Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 12:31
  #241
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte alls. Det är bara att göra det tydligt från början, att det är t.ex. subjektiva åsikter som presenteras.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det är ALLTID subjektiva åsikter som presenteras, oavsett om de är sanna eller falska.

Före jag vill fortsätta denna speciella diskussion:

1. Är du solipsist?

2. Förstår du distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet?
Citera
2018-11-02, 12:34
  #242
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Dessutom. Eftersom vårat Universum har tex gravitation, som fungerar enligt bestämda regler, och som vi kan simulera med datorer bara vi tänker ut programmeringen. Så tyder det på att vårat Universum är simulerat/skapat/programmerat av någon/något som är lik oss, iallafall vad beträffar tankeförmåga.
Så "datorn" i mitt tidigare exempel, alltså den som jag tänker har skapat vårat Universum, den har alltså vissa likheter med skapelseberättelsens Gud, alltså tex att den är lik oss människor.

Dels så är det fortfarande en falsk analogi, och dels så "simulerar" en dator inte tyngdkraften, men skapar en abstrakt modell av denna.
Citera
2018-11-02, 12:37
  #243
Medlem
Jag hoppas verkligen att forskarna kommer på hur universum och livet uppstod under min livstid, främst för att få njuta av alla teister desperata protester.
Citera
2018-11-02, 12:38
  #244
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Är tiden en evig funktion?

Vad människan vet är att tiden finns inom det observerbara kosmos. Vilka andra förutsättninger, funktioner eller associationer tiden iövrigt hat är spekulationer.
Citera
2018-11-02, 12:41
  #245
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Premisser har liksom procedurer sin egen bevisbörda.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Min slutsats är att du käbblar mot bättre vetande för käbblets skull, men den slutsatsen grundar sig enbart på empirisk erfarenhet.

Vad har dina empirisk baserade åsikter med logikens principer att göra?
Citera
2018-11-02, 13:52
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nervsignalerna varierar som en del av det simulerade universumet, som simuleras av "datorn" i mitt tidigare exempel. "Datorn" varierar för att den alltid har gjort det, och den har alltid funnits.
Visst, man kan argumentera att om "datorn" kan variera "bara för att det är så", då kan upplevelserna också variera "bara för att det är så". Men då är jag DEN ENDA som upplever, iallafall i min upplevelsevärld. Andra människor upplever då INTE någonsin, utan jag bara upplever det SOM ATT de upplever. Och när jag INTE ser/upplever dem, då finns de INTE.
Och om det är så, då kan jag säga med 100% säkerhet att du INTE upplever, och att du INTE finns.
Det är en skrämmande tanke, och det är ett av skälen till att "datorn" i mitt tidigare exempel, är ett betydligt trevligare alternativ.

Och hur kan min upplevelsevärld variera, om vi utgår från att upplevelser är det enda som finns, och vad är jag i upplevelsevärlden?
Min spekulation:
Säg att du har tio bollar på ett bord. Alla de tio bollarna är tillsammans min upplevelsevärld. Min upplevelsevärld varierar genom att bollarna ändrar sin position i förhållande till varandra, alltså bildar olika mönster typ.
"Jag" måste ju då ha kontakt med alla bollarna för att uppleva hela min upplevelsevärld. Och "jag" borde då alltså vara något separat, alltså INTE en av bollarna. Utan snarare en slags upplevelsesjäl.
Och då blir det återigen trevligare med "datorn" i mitt tidigare exempel, plus upplevelsesjälar som besitter människorna och OMEDVETET upplever det som människorna är programmerade att anse att de upplever. Detta eftersom jag då kan tro på att ni andra människor också finns, och upplever.
Jag hoppas du inte tar det här på fel sätt men jag tyckte det kändes relevant av någon anledning. Kanske för att du sätter upp "trevligt" som ett viktigare kriterium än "hur det faktiskt ligger till" eller nåt annat kriterium som kanske leder till en upptäckt.
Fear, regardless of what face it wears, is the engine that drives humans as individuals and humanity as a species. Simply put, humans are fear-based creatures. It may be tempting to say that we are equal parts rational and emotional, balanced between left and right brain, but it’s not true. We are primarily emotional and our ruling emotion is fear.
Sen så kanske du gillar Rupert Spiras beskrivning som en slags kompromiss. Ett träd utanför ditt hus är förvisso separat från rummet du sitter i men det befinner sig i samma "rymd". Väggarna är bara artificiella separationer som vi tror på.

På samma sätt kanske "dina" upplevelser dyker upp i samma medvetande som din grannes upplevelser och att "du" bara upplever "dina" upplevelser är en artificiell separation. Allting är i samma medvetande. Då får du kakan och kan äta upp den samtidigt. Grannen finns på precis samma sätt som dig men ni är båda bara upplevelser i det enda medvetandet.
Citera
2018-11-02, 13:53
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tänker du på konceptet "observer-created" reality" e.dyl.?
Jag tänker på att dom pratar om "det egna sinnet" som att medvetandet är något som dyker upp inuti dom som personer eller att dom är någon typ av agent åtminstone. Som att dom i själva verket är extremt egoistiska materialister ungefär.
Citera
2018-11-02, 15:42
  #248
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Är det säkert att allt ens är något? Visst man upplever saker och ting, men om universum uppstod ur inget och kommer så småningom återgå till inget, så finns ingen information sparad om universum, det har aldrig existerat.

Det konstiga är tiden. Är tiden en evig funktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad människan vet är att tiden finns inom det observerbara kosmos. Vilka andra förutsättninger, funktioner eller associationer tiden iövrigt hat är spekulationer.

Om alla processer överhuvudtaget, skulle stanna upp i 100 år. Då har man ju INTE kunnat mäta tiden där emellan, eftersom alla processer överhuvudtaget har varit uppstannade. Men det har ju ändå gått 100 år mellan stoppet av processerna, och återstarten av processerna. Och det skulle ju kunna ha skett processer under/i denna "tidsrymd". Tidsrymden som jag gissar är icke-existerande, växande framåt, och evig bakåt.

Man kan förstås tänka sig att allt slutar existera plötsligt, och då är det förstås INGA processer igång längre överhuvudtaget. Men "tidsrymden" växer ändå, även när INGA processer är igång. Och saker som har skett, har ändå skett och saker har existerat, även om allt slutar existera.
Citera
2018-11-02, 16:02
  #249
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det finns inget ursprung. Felet i frågan ligger i att tro att det finns en orsak till att allt finns. Universum är mediet i vilket kausalitet finns men har självt ingen orsak till sin existens.
Citera
2018-11-02, 17:49
  #250
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ett träd utanför ditt hus är förvisso separat från rummet du sitter i men det befinner sig i samma "rymd". Väggarna är bara artificiella separationer som vi tror på.

På samma sätt kanske "dina" upplevelser dyker upp i samma medvetande som din grannes upplevelser och att "du" bara upplever "dina" upplevelser är en artificiell separation. Allting är i samma medvetande. Då får du kakan och kan äta upp den samtidigt. Grannen finns på precis samma sätt som dig men ni är båda bara upplevelser i det enda medvetandet.
Japp.
Citera
2018-11-02, 17:51
  #251
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Solipsister verkar postulera någon slags agent som är medveten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tänker du på konceptet "observer-created" reality" e.dyl.?

Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag tänker på att dom pratar om "det egna sinnet" som att medvetandet är något som dyker upp inuti dom som personer eller att dom är någon typ av agent åtminstone. Som att dom i själva verket är extremt egoistiska materialister ungefär.

Gör gärna lite hemarbete, så du blir bättra bekant med vad "solipsism" definieras som.

Men det är för tillfället av sekundär relevans. Det mest relevante är att du beläggar din egen premiss.
Citera
2018-11-02, 17:54
  #252
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad människan vet är att tiden finns inom det observerbara kosmos. Vilka andra förutsättninger, funktioner eller associationer tiden iövrigt hat är spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om alla processer överhuvudtaget, skulle stanna upp i 100 år.

Japp, men sånt är väldigt spekulativt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback