Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-09, 17:15
  #5737
Medlem
Brölbrutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Formellt är det inte förbjudet att röka inomhus på anstalt men däremot att "inneha rökdon", dvs cigg & tändare. Detta kommer sig av ett segdraget ärende i någon förvaltningsrätt för ett antal år sen.

Luktar det rök i cellen kan du ge dig fan på att du åker på visitation om det är en illvillig plit i farten. Men en hel del plitar blundar för sånt så länge de inte ser dig med en cigg i handen. Gäller att känna av läget först och se var gränserna går.


Tackar för svar! Gillar det där med att känna av läget!! Många likheter med hur det funkar "ute" som där inne antar jag. Man får ha lite känsla... Polaren sitter där för en rejäl grej och han är helt grön med den kriminella världen. Att han sitter på rätta grunder går inte att förneka och jag hoppas han fixar det med rökandet som den seriösa kedjerökare han är. Kommer besöka honom i Mars då jag kommer till Sve.
Citera
2016-02-09, 23:50
  #5738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Röka i cellen? Nån som surar?

På häktet brukade jag röka på kvällarna i cellen. När jag gick ut på promenad under dagen la jag helt enkelt ner ett par cigg i byxfickan. Plitarna va trötta på att tändarna blev sönderslagna så man hade tändstickor. Rev av en liten bit av asken och ner med tändstickor i samma nämda ficka. Antingen kände dom inte lukten vid frukost dagen efter eller så sket dom i det. Däremot hittade dom cigg i cellen en gång när jag va på förhör. Det blev rapport om misskötsamhet.
__________________
Senast redigerad av LiteAnonymitet 2016-02-09 kl. 23:53.
Citera
2016-02-11, 14:19
  #5739
Medlem
Läste nyss en artikel om förhållanden i svenska häkten, tjötet om isolering ni vet..
Säkert hemskt för många!

Om man mot förmodan skulle hamna i fängelse någon gång hade jag dock hellre valt att sitta själv.
Finns det personer som väljer att göra det? Får de göra det hela straffet eller bara under kortare perioder?
Citera
2016-02-11, 17:18
  #5740
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Läste nyss en artikel om förhållanden i svenska häkten, tjötet om isolering ni vet..
Säkert hemskt för många!

Om man mot förmodan skulle hamna i fängelse någon gång hade jag dock hellre valt att sitta själv.
Finns det personer som väljer att göra det? Får de göra det hela straffet eller bara under kortare perioder?

Det är lätt att säga när man inte vet hur det är att sitta i isolering att man helst hade velat sitta själv.

Det finns personer som väljer det ibland. Oftast är dom inte helt OK rent psykiskt och kanske rentav skulle suttit på ett mentalsjukhus istället.

Oftast är det någon, eller några andra, som väljer åt dig att du skall sätta dig själv i isolation eller få stryk.
Citera
2016-02-12, 00:10
  #5741
Medlem
[quote=i_Love_MaryJane|8600485]
Citat:
Ursprungligen postat av GBG HOOLIGAN
Tjena Grabbar !!!

ElToro35 tackar !!!

Jo jag vet att på klass 3 (Själv suttit där) ( gamla systemet ) vet jag man kan ha mindre bandspelare med mp3 skivor.

Nej finns inget direkt skäl till varför som skulle förbjuda privat mp3 spelare, Bara jävelskap .



Ändå får man ha dator på rummet på klass 3 anstalter om du studerar så skulle man vilja ha internet så skulle det kunna gå om man är uppfinningsrik och orkar jobba sig med olika saker ( men nu skall vi inte sitta och drömma )



Absolut. Var det inte nån pedofil som lyckades ha nån dator i en gammal tv¨s skal ? Jag tror jag har läst något sånnt. Men känns ändå långsökt att man skulle koppla upp sig på internet via X-box inne i sin cell
Citera
2016-02-12, 00:12
  #5742
Medlem
Tycker intagna interner ska ha de som de äldre.. ingen vård och dålig mat. Tv och Ipad. .varför ska de ha det.. det är ju just inget hotell eller..
Citera
2016-02-12, 06:37
  #5743
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tessan1
Tycker intagna interner ska ha de som de äldre.. ingen vård och dålig mat. Tv och Ipad. .varför ska de ha det.. det är ju just inget hotell eller..
Bästa tessan!
Jag har två svar på ditt inlägg:
Först vill jag säga att det är en livsfarligt att ställa olika grupper i samhället mot varandra, oftast blir slutresultatet att ingen får det bättre. Medlemmarna i politer-skråtet kallar detta för att "härska genom att söndra".
Att vissa äldre har det dåligt på boendet beror framförallt på en stor miss i systemet, som gör det legitimt att spara/tjäna pengar på de gamla. Det viktiga är att vi lägger våra krafter på att de gamla skall få det bättre, inte att någon annan grupp skall få det sämre.

För det andra är tv och spelkonsoler en närmast integrerad del i dagens kriminalvård, någonting som gör folk lättare att hantera. En person som är upptagen med att glo på burken/spela spel ställer inte till med bråk, utan är nöjd så länge han/hon får ström till sina leksaker.
Vidare skulle möjligheten/hot om att ta leksakerna i beslag, mycket väl kunna användas som ett medel att kontrollera den intagne.
__________________
Senast redigerad av borriz 2016-02-12 kl. 06:42.
Citera
2016-02-12, 10:42
  #5744
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tessan1
Tycker intagna interner ska ha de som de äldre.. ingen vård och dålig mat. Tv och Ipad. .varför ska de ha det.. det är ju just inget hotell eller..

Då är det i stort sett som du vill ha det.

Ingen eller bristfällig vård, folk lider i åratal och rent av dör pga av sjukvården är undermålig/nonchalant.

Dålig mat. Det varierar, men kan lova att det oftast inte är något som någon på utsidan skulle stoppa i sig.

Ipad, existerar inte bland intagna någonstans i Sverige.

TV, knappast lyx, men hindrar folk från att bli tokiga och utåtagerande.

Fattar inte varför alla ska ha det dåligt. Är det inte rimligare att pensionärerna får det bättre istället? Eller vill du att intagna kommer ut som tickande bomber när det är dags för muck?

Att sitta inlåst, tvingas till meningslöst straffarbete och bli omyndigförklarad att fatta ens de enklaste beslut i sin vardag är straff nog för de flesta, tro mig.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2016-02-12 kl. 10:50.
Citera
2016-02-12, 19:46
  #5745
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är lätt att säga när man inte vet hur det är att sitta i isolering att man helst hade velat sitta själv.

Det finns personer som väljer det ibland. Oftast är dom inte helt OK rent psykiskt och kanske rentav skulle suttit på ett mentalsjukhus istället.

Oftast är det någon, eller några andra, som väljer åt dig att du skall sätta dig själv i isolation eller få stryk.
Går det verkligen så långt att man måste sättas i isolering? Var finns vakterna? Kan man inte göra som i filmer och slå först för att visa dominans?
Citera
2016-02-12, 19:58
  #5746
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Går det verkligen så långt att man måste sättas i isolering? Var finns vakterna? Kan man inte göra som i filmer och slå först för att visa dominans?

Det funkar inte riktigt så.

Springer du till vakterna så blir det ännu värre. Mycket värre.

Det är inte så att medintagna säger att du skall sätta dig själv i isolering för att dom tycker att det är kul.

Du har antingen snurrat till det själva eller det brott du har begått är inte helt kosher för att det skall hända.

Sen kan du ju pröva med att slå första bästa för att visa dominans och se hur det funkar för dig.

Nej, det är inte som i filmerna på den punkten.
Citera
2016-02-13, 12:52
  #5747
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det funkar inte riktigt så.

Springer du till vakterna så blir det ännu värre. Mycket värre.

Det är inte så att medintagna säger att du skall sätta dig själv i isolering för att dom tycker att det är kul.

Du har antingen snurrat till det själva eller det brott du har begått är inte helt kosher för att det skall hända.

Sen kan du ju pröva med att slå första bästa för att visa dominans och se hur det funkar för dig.

Nej, det är inte som i filmerna på den punkten.
Jag menar inte att man ska springa till vakterna, jag menar att vakterna ser att du får stryk och stoppar det.

Vad skulle det ha varit till exempel för brott?

Jag menade att man skulle slå först väl inne i ett slagsmål, inte att man skulle slå "första bästa" inne på anstalten. Om nu tre personer attackerar dig, varför inte försöka försvara sig?
Citera
2016-02-13, 14:26
  #5748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Jag menar inte att man ska springa till vakterna, jag menar att vakterna ser att du får stryk och stoppar det.

Vad skulle det ha varit till exempel för brott?

Jag menade att man skulle slå först väl inne i ett slagsmål, inte att man skulle slå "första bästa" inne på anstalten. Om nu tre personer attackerar dig, varför inte försöka försvara sig?

Sexualbrott, spöat på frugan, rånat åldringar etc
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback