2018-11-02, 11:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror att nicket ska vara en hint till oss att hen inte är den som hen utger sig att vara.
Det är menat att det ska vara obehagligt, lite som jokern (i Batman).

Tror inte man ska dra alltför stora växlar på detta.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-11-02 kl. 11:53.
Citera
2018-11-02, 12:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har klippt lite i era inlägg för att det skall bli lättare att skilja på vad som är fakta och vad som är era egna tolkningar av dessa fakta. Det är tydligt att de här omständigheterna går att tolka på olika sätt, men det finns också en punkt där era uppfattningar om vad som är fakta går isär. Jag syftar då på 'Snor-Johans' tredje punkt, den om övervakning och avlyssning. Här menar alltså 'Norns' att det är oklart om en övervakning har skett (se spoiler):

Är det någon annan här i tråden som kan säga säkert hur det ligger till med det här?

Du tycks ha fastnat i ditt eget resonemang. Jag är förvånad över att det finns skribenter som fortfarande orkar diskutera med dig. Det är i princip samma frågeställningar som du tuggar om och om igen. Du efterfrågar samma information och oavsett hur många gånger du får svar, där skribenterna tom hänvisar till inlägg med datum/nr, så bara fortsätter du. Outtröttligt. Jag fattar inte vad du är ute efter. Men jag kanske är den enda i tråden som upplever dina inlägg repetitiva och röriga.
Citera
2018-11-02, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det är torsdag idag

Jag väntar också med spänning på FS.
Idag kanske?
Citera
2018-11-02, 12:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tvivlar inte på att du känner HD, på ett eller annat sätt.

Men hur kan du, rent hypotetiskt, verkligen vara genuint övertygad om att hon inte är involverad i mordet? Du verkar, enligt din egen utsago, uppfatta HD som en varm, omtänksam person, vilket jag inte tvivlar på att hon är i sitt yrke. Men hur VÄL kan du enbart utifrån hennes beteende på arbetsplatsen avgöra att hon, hypoteiskt talat, i sitt privatliv inte skulle kunna begå ett våldsdåd i affekt? En människas uppförande i sin yrkesroll behöver inte vara likställd med deras beteende i privatlivet.

Och hur kan du ha "a lot of information" när du samtidigt påstår att ni endast pratar om arbetet på arbetsplatsen?

Jag tror att alla människor kan döda.
Åtminstone i självförvar.
Och så långt som SD och LW tycks ha pushat HD
så kan man kanske tänka att
det vore i något slags självförsvar som HD gjort
det i så fall.
Om de pushat henne långt över hennes gränser
så kanske motivet vara att HD gick sönder inombords
och som "försvar" mot det så dödade hon LW
för att själv kunna fortsätta att leva.
Citera
2018-11-02, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror inte man ska dra alltför stora växlar på detta.

Jag kanske överdriver lite, men det är helt klart (i mina ögon) att postaren vill spela oss ett spratt. Man får vara vaksam med vad man tror på och vad man inte ska tro på i denna tråd.

Bara för att en del saker stämmer som skribenten hävdar, betyder inte att allt stämmer.
Det gäller inte bara denna postare.
Citera
2018-11-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att inte SD skulle hota dom som försvarar honom är väl naturligt.

Frågan är om han försöker luska/hota vilka det är som skriver annat... då förstår jag att dom tycker det är otrevligt (minst sagt).
Du skriver... om SD är skyldig kan han inte göra NÅTT... hur vet Du det? Är han skyldig så kan han bevisligen göra vad som helst!

Du skrev ang den 15:e (dagen efter mordet) att SD var anhållen och förhörd. Och att Du tror att även HD var förhörd... ställde en fråga tidigare om det var då det var "husis" hos HD... fick inget svar...
Svarade att hon hördes denna dag med. Tror att det kan varit inne på polishuset, men osäker. Tror man kallar det "hörd upplysningsvis". Hon ställde dock frågan konkret om det var OK att resa till USA.

Och nej, det har inte varit husis hos HD eller att hon blivit väckt av polisen. Detta enligt henne själv. Klart hon kan ljuga och förneka det, men varför? Vänder vi på det, varför skulle hon stå och säga detta till sina arbetskamrater?
Citera
2018-11-02, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Svarade att hon hördes denna dag med. Tror att det kan varit inne på polishuset, men osäker. Tror man kallar det "hörd upplysningsvis". Hon ställde dock frågan konkret om det var OK att resa till USA.

Och nej, det har inte varit husis hos HD eller att hon blivit väckt av polisen. Detta enligt henne själv. Klart hon kan ljuga och förneka det, men varför? Vänder vi på det, varför skulle hon stå och säga detta till sina arbetskamrater?

Det är inte svårt att förstå vad HD skulle vinna på att ljuga om det. Möjligen för att visa att hon inte på något sätt är misstänkt eller att hon skulle ha skyddat en misstänkt genom att gömma något förstås. Men det skulle vara en ganska dum lögn, eftersom risken är stor att sanningen kommer fram senare, vilket hon säkert vet. Så kanske inte så troligt att hon skulle ljuga om det?

Nu är jag ovanligt misstänksam i denna tråd, vilket gör att jag tittar med mina paranoid- glasögon på vissa inlägg.

Den information som Tinna gett ut är ju att det varit husrannsakan hos HD.
Så jag är inte övertygad om att allt som kommer från det hållet stämmer förrän jag får något som kan övertyga mig mer. Tills vidare.

Det betyder inte heller att jag är övertygad att en av er ljuger. Ni kan båda/ eller en av er, ha fått "fel" information. Jag är bara väldigt vaksam till vidare...
Citera
2018-11-02, 13:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har klippt lite i era inlägg för att det skall bli lättare att skilja på vad som är fakta och vad som är era egna tolkningar av dessa fakta. Det är tydligt att de här omständigheterna går att tolka på olika sätt, men det finns också en punkt där era uppfattningar om vad som är fakta går isär. Jag syftar då på 'Snor-Johans' tredje punkt, den om övervakning och avlyssning. Här menar alltså 'Norns' att det är oklart om en övervakning har skett (se spoiler):

Är det någon annan här i tråden som kan säga säkert hur det ligger till med det här?
Tack, Draifos, det behövs gå igenom detta ordentligt för att om möjligt undvika fler misstolkningar.

Om tvångsmedel.
Norns som dristar sig ifrågasätta min punkt 3. om MGM alls blivit avlyssnad visar en skrämmande inkompetens om hur vanligt spaningsabete utförs. Det vore klädsamt av postare Norns åtminstone försökt förkovra i ämnet innan hon självsvådligt ifrågasätter andras kunskap därom.
--------------------------
Snor-johan :
3. MGM har under snart 6 månader utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt (tidvis) som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc utan att kunnat ådagalägga honom ansvar för gärningen.
Kort om hemliga tvångsmedel.

"Vid misstanekgraden skäligen misstänkt kan även en del tvångsmedel som genomförs i hemlighet bli aktuella. Det ena är hemlig teleavlyssning, vilket helt enkelt innebär att den misstänkte personens telefon avlyssnas. Detta blir dock bara aktuellt om straffet för det aktuella brottet är fängelse i minst två år eller om det på grund av omständigheterna finns anledning att anta att straffvärdet av ett annat brott kommer att vara högre än två år. Vidare kan hemlig teleövervakning bli aktuellt, vilket innebär att man hämtar in uppgifter om vilka telefonsamtal som den misstänkte har haft. Här krävs att straffet för det aktuella brottet är minst fängelse i sex månader eller att det rör sig om vissa speciellt angivna brottstyper. Slutligen kan även en hemlig kameraövervakning genomföras, vilket innebär att den misstänkte personen i hemlighet kameraövervakas. Här krävs dock att kameraövervakningen är av synnerlig vikt för utredningen (här kan noteras att synnerlig vikt är ett ganska högt ställt krav)."

"Sammanfattningsvis kan vi konstatera att då omständigheterna gör att en person kan anses vara skäligen misstänkt för ett brott blir ett stort antal tvångsmedel aktuella"

https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt

Undertill för oss med djupare intresse synnerligen insatt om spaningsarbete .

Stockholms Universitet
Juridiska fakulteten
Examensarbete 20 p. Oreglerad spaning John Ahlberg (fd polis med 15 år i yrket.)

Efter att ha konstaterat att en hel del av det spaningsarbete som idag sker saknar ett positivt lagligt stöd måste nästa frågeställning naturligt bli om det är önskvärt, eller ens möjligt, att reglera dessa metoder. Mitt spontana svar på denna fråga är både ja och nej.

- Det förefaller mig naturligt att de spaningsmetoder som innefattar användandet av aktiva3 tekniska hjälpmedel är de som i första hand skulle kunna, och borde, regleras. Jag tänker då i första hand på pejling och användandet av dolda mikrofoner, så kallade kroppsmikrofoner. Dessa två metoder ligger enligt min mening tämligen nära sådana straffprocessuella tvångsmedel som hemlig teleavlyssning och hemlig kameraövervakning.

- Användningen av dessa två metoder, pejling och kroppsmikrofon, är inget som sker spontant på grund av att en spanare hastigt måste vidta en åtgärd i syfte att inte bli avslöjad eller tappa bort sitt objekt. Metodernas användning kräver noggranna överväganden och god planering, och är tämligen konkreta till sitt innehåll. De lämpar sig därför enligt min mening för reglering.

- Jag har även funnit att åtminstone användandet av kroppsmikrofon troligen strider mot artikel 8. Beträffande pejling har jag inte funnit att den i sig generellt strider mot artikel 8. Det kan dock tänkas att när det föremål eller den person som pejlas beger sig in på ett område dit polisen inte i normala fall skulle kunna ha följt med så avslöjas information om dess eller dennes rörelsemönster som polisen vanligtvis skulle ha behövt lagligt stöd för att ta reda på.

vt_2007_John_Ahlberg (2).pdf
---------------------------
Om så den mångordiga och envisa postare Norns kommer med invändningen att spaningsledningen kanske ändå INTE har belagt MGM med ovan nämda spaningsmetoder vill jag säga att det är tjänstefel att inte använda tillämpliga spaningsmetoder mot det grövsta brott en människa kan göra sig skyldig till. /SN
-----------------------------
- Kanske bör tilläggas att examensarbetet är från 2007 och att utvecklingen att med tekniskt övervaka en person utvecklats förbluffande fort på 11 år.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-02 kl. 13:41.
Citera
2018-11-02, 13:54
Medlem
Jaha, så en del blir irriterade på att jag anser att HD är en sopa på att tala inför grupp. Det är en detalj som kan ha betydelse för hennes självkänsla. Jag ber de som tagit illa upp om ursäkt, men OM HD kände sig underlägsen LW så kan hennes begränsningar på vissa områden ha betydelse och jag misstänker att HD är delaktig i mordet och lika skruvad som SD. Hon har fortfarande inte skilt sig, var (enligt tråduppgifter och media) med till USA, åkte till Nederländerna OCH verkar tillåta SD vika ut ungarna på nätet. Inte friskt!
Kanske båda tycker de har ett spännande projekt ihop, men de ska nog passa på att njuta av friheten för utredarna fixar det här. Det är nog inte så långt borta. Utredarna har haft varsina bitar att arbeta med för att inte färga varandra och kanske några få rapporter från NFC saknas, men snart är hela bilden kartlagd. Det är min tro.

Geocachare!
Jag hoppas lägesrapporter från Sundsvall i helgen om SD och HD kommer dit.
Citera
2018-11-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack, Draifos, det behövs gå igenom detta ordentligt för att om möjligt undvika fler misstolkningar.

Om tvångsmedel.
Norns som dristar sig ifrågasätta min punkt 3. om MGM alls blivit avlyssnad visar en skrämmande inkompetens om hur vanligt spaningsabete utförs. Det vore klädsamt av postare Norns åtminstone försökt förkovra i ämnet innan hon självsvådligt ifrågasätter andras kunskap därom.
Snor-johan :
3. MGM har under snart 6 månader utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt (tidvis) som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc utan att kunnat ådagalägga honom ansvar för gärningen.
Kort om hemliga tvångsmedel.

"Vid misstanekgraden skäligen misstänkt kan även en del tvångsmedel som genomförs i hemlighet bli aktuella. Det ena är hemlig teleavlyssning, vilket helt enkelt innebär att den misstänkte personens telefon avlyssnas. Detta blir dock bara aktuellt om straffet för det aktuella brottet är fängelse i minst två år eller om det på grund av omständigheterna finns anledning att anta att straffvärdet av ett annat brott kommer att vara högre än två år. Vidare kan hemlig teleövervakning bli aktuellt, vilket innebär att man hämtar in uppgifter om vilka telefonsamtal som den misstänkte har haft. Här krävs att straffet för det aktuella brottet är minst fängelse i sex månader eller att det rör sig om vissa speciellt angivna brottstyper. Slutligen kan även en hemlig kameraövervakning genomföras, vilket innebär att den misstänkte personen i hemlighet kameraövervakas. Här krävs dock att kameraövervakningen är av synnerlig vikt för utredningen (här kan noteras att synnerlig vikt är ett ganska högt ställt krav)."

