2018-10-29, 22:19
Medlem
TradingPlacess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag funderar på att lära mig aktier. Är det möjligt att leva på att göra affärer på börsen? Jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar.

Lyssna nu på mig Voldemort för i helvete.. .. Ta det jävligt varligt med cashen kring Daytrading. Swinga gärna men håll dig undan DT.

Lägg in cashen i en fond med risknivå på 1 av 5. Där 1 är den lägsta risken. 5 den högsta. 90% av cashen ska in på nivå 1. 10% sprider ni mellan risknivå 3-5.

Avkastningen är över en säg 10 års period på cirka 4% vid nivå 1. Kanske mer? Knappast direkt lägre heller. Mycket säkrare. In med stålarna och sedan kan ni koppla av. Med DT kommer bara problemen om ni inte vill gå på morfin dom dåliga dagarna så att säga.

Lycka till nu för i helvete! Kör hårt!:-)
Citera
2018-10-29, 22:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag gör det. Du behöver ett startkapital, extremt förmåga till logiskt tänkande, svala nerver, och fem års träning på deltid med dina egna pengar. Om du klarat av det utan att förlora pengar så kan du leva på börsen resten av livet.

Någon som sett en siffra på hur många daytraders det finns i Sverige på heltid?

Man behöver inte vara daytrader! Det går bra att spara långsiktigt och regelbundet i stabila storbolagsaktier och så kallade utdelningsaktier, kan man köpa aktier för 100k om året och dessutom återinvesterar utdelningarna så har man rätt så ordnad ekonomi om 20 år.
Citera
2018-10-30, 11:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TradingPlaces
Lyssna nu på mig Voldemort för i helvete.. .. Ta det jävligt varligt med cashen kring Daytrading. Swinga gärna men håll dig undan DT.

Lägg in cashen i en fond med risknivå på 1 av 5. Där 1 är den lägsta risken. 5 den högsta. 90% av cashen ska in på nivå 1. 10% sprider ni mellan risknivå 3-5.

Avkastningen är över en säg 10 års period på cirka 4% vid nivå 1. Kanske mer? Knappast direkt lägre heller. Mycket säkrare. In med stålarna och sedan kan ni koppla av. Med DT kommer bara problemen om ni inte vill gå på morfin dom dåliga dagarna så att säga.

Lycka till nu för i helvete! Kör hårt!:-)
Fond-troll? Mäster-ironiker? Fond med risknivå 1 ger alla mindre i utdelning än vad de själva tar i avgifter. Den sämsta fonden du någonsin kan köpa är "Hela världen"-fonder, att spara 10 år i en sådan fond är som att ge bort sina pengar för vinden.

Man skaffar avanza-konto och handlar sina aktier själv, det är mitt minimikrav på en vettig kapitalist. Sedan kan man fega ur och bara köpa topp-10-storbolag eller så, det är OK.
Citera
2018-10-30, 12:54
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Det går att leva på avkastningen från aktier.
Läs som Oskar Lindberg
https://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri
https://www.aftonbladet.se/minekonom...onarer--vid-40

En familj som slutat att arbeta och planerar att leva på sina besparingar resten av livet.

"Nu lever familjen på de pengar de lyckats spara ihop under flera års tid. I perioder kunde de lägga undan uppemot 70 procent av sina inkomster, och tanken är att avkastningen från det intjänade kapitalet ska räcka att leva på livet ut.

Så hur har det första året ”i frihet” varit?

– Det har blivit ungefär som vi tänkt oss. Men det är en process att lära sig att leva som fri. Man är fortfarande så inrutad i ett 8–17-liv. Ibland måste vi påminna oss om att vi faktiskt är fria, säger Oskar Lindberg."

Dendär familjen lever som sorkar! Det är inte många som skulle avstå från lönearbete om de skulle tvingas leva med så lite pengar! OK, de arbetar inte men åtminstone jag lägger ribban lite högre för vad jag kallar ekonomisk frihet!

De lever i praktiken på samma nivå som en sjukpensionär med bostadsbidrag!

De lever alltså på 10.000 kr var i månaden inklusive varsit barnbidrag, att kalla detta ekonomisk frihet är ett skämt! Varenda pensionär har ju ekonomisk frihet i så fall!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-10-30 kl. 12:57. Anledning: Kompl.
Citera
2018-10-30, 14:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
De lever alltså på 10.000 kr var i månaden inklusive varsit barnbidrag, att kalla detta ekonomisk frihet är ett skämt! Varenda pensionär har ju ekonomisk frihet i så fall!
10000 per person är en fantastisk summa som medger entricote och rödvin varje dag.

