Citat:
Ursprungligen postat av
crowman
Varmt rekommenderad lyssning:
https://www.efn.se/podcast_episode/10-byggdirektor-kollaps-nyproduktion/#
En kraftig inbromsning i försäljningen av nyproducerade lägenheter och ungas problem att komma in på bostadsmarknaden. Det diskuterar Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss och John Hassler, professor på Stockholms universitet, i bostadspodden Kvadrat.
De gråter ut över att man inte kan hålla igång bubblan eftersom unga inte kan ta lån som de aldrig kommer kunna betala av.
Lol. Weiss blir naturligtvis talesman för ungdomar för de är de enda som inte bor. Där finns en kundgrupp som man kan sälja till. Och Hassler hakar på. Konstigt att de inte började ömma för nytillkomna. Fast det får man nog inte poäng för hos någon. De får inte lån, de har ingen köpkraft så därför ointressanta.
De passerade marknadsmisslyckandet med några ord. Ja, det har byggts fel så därför har vi nu överutbud på sådana bostäder. Intressant var att Weiss konstaterade att efterfrågan inte finns för sådana bostäder utan folk vill bo inom tullarna i billiga lägenheter. Tyvärr där bor redan någon. Och de flyttar inte. Dags att anpassa ambitionerna efter möjligheterna.
Weiss var inte heller för hyresrätter. Dyrt boende. Jag är av annan åsikt. Hyresrätt är bra för de flesta. Många av de unga som köpt hos oss borde hyra istället. De är fullständigt vilse i pannkakan vad gäller ägande. Det innebär att man får fixa de flesta fel själva. Och efter de inte vet vilken ände de ska fatta hammaren så blir de dyrt. Viss frihet har man i en bostadsrätt, exempelvis får man tapetsera hur man vill och bygga om köket men det är frihet som kostar. Vet inte om vinsten blir så stor i långa loppet i jämförelse med hyresrätt. Ägande kräver kompetens. I en storstad ska det finnas ordentligt med hyresrätter. Och Weiss har rätt att de ska vara dyra så att folk inte får för sig att flytta utomlands och låta lägenheten stå outnyttjad.
En annan intressant sak som Weiss sa var att vi bygger alldeles för smått just nu. Min käpphäst har varit att snart har vi marknadsmisslyckande och bubbla där. Om jag ägde en krypin skulle jag sälja den innan bubblan brister.
Weiss tyckte också att medierna varit fel ute. Det har de alltid varit. På miljonprogrammets tid trashade de allt som inte hade stuckaturer i taket. Nu har de gjort reklam för allsköns lådbyggen där vanligt folk inte vill bo. Vi som gillar lådor är en liten minoritet. Oscar byggde bort vårt behov på nolltid och han borde ha slutat där. Resten vill inte bo i akvarier. Jag har sett hur folk reagerar på min sysslings renoverade "slott" från 1800-talet. De börjar tindra. Men slott är dyra och lådor är billiga, därför säljer man sånt.
Som ett inlägg i vad som byggs här en artikel om hur arkitekter som ritar lådorna själva bor.
http://www.arkitekturupproret.se/2018/03/04/hur-bor-arkitekterna-modernisternas-dubbelmoral/