2015-10-26, 18:19
Medlem
Ni som skrivit att Shirin varit tillsammans med en GM, vet inte om det stämmer MEN..

I dokumentären "hat och försoning" berättar hon att hon har lärt känna de som tände på. Så kanske stämmer, vem vet..
Citera
2015-10-29, 09:44
Medlem
Ördögs avatar
Hat och försoning sjutton år efter Backabranden
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6289659
Citera
2015-10-29, 20:53
Medlem
tjenaretjenares avatar
Info på GM:s?
Citera
2015-10-29, 22:31
Medlem
blue_no1s avatar
Jag känner en av killarna som var sk arrangörer av denna fest, och jag har hört hans beskrivning av det hela...
Han mår fortfarande skitdåligt över detta, och jag har hört han berätta vidriga detaljer om denna brand, bla hur det började, och hur han klättrade ut, och drog ut ett par ur elden..
Jag hoppas verkligen Gud förlåter dom vidriga pissen som startade elden, (med bensin vid utgången..) och att Gud är barmhärtig o låter min vän, slippa sina psykiska plågor från denna kväll!
D. hoppas du har det bra, och har bearbetat detta ordentligt nu!
Citera
2015-10-30, 14:34
Medlem
micro113s avatar
Glömmer nog aldrig den lilla textremsan på TV:n som berättade om en brand i Göteborg och alla bilder och extra insatta sändningar som senare följde..
Citera
2015-11-01, 17:37
Medlem
Amsterdaims avatar
Hade velat läsa domen. Finns den någonstans måntro?
Citera
2015-11-20, 23:00
Medlem
danevitos avatar
Mordbranden i Göteborg 1998

En tanke slog mig när jag läste om Hanna Gadban dödshot http://svenska.yle.fi/artikel/2015/1...blev-dodshotad ett utdrag:
Göteborg är den stad därifrån flest IS-soldater har rekryterats i hela Europa, i proportion till folkmängden. Men Hanna Gadban är inte förvånad. Det var var i Angered i Göteborg som radikaliseringen startade redan för flera år sedan.

Minnen går till ett reportage jag såg runt den tiden, kan tom varit innan branden. Där man visade hur radikala muslimer förföljde liberala muslimer i gbg och ville tvinga dom att ta avstånd till det typiska svenska ungdomslivet med fester, underhållning och alkohol på helger.

Tanken jag fick att den anlagda branden kanske inte var som man rapporterade i media då att dom hade nekats fritt inträde och därför ville förstöra festen. Utan att det var en planerad jihadistisk hämnd aktion mot ljumma muslimer och otrogna svenskar. Det skulle isåfall innebära att vi redan kanske hade vårt första stora terrordåd för 17 år sedan.

Ur göteborgsposten 2008 http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....livslang-skuld
Nekades inträde
Said, Hamid och Mansour fick inte komma in gratis på Allhelgonadiskot och blev, enligt förundersökningen, förbannade. De övertalade då Mehdi, den yngste av dem, att gå genom lokalen, ner genom den långa gång som utgjorde utrymningsväg och där öppna bakdörren för dem. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.....dURWmXFu.dpuf
Senast redigerad av danevito 2015-11-20 kl. 23:06.
Citera
2015-11-20, 23:30
Medlem
nedboys avatar
Nä, du har helt fel. Jag har snackat med folk som var med och känner till de som satte fyr. De är efter alla år säkra på att det är som det framkommit.

De som satte fyr lever inte heller nu några jihadist-liv, utan de lever enligt Islam otroget så det förslår.
Citera
2015-11-21, 18:26
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2015-11-22, 21:10
Medlem
Är lite besviken på alla tuffa invandrare som nu inte vågar göra något-fy fan vilket förakt man känner för er. Ni brukar vara tuffa i grupp varför inte nu då?
Citera
2016-05-09, 00:43
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Rättegången om diskoteksbranden startade 3 maj 2000. Första dagen var det problem med överföringen av bild och ljud från salen där förhandlingen hölls till andra salarna där de flesta målsägandena och de flesta från massmedia fick sitta.

Chefsåklagaren Ulf Norén lade fram sin sakframställan med brottsrubriceringen grov mordbrand, ett brott som alla fyra anklagade förnekade via sina advokater.

19-åringen (C) medger dock via sin advokat att han har anlagt branden i trapphuset men tillägger att han inte hade uppsåt att skada någon. De tre andra medger via sina advokater att de har varit i kulverten och i trapphuset. Sedan ägnades dagen mest åt genomgång av teknisk bevisning och bl.a. bilder från lokalen, trapphuset och kulverten visades. Den omfattande vandaliseringen som hade förekommit i kulverten under brandnatten plus andra tekniska prover hade gjort att polisen redan under de första månaderna fattade misstankar att branden var anlagd. Chefsåklagaren sade att de fyra avsiktligt och i samråd har anlagt branden. Sedan med vetskap om att brand har uppstått har de lämnat platsen likgiltigt för de konsekvenser som denna handling kunde medföra.

Riktigt hänsynslöst brott men ungdomarna hade antagligen inte uppsåt att döda någon. Kommer ihåg att polisen i Göteborg tryckte upp utredningen i stora mängder exemplar till alla målsäganden och att det kostade riktigt mycket.
Citera
2016-05-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Riktigt hänsynslöst brott men ungdomarna hade antagligen inte uppsåt att döda någon. Kommer ihåg att polisen i Göteborg tryckte upp utredningen i stora mängder exemplar till alla målsäganden och att det kostade riktigt mycket.
De kunde fattat risken och därför förstår jag inte varför ingen hämnas-invandrare är ju så tuffa hör man hela tiden. FITTOR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in