Citat:
Advokat Hogfeldt vill att namn på vittnen som ligger under sekretess ska offentliggöras för att avskräcka andra som kanske sitter inne med ännu okänd information att kliva fram.
"Patron" Hedin äger bokstavligen hela bygden, blir det känt vilka som "satt dit" honom så kommer inte bara vittnet utan hela hans familj och släkt i tre led bli utstötta.
Barn och barnbarn får stryk i skolan. Frun blir av med jobbet, brorsan också. Att visa sig på krogen är inte att tänka på. Jag vet hur de går till i de där bygderna. Till och med polis och lokala domstolar är komprometterade.
Titta bara på hur ex kommunpolitiker uttrycker sig om Hedin dvs hänger hjälteglorior på honom. De som bistått rättsstaten kommer att tvingas flytta för att gå säkra.
Hedin vill försäkra sig om att alla vet vad som händer nu och framöver om man är illojal, och för att uppnå en sådan effekt så måste man alltså börja med att hänga ut "förrädaren". Sen tar pöbeln hand om resten. SGT.
"Patron" Hedin äger bokstavligen hela bygden, blir det känt vilka som "satt dit" honom så kommer inte bara vittnet utan hela hans familj och släkt i tre led bli utstötta.
Barn och barnbarn får stryk i skolan. Frun blir av med jobbet, brorsan också. Att visa sig på krogen är inte att tänka på. Jag vet hur de går till i de där bygderna. Till och med polis och lokala domstolar är komprometterade.
Titta bara på hur ex kommunpolitiker uttrycker sig om Hedin dvs hänger hjälteglorior på honom. De som bistått rättsstaten kommer att tvingas flytta för att gå säkra.
Hedin vill försäkra sig om att alla vet vad som händer nu och framöver om man är illojal, och för att uppnå en sådan effekt så måste man alltså börja med att hänga ut "förrädaren". Sen tar pöbeln hand om resten. SGT.
Håller med. Insiktsfullt skrivit. Har själv erfarenhet i hur det fungerar på landsbygden och vad folk tycker om de i Stockholm som vill bestämma över dem. Stockholmarnas åsikter är ett skämt i deras öron. På landet håller folk ihop, de sköter sig själva och stöter sig ogärna med sina grannar, och som grannar räknas alla fastboende inom en stor omkrets. Ofta är de släktingar på långt håll till varandra. Det hela handlar om, som en förklarade för mig, "man vet inte när man behöver be dem om deras hjälp". Myndigheter som polis ser man nästan aldrig till på landet, har det blivit inbrott är det ett försäkringsärende. Har man kommit i olag med någon och har konflikter så ligger det kvar i årtionden, om inte generationer. Det är i huvudsakligen två saker som folk bråkar om på landet; jakt och enskilda vägar.
Efter att "hamster-polisen" från Stockholm presenterat förundersökningen i rättegången så skulle inte jag vilja bo kvar i bygden om jag vore den "hemliga källan". Det blir ohållbart. Det är tråkigt, men så fungerar bygderna och bruken i Bergslagen. Det kallas för bruksmentalitet. Folk håller ihop mot myndigheterna. Inga skulle komma på idén att anmäla en stor företagare som har många i bygden anställda. De som har annan åsikt håller käft och lider i tysthet.
Tyvärr blir nog den store förloraren i detta den "hemliga källan". Karl Hedin blir med stor säkerhet frikänd eller får något löjligt bötesstraff för använde av olovligt mörkersikte eller annat. Glöm inte bort att nämndemännen i rätten är lokala politiker. "Hamster-polisen" går vidare efter lite klappar på ryggen av miljömuppar och balkong-biologer på Södermalm och börjar kanske telefonavlyssna uppfödare av trubbnosiga hundar eller någon katt-kärring i din närhet!