2018-10-31, 15:33
Medlem
[quote=EnGodTanke|65693342]Kloka ord, eftertänksamhet och kritiskt granskande.

Jag har med tänkt på vissa postades inlägg om olika faktaförhållanden. Svårt att förstå syftet med dom som svartmålar SD, kanske få stå i rampljuset, då dom ses som gudar här inne av många.
Den nya som tar upp HD känns mer genuin, mer fakta än lägga ut texten om omständigheter. Sedan kan ju det vara ett troll med och då med syftet att skjuta TiNi i sank. Nu har väl inte TiNi den högsta trovärdigheten bland dom lite mer vettiga och analyserande.
Flocken vet vi ju var den har sitt hemviste och vilket håll den springer åt. Vore väldigt intressant om polisen gick ut med att SD är helt avskriven och inte kan ha utfört mordet. Undrar hur flocken skulle reagera då, utan deras ledstjärna...[/

Helt sant...det råder riktiga trolltider nu!

En liten naggande fråga skickar jag till dig...
Vet DU ifall HD haft påhälsning och genomsökning av polisen i sitt hem?

Eller är det endast påhittade rykten?
Citera
2018-10-31, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu har du nog snurrat till det lite. Det finns väl inga uppgifter från någon cykeltjej? Polisen lyckades ju aldrig hitta cykeltjejerna. Däremot kan krattningarna ha föranletts av uppgifter som den gråhåriga tanten lämnade. Henne fick man ju tag i till slut.

Det vet vi väl inte?
Det enda vi fått uppgift om är att det varit uppgifter som funnits i utredningen ett tag, men att man bestämde sig för att ta tag i lösa ändar (fritt taget ur minnet). Den grå tanten har jag aldrig sett att hon har kopplats ihop med krattningen.

Nu är det min tur att be dig:
Kan du länka?
Citera
2018-10-31, 15:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det vet vi väl inte?
Det enda vi fått uppgift om är att det varit uppgifter som funnits i utredningen ett tag, men att man bestämde sig för att ta tag i lösa ändar (fritt taget ur minnet). Den grå tanten har jag aldrig sett att hon har kopplats ihop med krattningen.

Nu är det min tur att be dig:
Kan du länka?
Det framgår väl rätt tydligt att jag bara gissar. Minns att det stod i någon artikel att de nya undersökningarna föranleddes av nya uppgifter man hade fått in, men att man inte ville säga exakt när dessa uppgifter hade kommit fram. Hemlighetsmakeriet kring när uppgifterna hade kommit in berodde enligt artikeln på att polisen inte ville riskera att avslöja vilka uppgifter det handlade om (fritt ur minnet). Klart att det kan ha varit något annat än tanten också, t.ex. cykeltjejerna. Men det har inte stått något om att cykeltjejerna har hittats.
Citera
2018-10-31, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår väl rätt tydligt att jag bara gissar. Minns att det stod i någon artikel att de nya undersökningarna föranleddes av nya uppgifter man hade fått in, men att man inte ville säga exakt när dessa uppgifter hade kommit fram. Hemlighetsmakeriet kring när uppgifterna hade kommit in berodde enligt artikeln på att polisen inte ville riskera att avslöja vilka uppgifter det handlade om (fritt ur minnet). Klart att det kan ha varit något annat än tanten också, t.ex. cykeltjejerna. Men det har inte stått något om att cykeltjejerna har hittats.

Jag ber om ursäkt.
Läste slarvigt.
Cykeltjejerna har vi inte hört något mer om.
Och klart att det kan ha varit tanten. Men enligt MV ska det ha varit något som funnits ett tag i utredningen och inte tagits tag i förrän nu.
Citera
2018-10-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Eller är det just HD som ville att den nya skribenten skulle skriva här för att påtala att den andre ljög?

Det utesluter jag inte, allt verkar möjligt i denna soppan.
Citera
2018-10-31, 15:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt.
Läste slarvigt.
Cykeltjejerna har vi inte hört något mer om.
Och klart att det kan ha varit tanten. Men enligt MV ska det ha varit något som funnits ett tag i utredningen och inte tagits tag i förrän nu.
Ok. Enligt Aftonbladet (se spoiler) hade det kommit fram nya uppgifter som skulle kontrolleras, och tanten nämns. Det skulle ju t.ex. kunna handla om att tanten inte lämnade exakt samma uppgifter till polisen som de hon först hade lämnat till paret på marknaden 20 maj. Men också att man först nu fick klart för sig var hon hade gjort sina iakttagelser.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-31 kl. 16:33.
Citera
2018-10-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Jag har tänker såhär; vet vi att SD inte har mördat fler kvinnor? Vad skulle stoppa honom och vad lockar honom, event med massor av kvinnor som lätt kan bli ett byte. Ingen som vet förutom SD själv. ...Liksom Upåtsbyggaren i Danmark, KW var knappast hans första..

Låter oroväckande. Hoppas innerligt att ingen låter sig luras ut på egna utflykter med honom utan att de är flera i sällskap.
Citera
2018-10-31, 16:00
Medlem
[quote=MissMind|65693822]
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kloka ord, eftertänksamhet och kritiskt granskande.

Jag har med tänkt på vissa postades inlägg om olika faktaförhållanden. Svårt att förstå syftet med dom som svartmålar SD, kanske få stå i rampljuset, då dom ses som gudar här inne av många.
Den nya som tar upp HD känns mer genuin, mer fakta än lägga ut texten om omständigheter. Sedan kan ju det vara ett troll med och då med syftet att skjuta TiNi i sank. Nu har väl inte TiNi den högsta trovärdigheten bland dom lite mer vettiga och analyserande.
Flocken vet vi ju var den har sitt hemviste och vilket håll den springer åt. Vore väldigt intressant om polisen gick ut med att SD är helt avskriven och inte kan ha utfört mordet. Undrar hur flocken skulle reagera då, utan deras ledstjärna...[/

Helt sant...det råder riktiga trolltider nu!

En liten naggande fråga skickar jag till dig...
Vet DU ifall HD haft påhälsning och genomsökning av polisen i sitt hem?

Eller är det endast påhittade rykten?
Har aldrig hört nått åt det hållet. Som jag tolkade det förhördes hon endast samtidigt som SD i första vändan, innan USA.
Citera
2018-10-31, 16:03
Medlem
Citat:
Jag kan känna mig tveksam till uppgifter från båda användarna.

Det finns inget rimligt sätt att veta vad som är sant eller inte, utan man får gå lite på sin magkänsla.
Bra är att vi ventilerar våra funderingar och på det sättet kan stärka eller försvaga den tilltro man har till uppgiftslämnaren. En risk är dock att vi är flockdjur. Springer en, springer alla...åt samma håll.

Kan nog säga att aldrig har jag varit så misstänksam mot olika postare som jag varit i den här tråden. Helt klart är ju att vissa inte är ärliga och försöker manipulera oss (andra).

Om någon har en egen dold agenda för att bli uppmärksammad, störa och "leka", så kan en annan ha en agenda att lura andra att avslöja sig genom att komma in i tråden till försvar. Eller att undergräva andras trovärdighet.

Det blir i slutänden upp till var och en att tro/inte tro på olika postare.

Tänker precis samma som du.
Citera
2018-10-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan SD bli avförd innan något dyker upp som pekar åt annat håll?
Självklart kan så ske.
Det behövs "bara" att ett mycket trovärdigt vittne, ett med blankt belastningsregister etc, dyker upp och ger SD ett 100%-igt alibi för morddagen.

Ett sånt vittne skulle teoretiskt ha kunnat varit ute och backpackat sedan mitten av maj och därför inte hört talas om att LW hittats mördad och att SD är misstänkt.

Säger INTE att ovanstående är sannolikt, men eftersom du frågade, ville jag vara hjälpsam och berätta hur det kan gå till att bli avförd, helt utan att nån ny misstänkt dykt upp.
Varsågod.
Citera
2018-10-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag går in och svarar med en liten sammanställning.

SD fanns i närområdet.
SD har haft digital kontakt under dagen med LW
SD har en motivbild
SD har förmågan
SD inte något alibi.

Det är detta åklagaren gick in med. Normalt bör det räcka till sannolika skäl på ett mord enligt ett par kunniga som tittat på detta, det var skäligen. Efter veckan som skäligen så gick åklagaren in med ny bevisning för att få upp detta till sannolika. Detta höll inte heller, SD kvarstår som skäligen i TR:s ögon. Den bevisning som åklagaren gick in med som extra var tydligen mer eller mindre patetiskt och sågs inte som seriöst av henne. Försvarsadvokaten behövde inte ens framföra sina synpunkter, det gjorde domaren själv.
Om det inte skulle outa mig så skulle jag ställt frågan själv till SD, men just nu låter jag det bero.

Den vallning som gjorts, där polisen provgått sträckan från FP till SD (utan att först kratta spår, helt otroligt), så beror det på att det finns hålltider. Tiderna är när SD inte är aktiv i/runt hemmet, utan kan vara ute och mörda.
Jag fick just höra att SD har kameror i villan (vilket inte förvånar mig, han är en tekniknörd).
Men vad jag vet så har han inte åberopat kamerorna som alibi, vilket jag tycker är konstigt. Dom kanske kom dit i efterhand, men skulle förklara väldigt bra polisens vallning och klockning.

Till skillnad mot MV:s input så verkar några inom huset tro att det är en annan GM eller tillvägagångssätt. Den som sa detta jobbar inte ens nära grova brott, men i huset.

Återigen så är det många människor och avdelningar inblandade i en brottsutredning som får via detta fragmentariska uppgifter om utredningen som de sedan drar egna slutsatser av. Dessa människor har ibland svårt att vara tysta när andra nyfikna personer vill veta om utredningen. Därför framkommer det olika information och även motsridig information från olika håll.
Glöm inte att det endast är åklagare och de insatta utredarna som har full koll på hela ärendet.

Att ”veta” huruvida en misstänkt är skyldig eller inte kan nog knappast någon i tråden ha kännedom om eftersom inte ens utredarna kan i nuläget bevisa det.
Just saying
Citera
2018-10-31, 16:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Självklart kan så ske.
Det behövs "bara" att ett mycket trovärdigt vittne, ett med blankt belastningsregister etc, dyker upp och ger SD ett 100%-igt alibi för morddagen.

Ett sånt vittne skulle teoretiskt ha kunnat varit ute och backpackat sedan mitten av maj och därför inte hört talas om att LW hittats mördad och att SD är misstänkt.

Säger INTE att ovanstående är sannolikt, men eftersom du frågade, ville jag vara hjälpsam och berätta hur det kan gå till att bli avförd, helt utan att nån ny misstänkt dykt upp.
Varsågod.

Tack då får vi nog häcka länge till i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in