"Sammanfattningsvis kan vi konstatera att då omständigheterna gör att en person kan anses vara skäligen misstänkt för ett brott blir ett stort antal tvångsmedel aktuella"

https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt

Undertill för oss med djupare intresse synnerligen insatt om spaningsarbete .

Stockholms Universitet
Juridiska fakulteten
Examensarbete 20 p. Oreglerad spaning John Ahlberg (fd polis med 15 år i yrket.)

Efter att ha konstaterat att en hel del av det spaningsarbete som idag sker saknar ett positivt lagligt stöd måste nästa frågeställning naturligt bli om det är önskvärt, eller ens möjligt, att reglera dessa metoder. Mitt spontana svar på denna fråga är både ja och nej.

- Det förefaller mig naturligt att de spaningsmetoder som innefattar användandet av aktiva3 tekniska hjälpmedel är de som i första hand skulle kunna, och borde, regleras. Jag tänker då i första hand på pejling och användandet av dolda mikrofoner, så kallade kroppsmikrofoner. Dessa två metoder ligger enligt min mening tämligen nära sådana straffprocessuella tvångsmedel som hemlig teleavlyssning och hemlig kameraövervakning.

- Användningen av dessa två metoder, pejling och kroppsmikrofon, är inget som sker spontant på grund av att en spanare hastigt måste vidta en åtgärd i syfte att inte bli avslöjad eller tappa bort sitt objekt. Metodernas användning kräver noggranna överväganden och god planering, och är tämligen konkreta till sitt innehåll. De lämpar sig därför enligt min mening för reglering.

- Jag har även funnit att åtminstone användandet av kroppsmikrofon troligen strider mot artikel 8. Beträffande pejling har jag inte funnit att den i sig generellt strider mot artikel 8. Det kan dock tänkas att när det föremål eller den person som pejlas beger sig in på ett område dit polisen inte i normala fall skulle kunna ha följt med så avslöjas information om dess eller dennes rörelsemönster som polisen vanligtvis skulle ha behövt lagligt stöd för att ta reda på.

vt_2007_John_Ahlberg (2).pdf
---------------------------
Om så den mångordiga och envisa postare Norns kommer med invändningen att spaningsledningen kanske ändå INTE har belagt MGM med ovan nämda spaningsmetoder vill jag säga att det är tjänstefel att inte använda tillämpliga spaningsmetoder mot det grövsta brott en människa kan göra sig skyldig till. /SN
-----------------------------
- Kanske bör tilläggas att examensarbetet är från 2007 och att utvecklingen att med tekniskt övervaka en person utvecklats förbluffande fort på 11 år.

Herregud människa, såg du inte Norns 3b?
Ingen vet än hur spaningen sett ut i just detta fall.
Citera
2018-11-02, 14:36
Medlem
Åter efter en veckas semester....
Först och främst: Jag ber Sh H om ursäkt för min obetänksamhet!

Här kommer en text via Google Översätt för att visa hur bra engelska det faktiskt blir utan egna korrigeringar:

The preliminary investigation seems to roll without the breakthrough. Soon 6 months have passed. However, I think that the murder will eventually get its solution. However, the connection between nicken Softis and Potomac makes me believe that the troll is on the move and that the "pot" has its own agenda. Who should you believe in?
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-11-02 kl. 14:41.
Citera
2018-11-02, 15:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad tror du själv, tvivlar du på "skrikvittnet" dalaans uppgifter?

Kan ju lägga till att jag tror fortfarande på dalaan.

Även MV tror att fp/bp är samma, kan tyda på att utredningen är
av samma uppfattning.

Här är en med annan uppfattning:

Citat:
De uppgifter jag fick tidigt genom mitt nätverk kring LW var att polisen ansåg sig veta att MP och FP är identiska eller näst intill identiska.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Enligt mig så skulle ett skrik från FP vara svagare över till Dalaan p.g.a. att planket är vinklat vid fp.
BP är antagligen då en bit ifrån FP där planket är parallellt med motorvägen.

Jag anser att LW och GM kommit till platsen i bil på motorvägen. Man måste ha kört västerut för att vara på rätt sida på motorvägen. För att hamna på den sidan måste bilen först kört österut från LWs bostad för att komma till påfarten öster om BP/FP via Vivallaringen.

Varför kör man österut när man ska västerut? Den snabbaste vägen är ju att köra upp på uppfarten väster om BP/FP.
Kan ju ha något med geocashing att göra. Finns ju gott om tid att fixa någon burk utefter Vivallaringen:

23.05-10 Senaste telefonkontakt
23.34 Skriken
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-02 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in