smärta innan dom agerar. Halvt döende nästan.

Ha en trevlig semester.

Jag vet!
Hade såna problem med ryggen ett par ggr, kunde nästan inte gå Då började fittläkaren beklaga sig att han själv hade ont i armen för han hade spelat tennis i helgen.

En annan gång undrade jag om ett födelsemärke som ändrat form, då erbjöd han sig att klösa bort det med sina fingrar istället för att skära bort det.
Citera
2018-11-01, 22:04
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker det är konstigt ändå om de är så restriktiva med lugnande och sömnmedel i fängelserna då jag tänker mig att många interner faktiskt just kan ha psykiska problem. Och på slutenpsyk ser de ju till att folk får sina mediciner. Medicinvagnar som kommer varje måltid typ.

Ni som suttit inne, hur många procent bedömer ni är av utländsk härkomst?
Är det någon skillnad på öppen anstalt och sluten i det avseendet?
Citera
2018-11-03, 21:58
Medlem
Äter morfin prep varje dag pga smärta ordinerat av läkare.
Inväntar ett par OP nu inom kort, kanske bäst att begära uppskov?

Känns svårt att dom ska kunna vårda mig på anställt för de.
Citera
2018-11-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeShakingKing
Det blev Skenäs, trots att straffet var 3 år (någon skrev att det var osannolikt att jag skulle hamna på öppen). Så då återstår förberedelserna inför dess, någon som kan ge några bra råd på hur man skall packa inför resan? Jag skall självklart höra mig för med anstalten om vad som är tillåtet och ej, men det är säkerligen saker som kan vara bra att ta med som jag inte ens tänker på...

Jag har gått på laro-programmet nästan ett år nu, men eftersom dem tydligen sällan tillåter det på "längre" straff så håller jag på och trappar ut sub vilket känns ok, har två-tre veckor kvar. Jag får även Elvanse sedan en tid tillbaka och det skulle vara lugnt att ha kvar. Däremot brukar jag ha mycket problem med sömnen, muskelspänningar etc, varför jag brukar fuska med benso eller lyrica när jag kan. Detta är något jag inte ens tagit upp med vården dock eftersom jag inte har några större förhoppningar på den fronten, och jag är lite orolig över om detta kommer bli ett problem på anstalten. Så precis som någon ovan så undrar jag lite hur det är med läkemedel/läkare efter man inställt sig.

Ta me PlayStation 1 eller valfritt tv spel med kadett typ Nintendo 64 eller nåt för minneskort är förbjudet... Lägg där till att gå upp några kg med så tänk på de med samt kolla me dem ifall de är tillåtet me privata kläder när du pratar me anstalten även

Frimärken
Pengar
Kalsonger
Strumpor
Tidningar
Nagelsax
Böcker

Ta me minst 5000 kr beroende på hur gott ställt me pengar du har för tänk på att du har för de tar nån vecka att få kioskkortet och du får 7-900 kr varannan vecka i lön och 10% sätts in på permiskontot varje gång alt frigivining ( same shit)

Allt är dyrare i kiosken och röker eller snusar du så går en stor del dit och man får max använda 1800 kr på en löneperiod

Men annars ja hygien och va trevlig så kommer du nog överens med 90% finns alltid nån du kommer störa dig på och ha en trevlig vistelse på hotell Skenäs och håll humöret högt och gotta dig på allt och deppa inte ihop för de retar plitar nåt förbannat och just de. Plitarna är inte dina vänner så ju mindre du har me dem o göra desto bättre för allt skrivs ner i papprena om ditt humör.
Citera
2018-11-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
Äter morfin prep varje dag pga smärta ordinerat av läkare.
Inväntar ett par OP nu inom kort, kanske bäst att begära uppskov?

Känns svårt att dom ska kunna vårda mig på anställt för de.

Pröva. Hur lång volta?
Citera
2018-11-04, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RicardARNilsson
Det finns gått om studier som visar på att ett fängelsestraff, när det når en viss längd (ca7-8 år) blir kontraproduktivt. Sök i Google Scholar, eller kontakta kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Tidigare var den effektiva genomsnittstiden man satt på livstid just ca 8 år. Och ser man till antal fall av mord och återfall i mord efter avtjänat straff under denna tid så var den inte högre än idag, och nu för tiden sitter man minst 12 år effektiv tid.

TACK!
Citera
2018-11-04, 08:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RicardARNilsson
Det finns gått om studier som visar på att ett fängelsestraff, när det når en viss längd (ca7-8 år) blir kontraproduktivt. Sök i Google Scholar, eller kontakta kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Tidigare var den effektiva genomsnittstiden man satt på livstid just ca 8 år. Och ser man till antal fall av mord och återfall i mord efter avtjänat straff under denna tid så var den inte högre än idag, och nu för tiden sitter man minst 12 år effektiv tid.
Frågan är bara om det är fängelsestraffet isig eller om problemet snarare är Kriminalvårdens/de sociala myndigheternas uppföljning eller snarare brist på uppföljning.
Idag blir den muckande bildligt talat utsparkad med en plastpåse i handen och "flitpengarna" på fickan. Förutom en skriande brist på icke-kriminellt nätverk så är förutsättningar för ett ordnat liv som: jobb och bostad obefintliga.
Citera
2018-11-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Pröva. Hur lång volta?

1år och 3 månader.
Första gången för ett brott som begicks för 7år sedan!

Nåja, får skicka in uppskov begäran för efter operationen så får jag inte stödja alls på benet mitt på 6veckor gör jag de så går de av igen och operationen lär göras om då plattor osv inne i benet inte hunnit växa fast.

Under denna tid så har man mer ont än vanligt och man äter morfin som godis.
Citera
2018-11-08, 16:32
Avslutad
Hur är det att sitta på Skogome?

Vet en som ska sitta ett par år på Skogome. Skulle vilja veta hur det är. Någon som själv suttit/jobbet där som kan berätta lite om hur dagarna ser ut, om behandlingen de får där och om den funkar? Vad är det för typer som hamnar där och hur blir man när man kommer ut?
Citera
2018-11-08, 16:37
Medlem
Lämplig pinnad samlingstråd finns (FB) Hur var det att sitta i fängelse? Samlingstråd
Citera
2018-11-08, 16:53
Medlem
Skogome är för sexualbrottslingar i första hand. Man genomgår ROS, ett relationsprogram. Man kommer ut till en tuff värld efter avtjänat straff.
Citera
2018-11-08, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skogome är för sexualbrottslingar i första hand. Man genomgår ROS, ett relationsprogram. Man kommer ut till en tuff värld efter avtjänat straff.

Det vet jag. Funkar ROS? Hur är världen tuffare efter avtjänat straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in