Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag har klippt lite i era inlägg för att det skall bli lättare att skilja på vad som är fakta och vad som är era egna tolkningar av dessa fakta. Det är tydligt att de här omständigheterna går att tolka på olika sätt, men det finns också en punkt där era uppfattningar om vad som är fakta går isär. Jag syftar då på 'Snor-Johans' tredje punkt, den om övervakning och avlyssning. Här menar alltså 'Norns' att det är oklart om en övervakning har skett (se spoiler):
Är det någon annan här i tråden som kan säga säkert hur det ligger till med det här?
Tack, Draifos, det behövs gå igenom detta ordentligt för att om möjligt undvika fler misstolkningar.
Om tvångsmedel.
Norns som dristar sig ifrågasätta min punkt 3. om MGM alls blivit avlyssnad visar en skrämmande inkompetens om hur vanligt spaningsabete utförs. Det vore klädsamt av postare
Norns åtminstone försökt förkovra i ämnet innan hon självsvådligt ifrågasätter andras kunskap därom.
--------------------------
Snor-johan :
3. MGM har under snart 6 månader utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt (tidvis) som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc utan att kunnat ådagalägga honom ansvar för gärningen.
--------------------------
Kort om hemliga tvångsmedel.
"
Vid misstanekgraden skäligen misstänkt kan även en del tvångsmedel som genomförs i hemlighet bli aktuella. Det ena är hemlig teleavlyssning, vilket helt enkelt innebär att den misstänkte personens telefon avlyssnas. Detta blir dock bara aktuellt om straffet för det aktuella brottet är fängelse i minst två år eller om det på grund av omständigheterna finns anledning att anta att straffvärdet av ett annat brott kommer att vara högre än två år. Vidare kan hemlig teleövervakning bli aktuellt, vilket innebär att man hämtar in uppgifter om vilka telefonsamtal som den misstänkte har haft. Här krävs att straffet för det aktuella brottet är minst fängelse i sex månader eller att det rör sig om vissa speciellt angivna brottstyper. Slutligen kan även en hemlig kameraövervakning genomföras, vilket innebär att den misstänkte personen i hemlighet kameraövervakas. Här krävs dock att kameraövervakningen är av synnerlig vikt för utredningen (här kan noteras att synnerlig vikt är ett ganska högt ställt krav)."
"Sammanfattningsvis kan vi konstatera att då omständigheterna gör att en person kan anses vara skäligen misstänkt för ett brott blir ett stort antal tvångsmedel aktuella"
https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt
Undertill för oss med djupare intresse synnerligen insatt om spaningsarbete .
Stockholms Universitet
Juridiska fakulteten
Examensarbete 20 p. Oreglerad spaning John Ahlberg (fd polis med 15 år i yrket.)
Efter att ha konstaterat att en hel del av det spaningsarbete som idag sker saknar ett positivt lagligt stöd måste nästa frågeställning naturligt bli om det är önskvärt, eller ens möjligt, att reglera dessa metoder. Mitt spontana svar på denna fråga är både ja och nej.
- Det förefaller mig naturligt att de spaningsmetoder som innefattar användandet av aktiva3 tekniska hjälpmedel är de som i första hand skulle kunna, och borde, regleras. Jag tänker då i första hand på pejling och användandet av dolda mikrofoner, så kallade kroppsmikrofoner. Dessa två metoder ligger enligt min mening tämligen nära sådana straffprocessuella tvångsmedel som hemlig teleavlyssning och hemlig kameraövervakning.
- Användningen av dessa två metoder, pejling och kroppsmikrofon, är inget som sker spontant på grund av att en spanare hastigt måste vidta en åtgärd i syfte att inte bli avslöjad eller tappa bort sitt objekt. Metodernas användning kräver noggranna överväganden och god planering, och är tämligen konkreta till sitt innehåll. De lämpar sig därför enligt min mening för reglering.
- Jag har även funnit att åtminstone användandet av kroppsmikrofon troligen strider mot artikel 8. Beträffande pejling har jag inte funnit att den i sig generellt strider mot artikel 8. Det kan dock tänkas att när det föremål eller den person som pejlas beger sig in på ett område dit polisen inte i normala fall skulle kunna ha följt med så avslöjas information om dess eller dennes rörelsemönster som polisen vanligtvis skulle ha behövt lagligt stöd för att ta reda på.
vt_2007_John_Ahlberg (2).pdf
---------------------------
Om så den mångordiga och envisa postare
Norns kommer med invändningen att spaningsledningen kanske
ändå INTE har belagt MGM med ovan nämda spaningsmetoder vill jag säga att det är tjänstefel att inte använda tillämpliga spaningsmetoder mot det grövsta brott en människa kan göra sig skyldig till. /SN
-----------------------------
- Kanske bör tilläggas att examensarbetet är från 2007 och att utvecklingen att med tekniskt övervaka en person utvecklats förbluffande fort på 11 år.