2018-11-02, 12:05
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Advokat Hogfeldt vill att namn på vittnen som ligger under sekretess ska offentliggöras för att avskräcka andra som kanske sitter inne med ännu okänd information att kliva fram.

"Patron" Hedin äger bokstavligen hela bygden, blir det känt vilka som "satt dit" honom så kommer inte bara vittnet utan hela hans familj och släkt i tre led bli utstötta.

Barn och barnbarn får stryk i skolan. Frun blir av med jobbet, brorsan också. Att visa sig på krogen är inte att tänka på. Jag vet hur de går till i de där bygderna. Till och med polis och lokala domstolar är komprometterade.

Titta bara på hur ex kommunpolitiker uttrycker sig om Hedin dvs hänger hjälteglorior på honom. De som bistått rättsstaten kommer att tvingas flytta för att gå säkra.

Hedin vill försäkra sig om att alla vet vad som händer nu och framöver om man är illojal, och för att uppnå en sådan effekt så måste man alltså börja med att hänga ut "förrädaren". Sen tar pöbeln hand om resten. SGT.

Håller med. Insiktsfullt skrivit. Har själv erfarenhet i hur det fungerar på landsbygden och vad folk tycker om de i Stockholm som vill bestämma över dem. Stockholmarnas åsikter är ett skämt i deras öron. På landet håller folk ihop, de sköter sig själva och stöter sig ogärna med sina grannar, och som grannar räknas alla fastboende inom en stor omkrets. Ofta är de släktingar på långt håll till varandra. Det hela handlar om, som en förklarade för mig, "man vet inte när man behöver be dem om deras hjälp". Myndigheter som polis ser man nästan aldrig till på landet, har det blivit inbrott är det ett försäkringsärende. Har man kommit i olag med någon och har konflikter så ligger det kvar i årtionden, om inte generationer. Det är i huvudsakligen två saker som folk bråkar om på landet; jakt och enskilda vägar.

Efter att "hamster-polisen" från Stockholm presenterat förundersökningen i rättegången så skulle inte jag vilja bo kvar i bygden om jag vore den "hemliga källan". Det blir ohållbart. Det är tråkigt, men så fungerar bygderna och bruken i Bergslagen. Det kallas för bruksmentalitet. Folk håller ihop mot myndigheterna. Inga skulle komma på idén att anmäla en stor företagare som har många i bygden anställda. De som har annan åsikt håller käft och lider i tysthet.

Tyvärr blir nog den store förloraren i detta den "hemliga källan". Karl Hedin blir med stor säkerhet frikänd eller får något löjligt bötesstraff för använde av olovligt mörkersikte eller annat. Glöm inte bort att nämndemännen i rätten är lokala politiker. "Hamster-polisen" går vidare efter lite klappar på ryggen av miljömuppar och balkong-biologer på Södermalm och börjar kanske telefonavlyssna uppfödare av trubbnosiga hundar eller någon katt-kärring i din närhet!
Citera
2018-11-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Karl Hedin gillar ju att flina på varje bild han syns på. Undrar vad han jaktkompis Carl XVI Gustavs fru tycker om hans övertramp? Får Hedin vara med på fler Kungajakter? Måste vara en jättebedrift att stolt stoltsera med att ha skjutit 1000 älgar trots sin ringa ålder av 69 år. Hur lyckas man med det? 15 älgar om året sedan nyfödd? Sen gnäller fanskapet om några rovdjur som snor hans älgar???

Varför sitter du och tjatar om nåt som du uppenbarligen inte har en aning om?

Han har jagat i ca 50 år. Det ger i snitt 20 älgar per år. Han har tillgång till hur mycket jakt som helst. Under älgexplosionen i början av 80-talet så skulle det inte förvåna mig om han kom upp i 100 fällda älgar under en säsong.

Vill du helt förbjuda jakt? Kan du inte istället bli lika upprörd över alla våldtäktsfall vi har i Sverige?
Citera
2018-11-02, 12:11
Medlem
Kläm dit folk som utrotar hotade djurarter.
Citera
2018-11-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Nej. Kolla bara in den populära granntråden här på FB om någon fotbollspelare som sitter häktad misstänkt för våldtäkt.

Inget namn i trådrubriken, inga handbojjebilder eller namn i media.

Lika inför lagen?

Not.
Vad har namn i rubriken, medias publicering av bilder etc att göra med personens behandling i rättssalen?
Citera
2018-11-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Fyra års avlyssning!
Jag hade hellre sett att NOA bistod den värdelösa Värmlandspolisen att få fast den farliga våldtäktsmannen som slog till i Deje!

Kvinna misshandlad, försök till våldtäkt i Deje (värmland)https://www.flashback.org/t2986637
Visst, förstår dock inte vad det har att göra med mitt påstående.
Citera
2018-11-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreataG
Vilken bakgrund menar du ligger till grund för att Hedin måste vara skyldig? Att han har och har haft ett stort engagemang i vargfrågan? Man ska alltså inte kunna engagera sig och delta i debatten i frågor som berör en, utan att det är synonymt med att man är skyldig till brott inom området?

Jag har sett samma föreläsning som du och ser inte några som helst konstigheter i hans uppträdande. Han uppträder som vilken annan föreläsare som helst som är engagerad och berörd av det aktuella ämnet. Inte konstigare än så. Det verkar dock finnas en stor vilja och förtjusning i att framhäva ett fruktansvärt hat hos de som inte vill ha varg. Det görs frekvent i media och av de som vill ha varg. Det skapar tyvärr en helt felaktig bild av hela problematiken, och gör debatten väldigt tröttsam.

Att du kallar lögner och att sprida felaktiga uppgifter om Varg och rovdjur omkring sig för att bilda opinion för sitt egna varghat för "engagemang i vargfrågan" så får det stå för dig.

Man bör göra det väldigt klart för sig att det är en stor skillnad på varghat och engagemang i vargfrågan.
Karl Hedin besitter det förstnämnda och detta är välkänt sedan länge. Hos precis alla.

Nä, han uppträder inte som vilken föreläsare som helst.
De flesta brukar inte medvetet ljuga under sina föreläsningar som Karl Hedin faktiskt gör.

Han vet inte ens hur en Varginventering genomförs. Han vet inte vad GYBS innebär, Han tror på fullaste allvar att Nordeuropa har 300 000 Vargar... osv osv.
Jag kan hålla på hela dagen.

Är en sådan mytomanföreläsning normal??
Självklart inte.

Varför tog han inte upp kostnaderna för Älg? Rådjur? Trana? Vildsvin? Gäss? Som alla åsamkar långt större ekonomisk skada än Vargen någonsin har gjort.

Vi har världens mest studerade Vargstam. Vi kan följa hela generationer och släktträd. Det finns siffror på allt.

Då är det rätt dumt att stå och hålla ett föredrag och medvetet ljuga för egen vinnings skull.

Varför jag tror han är skyldig?
Jag VET att han är skyldig. Och det vet polisen också.
Om han sen döms är en helt annan sak. De här brotten är ju värre än våldtäkter att få påföljd på. Tyvärr är det så.
Citera
2018-11-02, 12:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Visst, förstår dock inte vad det har att göra med mitt påstående.

Allt snack om att alla är lika inför lagen får mig faktiskt att reagera.

Sedan så kan man bygga vidare resonemanget och se hur massmedia hanterar en skäligen misstänkt för att tjuvjaga med t.ex. en 30 årig man från Libyen som på sannolika skäl är häktad för en överfallsvåldtäkt på en 10 årig flicka.
Citera
2018-11-02, 12:52
Medlem
Det som du pläderar här låter mkt som det som var essensen i "styckmordsmålfiaskot" i sthlm för 30år sen. Dvs starta en masshysterisk skenprocess, mot några utvalda, toppa sedan med stigmatisering o justitiemord. Hur illa kan det bli??
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vad gäller fallet i norrbotten så fick väl 3 av dom "hotell all inclusive" ca 1 år?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jaktharvan-sa-blev-hovrattsdoem

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har precis lyssnat på Karl Hedins föredrag om sitt Varghat som han sysslade med för några år sedan. Det ligger på Youtube.

Man får en mycket obehaglig känsla av honom.
Hans ögon och leende skiner verkligen upp när han basunerar ut sitt Varghat bland åhörarna.
Det är nånting psykotiskt över honom. Nånting som inte stämmer.
Som sagt, en väldigt obehaglig känsla när man lyssnar på honom.

Dessutom ljuger han så det står härliga till och påstår på fullt allvar att det alltså finns minst 300 000 Vargar bara i Nordeuropa (Nordeuropa innefattar alltså Norden, Baltikum, Island, Irland och Storbritannien.)
Detta trams sitter alltså åhörarna och på fullt allvar lyssnar på!?!?

Plus så mycket andra lögner att man inte ens orkar kommentera allt.

Att han är skyldig råder det väl inga tvivel om när man känner till dennes bakgrund. Men om han sen blir straffad är en annan sak.

Men man lär ha gott på fötterna med infiltrerat vittne, avlyssning och annat.
Dessutom tog man dem ju i princip på "bar gärning" då insatsen var tvungen att tidigareläggas då det blev akut med tanke på att nya brottsligheter pågick.
Den berömda handen i syltburken alltså.

Vi får väl hoppas han får tillbringa sina sista friska år i fängelset. Gubben är ju ändå nästan 70 nu.
Citera
2018-11-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Sedan sitter några i Norbergs Kommunfullmäktige och försvarar lagbrott! "kväll vill jag tända ett ljus för våra pojkar som nu sitter inlåsta på Kronobergshäktet. Vi tänker på er och för oss på landsbygden är ni ändå våra hjältar när myndigheterna brister i sitt uppdrag att värna vår landsbygd. Vi hoppas att ni snart är tillbaka i skogarna igen med bössan i ena handen och hunden i den andra."

"Allt är inte svart eller vitt. Utan att gå in på detaljer så är det tragiskt att inte staten kan upprätthålla en balanserad förvaltning av våra rovdjurstammar. Som det är nu styrs det mesta från Bryssel och Stockholm och där har man ingen förståelse för de socioekonomiska villkoren på landsbygden. Då tvingar man fram lokala alternativ som ingen i grunden önskar och som i lagens mening förvandlar hederligt och rättskaffens folk till brottslingar. "

"Den som är utan skuld må kasta första stenen..."

SÅ talar en folkvald i Norbergs Kommun!

Var har du läst det? Länk, tack
Citera
2018-11-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att du kallar lögner och att sprida felaktiga uppgifter om Varg och rovdjur omkring sig för att bilda opinion för sitt egna varghat för "engagemang i vargfrågan" så får det stå för dig.

Man bör göra det väldigt klart för sig att det är en stor skillnad på varghat och engagemang i vargfrågan.
Karl Hedin besitter det förstnämnda och detta är välkänt sedan länge. Hos precis alla.

Nä, han uppträder inte som vilken föreläsare som helst.
De flesta brukar inte medvetet ljuga under sina föreläsningar som Karl Hedin faktiskt gör.

Han vet inte ens hur en Varginventering genomförs. Han vet inte vad GYBS innebär, Han tror på fullaste allvar att Nordeuropa har 300 000 Vargar... osv osv.
Jag kan hålla på hela dagen.

Är en sådan mytomanföreläsning normal??
Självklart inte.

Varför tog han inte upp kostnaderna för Älg? Rådjur? Trana? Vildsvin? Gäss? Som alla åsamkar långt större ekonomisk skada än Vargen någonsin har gjort.

Vi har världens mest studerade Vargstam. Vi kan följa hela generationer och släktträd. Det finns siffror på allt.

Då är det rätt dumt att stå och hålla ett föredrag och medvetet ljuga för egen vinnings skull.

Varför jag tror han är skyldig?
Jag VET att han är skyldig. Och det vet polisen också.
Om han sen döms är en helt annan sak. De här brotten är ju värre än våldtäkter att få påföljd på. Tyvärr är det så.

Om föredraget handlar om varg är det kanske inte så konstigt att fokus angående kostnader ligger just på varg. Det finns mycket att tala om som är kostnadsdrivande, men inte relevant i sammanhanget.

100 000 vargar finns kanske inte i Nordeuropa, men väl i Europa och delar av Asien enligt forskare, just där håller jag med om att informationen är missvisande. Man ska också komma ihåg att föredraget är 5 år gammalt och att mycket ny information kommit sedan dess.

Självklart ska det ställas stora krav på bevisning när det gäller skuldfrågan i brottmål, ser inget konstigt med det vare sig det gäller våldtäkt eller grovt jaktbrott, där påföljden vid fällande dom kan bli långvariga fängelsestraff. Däremot kan man fundera på om straffskalan är proportionerlig till gärningen just när det gäller jaktbrott, om man jämför med exempelvis misshandel.

Jag försvarar inte illegal jakt på något sätt, däremot har jag full förståelse för den frustration som finns hos många, över myndigheternas och de som inte berörs totala avsaknad av vilja att förstå och sätta sig in i problematiken.
Citera
2018-11-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Vad har namn i rubriken, medias publicering av bilder etc att göra med personens behandling i rättssalen?

Det blir jag lite osäker på. Får fundera och återkomma i din frågeställning.

Men detta kan ha referens till ditt svar och vidare i din framställning.

Får man hänga ut misstänkta? Befinns MGM oskyldig, vad händer då med FB som namngivit en oskyldig i trådrubriken och media som gått ut med både namn och bild. Tror till och med att ”Arbogakvinnan” behandlades mer humant innan hon fick sin dom.
Senast redigerad av Spritsson 2018-11-02 kl. 14:38.
Citera
2018-11-02, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Advokat Hogfeldt vill att namn på vittnen som ligger under sekretess ska offentliggöras för att avskräcka andra som kanske sitter inne med ännu okänd information att kliva fram.

"Patron" Hedin äger bokstavligen hela bygden, blir det känt vilka som "satt dit" honom så kommer inte bara vittnet utan hela hans familj och släkt i tre led bli utstötta.

Barn och barnbarn får stryk i skolan. Frun blir av med jobbet, brorsan också. Att visa sig på krogen är inte att tänka på. Jag vet hur de går till i de där bygderna. Till och med polis och lokala domstolar är komprometterade.

Titta bara på hur ex kommunpolitiker uttrycker sig om Hedin dvs hänger hjälteglorior på honom. De som bistått rättsstaten kommer att tvingas flytta för att gå säkra.

Hedin vill försäkra sig om att alla vet vad som händer nu och framöver om man är illojal, och för att uppnå en sådan effekt så måste man alltså börja med att hänga ut "förrädaren". Sen tar pöbeln hand om resten. SGT.
Snarare visar du i vilken fantasivärld du uppenbarligen uppehåller dig i. För din information så var filmen jägarna en påhittad spelfilm, inte en dokumentär.
Maken till lågbegåvat dravel har jag sällan läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in