Jag och tjejen har i alla fall råd med det på 15000 på två.

Men vad vet jag.
Citera
2018-10-30, 15:18
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
10000 per person är en fantastisk summa som medger entricote och rödvin varje dag.

Jag och tjejen har i alla fall råd med det på 15000 på två.

Men vad vet jag.

10k per person är absolut inte en "fantastisk summa", det är pinsamt lite. Att man ens kan tänka sig att nöja sig med det är bara det ett bevis att man är lägsta rangen av white trash.
Citera
2018-10-30, 15:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
10k per person är absolut inte en "fantastisk summa", det är pinsamt lite. Att man ens kan tänka sig att nöja sig med det är bara det ett bevis att man är lägsta rangen av white trash.
Är man ekonomiskt efterbliven så är det svårt att få pengarna att räcka, och det är som bekant de flesta.

Men alla är det inte.

Att inte klara sig på 500 spänn om dagen på 2, måste bero på att din Volvo drar mycket när du gasar.

Sluta med det.
Citera
2018-10-30, 15:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Är man ekonomiskt efterbliven så är det svårt att få pengarna att räcka, och det är som bekant de flesta.

Men alla är det inte.

Att inte klara sig på 500 spänn om dagen på 2, måste bero på att din Volvo drar mycket när du gasar.

Sluta med det.

Jag har fritt drivmedel via jobbet.

EDIT:
Det är ändå rätt roligt att du kallar mig ekonomiskt efterbliven när du och din tjej har 15k tillsammans, ungefär en femtedel av vad jag och min sambo drar in.
Citera
2018-10-30, 16:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har fritt drivmedel via jobbet.

EDIT:
Det är ändå rätt roligt att du kallar mig ekonomiskt efterbliven när du och din tjej har 15k tillsammans, ungefär en femtedel av vad jag och min sambo drar in.
Jag har förstås inte kallat dig för någonting, även om jag vet sedan tidigare var din kunskapsnivå ligger.

Och även om det var ett tag sedan så vet du fortfarande inte ens skillnaden mellan utgifter och inkomster. Eller "drar in" som du kallar det.

Hur är det möjligt?
Citera
2018-10-30, 17:26
Medlem
Citat:
Dendär familjen lever som sorkar! Det är inte många som skulle avstå från lönearbete om de skulle tvingas leva med så lite pengar! OK, de arbetar inte men åtminstone jag lägger ribban lite högre för vad jag kallar ekonomisk frihet!

De lever i praktiken på samma nivå som en sjukpensionär med bostadsbidrag!

Vad är det som dom saknar?
Citera
2018-10-30, 17:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Vad är det som dom saknar?

De själva saknar naturligtvis ingenting eftersom de är nöjda! Själv gillar jag att resa utomlands och bo på bättre hotell några veckor om året och gärna ett restaurangbesök i veckan här hemma.

Det är även trevligt att kunna köpa få men dyra och slitstarka skor och kläder som är tillverkade i Europa av arbetare med kollektivsvtal och inte i en sweatshop i Kina.

Morgontidning i pappersform och TV-licens är även det trevligt att ha.

Det är ingalunda något lyxliv men det kostar mer än 10k i månaden i vart fall!
Citera
2018-10-30, 20:09
Medlem
Citat:
De själva saknar naturligtvis ingenting eftersom de är nöjda! Själv gillar jag att resa utomlands och bo på bättre hotell några veckor om året och gärna ett restaurangbesök i veckan här hemma.

Det är även trevligt att kunna köpa få men dyra och slitstarka skor och kläder som är tillverkade i Europa av arbetare med kollektivsvtal och inte i en sweatshop i Kina.

Morgontidning i pappersform och TV-licens är även det trevligt att ha.

Det är ingalunda något lyxliv men det kostar mer än 10k i månaden i vart fall!
Håller med men han visar verkligen hur snålt det går att leva med bil, ville och tre barn.
Även om man läger till 1500 till semester 1000 för kläder och 500 för att äta ute i månaden så skulle du man leva som du beskriver. Då förstår man hur mycket pengar man lägger på ren slit.

Sen läste jag att han o familjen varit Mexico i två månader alldeles nyligen så de siter inte bara hemma och lyssnar på radio
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in