Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 14:17
  #1
Medlem
Hej,

Låt säga att jag lånat ut min dator till någon som kopplat in en extern hårddisk i datorn. Långskott. Men finns det något sätt att lyckats ta del av materialet? Vet att t.ex bilder visats och sådär.
Citera
2018-10-31, 14:25
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Hej,

Låt säga att jag lånat ut min dator till någon som kopplat in en extern hårddisk i datorn. Långskott. Men finns det något sätt att lyckats ta del av materialet? Vet att t.ex bilder visats och sådär.

Nej.

Allt som eventuellt har mellanlagrats finns i %TEMP%
Citera
2018-10-31, 15:35
  #3
Medlem
Vad man eventuellt kan se:

1. Historik (senast öppna dokument). Då får du namnen på filerna i fråga, dock oftast en rätt kort lista som enbart visar de senaste.
Följande registry ställen har listor över senaste körda dokument:
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\ComDlg32\OpenSaveMRU
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\ComDlg32\LastVisitedMRU
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\RecentDocs

2. Om eventuellt filer har tittats på via explorer så kan det finnas kvar cache av thumbnails. Dessa kan kollas på via 3:rd party software som exempelvis.
https://thumbcacheviewer.github.io/
Sökvägen till dessa thumbcahe filer är oftast "%userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Exp lorer"

3. Om filerna har öppnats av andra program så kan de eventuellt ha sina egna caches eller thumbnails sparade.

Utöver detta så är det väldigt lite man kan göra då de faktiska filerna ligger på en drive som du inte har tillgång till.
Citera
2018-11-01, 00:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riha
Vad man eventuellt kan se:

1. Historik (senast öppna dokument). Då får du namnen på filerna i fråga, dock oftast en rätt kort lista som enbart visar de senaste.
Följande registry ställen har listor över senaste körda dokument:
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\ComDlg32\OpenSaveMRU
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\ComDlg32\LastVisitedMRU
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exp lorer\RecentDocs

2. Om eventuellt filer har tittats på via explorer så kan det finnas kvar cache av thumbnails. Dessa kan kollas på via 3:rd party software som exempelvis.
https://thumbcacheviewer.github.io/
Sökvägen till dessa thumbcahe filer är oftast "%userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Exp lorer"

3. Om filerna har öppnats av andra program så kan de eventuellt ha sina egna caches eller thumbnails sparade.

Utöver detta så är det väldigt lite man kan göra då de faktiska filerna ligger på en drive som du inte har tillgång till.


Tack för svaret!

Det var några år sen som hårddisken var kopplad, så typ 0 chans antar jag då jag använder min dator till allt möjligt dagligen. Får fortsätta vara nyfiken :P Tur det kanske!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback