2018-11-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
När markkostnaderna uppgår till 25% av produktionskostnaden för nybyggda bostadsrätter kan vi ju konstatera att stora vinster hamnat hos kommuner som bränt iväg pengarna på skit. De belånade föreningarna finansierar ju kommunal konsumtion för att täcka sin budget.
Sverige tar in invandrare ->
bostadsbrist ->
bostadspriserna ökar ->
staten får in massor av pengar på att sälja mark samt moms och skatter på byggande ->
Anna som pluggat flum på Södertörns högskola får ett jobb med integration och 35k I lön ->
Anna kan låna 2 miljoner och köpa en bostadsrätt ->
Bostadspriserna ökar, kommunen får mer pengar till att ta in migranter.

Det hela är en slags pengatvätt. Staten och kommunen anställer folk för att jobba med flum och personen tar löjligt stora lån och mycket av dem pengarna går tillbaka till arbetsgivaren så att arbetsgivaren kan betala deras lön.
Senast redigerad av crowman 2018-11-02 kl. 10:16.
2018-11-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Sverige tar in invandrare ->
bostadsbrist ->
bostadspriserna ökar ->
staten får in massor av pengar på att sälja mark samt moms och skatter på byggande ->
Anna som pluggat flum på Södertörns högskola får ett jobb med integration och 35k I lön ->
Anna kan låna 2 miljoner och köpa en bostadsrätt ->
Bostadspriserna ökar, kommunen får mer pengar till att ta in migranter.

Det hela är en slags pengatvätt. Staten och kommunen anställer folk för att jobba med flum och personen tar löjligt stora lån och mycket av dem pengarna går tillbaka till arbetsgivaren så att arbetsgivaren kan betala deras lön.

Läs en kommunal årsredovisning, t ex Stockholms, där intäkterna varit störst, då slipper du sitta och spekulera(och ha fel).

I min kommun går investeringsverksamheten(dvs vatten, vägar med mera) i princip alltid med förlust, trots markförsäljningar. Det värsta projektet är Skeppsbron som får liknas vid ett slukhål, senaste jag läste kommunens dokument(offentliga handlingar) så gick kommunen back över en miljard(har för mig att det blir 550-600 bostäder på skeppsbron), trots stora exploateringsintäkter, exploateringsgraden där är ju alldeles för låg, hade man tillåtet fler bostäder och/eller verksamhetslokaler hade kommunens finanser inte belastats på samma sätt. Den enskilt största kostnaden är ett stort underjordiskt p-garage.
2018-11-02, 11:04
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Wallenstam, Einar Mattsson, och Byggvesta delar ut många lägenheter genom egen kö, har ingen statestik över dessa.

Jag har bekanta som fått lägenhet i wallenstams orangeriet i solberga. Där fick man lägenhet med under 1 år i kötid genom wallenstams egna kö.

Ett oattraktivt område med svinhöga hyror.
2018-11-02, 11:50
Medlem
Trivselhus varslar - politikernas fel.

https://se.investing.com/news/commodities-news/trivselhus-varslar-20-anstallda-om-uppsagning-bara-ett-halvar-sedan-det-senaste-varslet-116463
2018-11-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Jag har bekanta som fått lägenhet i wallenstams orangeriet i solberga. Där fick man lägenhet med under 1 år i kötid genom wallenstams egna kö.

Ett oattraktivt område med svinhöga hyror.

Det var väl de lägenheterna Wallenstam misslyckades sälja och som de omvandlade till HR, som sedan blev startskottet för nergången 2017?

Det verkar inte kommit ut så mycket nyproduktion i just Solberga via Stockholms bostadsförmedling.

Solberga (endast nyproduktion) kortaste kötid
2012 (0 st)
2013 (0 st)
2014 (0 st)
2015 (94 st): 2 år
2016 (0st)
2017 (109 st): 8 år
2018 (142 st): 5 år (fåtal lägenheter med kortare kö än 8år).

Om man bortser från de hyresrätter Wallenstam vräkte ut lite snabbt när de omvandlade så går mönstret med längre köer på nyproduktion igen. Skulle gissa att din vän inte skulle fått lägenheten med så kort kö om den hade gått via vanliga bostadsförmedlingen.

edit: Det tar flera månader för bostadsförmedlingen att förmedla nyproduktion, så om en hyresvärd snabbt vill hyra ut större bestånd så får de gå via egen kö eller https://bostad.stockholm.se/sa-gar-det-till/boendetyper/bostadssnabben/. Vilka båda leder till mycket kortare kötid, intressant om man vill ha tag i en hyresrätt, men tycker inte det återspeglar hur attraktivt en HR är för gemene man.
Senast redigerad av trickget 2018-11-02 kl. 11:53.
2018-11-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om folk börjar flytta bort till gated communities så innebär det ju att de flyttar bort från befintliga bostadsområden och lämnar dessa till underklassen, dvs en utförsäljning av befintliga bostäder i kombination med att asylsökande mm kommer dit och ställer till det så att ingen annan vill betala för att bo där.

Följden om du får rätt blir en bostadskrasch på befintliga bostäder och nya gated communities kommer bli extremt dyra.

De va lite min tanke men tror inte de bara blir gated communities som blir dyra utan även att de områden som är dyra idag blir ännu dyrare, och resten blir bara billigare och billigare desto värre situationen blir i de områdena. Ett tydligt exempel som jag upplevt personligen, är att de skedde en skottlossning nära en bekants bostad i ett typiskt svenskt medelklass villaområde för inte så länge sen. De första folk började göra va att kolla på bostäder närmre stan då detta område avgränsar till en av Sveriges många no go zoner. Men de kommer bara bli de som sitter på pengar som kommer kunna flytta. Och de som sitter på pengar är också beredda att betala överpris för att kunna bo i ett säkert område, antingen om de är gated eller bara längre från förorten.
2018-11-02, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Trivselhus varslar - politikernas fel.

https://se.investing.com/news/commodities-news/trivselhus-varslar-20-anstallda-om-uppsagning-bara-ett-halvar-sedan-det-senaste-varslet-116463

Ha ha . Självklart. Men Trivselhus hade varslat för länge sedan om inte RB satt igång med sina räntesänkningar - som i sig aldrig på lång sikt är bra. Bättre om Trivselhus hade förblivit mindre som de förtjänar och räntan högre.
2018-11-02, 13:00
Medlem
Oscars preffar rasar. Idag avskiljdes utdelningen tror jag. Efter raset är direktavkastningen 16%. Snacka om risk.

https://fastighetsnytt.se/2018/11/preferensaktier-rasar-i-sparen-av-vd-forsaljning/
2018-11-02, 13:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Läs en kommunal årsredovisning, t ex Stockholms, där intäkterna varit störst, då slipper du sitta och spekulera(och ha fel).

I min kommun går investeringsverksamheten(dvs vatten, vägar med mera) i princip alltid med förlust, trots markförsäljningar. Det värsta projektet är Skeppsbron som får liknas vid ett slukhål, senaste jag läste kommunens dokument(offentliga handlingar) så gick kommunen back över en miljard(har för mig att det blir 550-600 bostäder på skeppsbron), trots stora exploateringsintäkter, exploateringsgraden där är ju alldeles för låg, hade man tillåtet fler bostäder och/eller verksamhetslokaler hade kommunens finanser inte belastats på samma sätt. Den enskilt största kostnaden är ett stort underjordiskt p-garage.

Vänta några år till!
Säger bara...Västlänken.
2018-11-02, 13:44
Medlem
Tittat lite mer på hyresmarknaden, och nu all nyproduktion, som hyrs ut via Stockholms bostadskö.

Medel kötid år, nyproduktion*
2018: 8.39
2017: 8.34
2016: 6.51
2015: 5.99
2014: 5.46
2013: 5.16
2012: 5.21

Medel kötid år, ej nyproduktion*†
2018: 11.26
2017: 11.07
2016: 10.16
2015: 9.39
2014: 8.54
2013: 8.25
2012: 7.99

Medel kötid nyproduktion / ej nyproduktion
2018: 1.34
2017: 1.33
2016: 1.56
2015: 1.57
2014: 1.56
2013: 1.60
2012: 1.53

Procent av nyproduktionslägenheter med mindre än 2 års kötid
2018: 0.85
2017: 0.31
2016: 3.95
2015: 10.85
2014: 14.95
2013: 11.11
2012: 8.86

Kötiderna går uppåt båda i gamla och nya beståndet, men skillnaden i kötid mellan äldre och nyproduktion minskar.
På många håll går kötiderna bakåt. För nyproduktion ökade de med 1.83 år mellan 2016 och 2017, dvs några som fick lägenhet 2016, kunde inte längre få samma lägenhet om den hade annonserats ut ett år senare, fast de skulle stått ett år längre i kön.

Framförallt går det knappt alls att få någon lägenhet med kort kötid längre. De lägenheterna med kort kötid ligger t.ex. i Västerås eller Södertälje.

Den lägenhets som förmedlats med kortast kötid i år i Stockholms Kommun
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=144367
Hade nästan 4 års kötid.

* Det gick snabbast att bara räkna antalet lägenheter i intervall om 2 år, det fanns ingen indelning för 20år+, medelvärdena är räknade med mitten av varje intervall.

† av någon anledning hyrs det ut äldre lägenheter i t. ex. Sävja, en förort till Uppsala, via Stockholms bostadskö. Jag har inte rensat ut dessa siffror som drar ner medel kötiderna.
2018-11-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Det är kommunens kärnverksamhet. Genusflummet och migrationen är inte kommunens egentliga verksamhet utan fluff. Skattebetalarna betalar skatt och kommunen fixar avlopp. Nu betalar skattebetalarna skatt och husköparna betalar det mesta av vägarna och avloppen.

Sen är det inte bara kommunens ekonomi. Det är 25 moms på byggvaror och banker och byggbolag betalar statliga skatter. Dessa pengar kan finansiera diverse onödiga myndigheter så att deras personal kan ta feta lån. Sen hur du alla byggarbetare löner och komsumtion som beskattas.

Migration -> bostadslån -> finansiera mer migration är en loop som varit central i svensk ekonomi. Vi hade haft negativ tillväxt i flera år om det inte varit för ökande bolåneskulder.
2018-11-02, 14:01
Medlem
Varmt rekommenderad lyssning:

https://www.efn.se/podcast_episode/10-byggdirektor-kollaps-nyproduktion/#

En kraftig inbromsning i försäljningen av nyproducerade lägenheter och ungas problem att komma in på bostadsmarknaden. Det diskuterar Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss och John Hassler, professor på Stockholms universitet, i bostadspodden Kvadrat.

De gråter ut över att man inte kan hålla igång bubblan eftersom unga inte kan ta lån som de aldrig kommer kunna betala av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in