2018-10-24, 15:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag gör det. Du behöver ett startkapital, extremt förmåga till logiskt tänkande, svala nerver, och fem års träning på deltid med dina egna pengar. Om du klarat av det utan att förlora pengar så kan du leva på börsen resten av livet.

Någon som sett en siffra på hur många daytraders det finns i Sverige på heltid?
Citera
2018-10-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag funderar på att lära mig aktier. Är det möjligt att leva på att göra affärer på börsen? Jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar.
Det du funderar över är vad jag just nu egenutbildar mig på.
Jag skrev med min gamla användare i detta delforum om just det o fick fan då många betvivlade det jag skrev.
Nu visade det sig att båda parter hade rätt. Felet är att jag inte handlar med aktier utan CDFs. Då är det inte fysiska aktier utan kontrakt man köper med hävstänger.
Kan rekomendera att du öppnar ett demokonto på IG. Deras är giltigt för alltid.
Jag har nu, efter några månader gått från demo till småskaligt o hade inte börsen jävlats så hade en tusing om dagen varit skitenkelt med 30 000kr som startkapital. Sitter just nu o inväntar öppningen i USA där jag satsat på popaktierna Tilray o Aurora.
Att börja smått med rena aktier är däremot riktigt svårt.
Citera
2018-10-25, 11:49
Medlem
Daytrading är ett bra sätt att bli fattig.

Citat:

Cory Michael at Vantage Point Trading is even more pessimistic (or realistic) when he says, “Only 1% of [day] traders really make money.”

If you are going to dabble in day trading, set aside some money that you can afford to lose, because chances are, you will.

https://www.forbes.com/sites/nealego.../#410fe04d1007

Citera
2018-10-28, 09:17
Medlem
Det går att leva på avkastningen från aktier.
Läs som Oskar Lindberg
https://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri
https://www.aftonbladet.se/minekonom...onarer--vid-40

En familj som slutat att arbeta och planerar att leva på sina besparingar resten av livet.

"Nu lever familjen på de pengar de lyckats spara ihop under flera års tid. I perioder kunde de lägga undan uppemot 70 procent av sina inkomster, och tanken är att avkastningen från det intjänade kapitalet ska räcka att leva på livet ut.

Så hur har det första året ”i frihet” varit?

– Det har blivit ungefär som vi tänkt oss. Men det är en process att lära sig att leva som fri. Man är fortfarande så inrutad i ett 8–17-liv. Ibland måste vi påminna oss om att vi faktiskt är fria, säger Oskar Lindberg."
Citera
2018-10-29, 04:52
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag funderar på att lära mig aktier. Är det möjligt att leva på att göra affärer på börsen? Jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar.

Var det ironiskt skrivet utav dig?
Det är på börsen du kan göra som mest med pengar i ditt liv, förutsatt att du vet vad du sysslar med.

Nästa fråga tack.
Citera
2018-10-29, 12:34
Medlem
TredjeSolens avatar
Ja, det klart du kan leva på det, om du blir duktig på det. Lämpligt kanske är att träna på simuleringsprogram, så du testar med låtsaspengar, och därmed inte tar några risker. Räkna med 7 år och 10,000 timmar för att bli riktigt bra, som med allt annat i livet.
Citera
2018-10-29, 12:37
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Nej.

Det är lika lätt att försörja sig på att spela lotto.

Det är inte samma sak som Lotto om man läser på och tränar, lär sig om bolagen
och deras utveckling, lär sig om hur kurser går upp och ner.
Lotto ger inte den möjligheten, där kan man bara köpa, bedja och hoppas.
Citera
2018-10-29, 13:19
Medlem
Är du inte anställd som förvaltare eller börsmäklare kan du få det svårt att leva på det, ska du kunna leva på det krävs det i princip att du kan plocka ut pengar varje månad för att finansiera dina levnadskostnader. Jag stoppade in 300 000 i en Sverigefond för 1 1/2 månad sedan, fonden anses vara en lågriskfond i det långa perspektivet, men än så länge har fonden tappat 25-30 000 kronor 😀. Så jag skulle nog inte satsa på att kunna försörja mig på värdepapper personligen. Dock är det meningen att mina satsade pengar ska jobba under 15 år så jag kan ha dom som en liten pensionsförsäkring.
Citera
2018-10-29, 13:26
Medlem
Kort sagt. Rena aktier, nej. Fonder, ja. Resten får ni lära er själva.
Citera
2018-10-29, 13:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
De lever på folks rädsla att pengarna ska sjunka tillfälligt i värde. De utnyttjar folks girighet med andra ord. Precis som aktivt förvaltade aktiefonder.

Börsen lever på folks rädsla, helt korrekt. Och att alla springer åt samma håll i både upp och nedgång.

Så det bästa TS kan göra med tanke på begränsad erfarenhet och kapital är att satsa sina pengar på fonder som ger bra avkastning över tid. Fonder som satsar på exempelvis handel och tillverkning i Sverige. De kommer gå upp precis som de gjort de sista 20 åren. En nedgång på en vecka eller månad kan man skita i, det är på 5-10 på sikt man skall investera.
Senast redigerad av Mullret 2018-10-29 kl. 14:35.
Citera
2018-10-29, 19:11
Medlem
Klart du kan, men kom ihåg att riskhantering och money management är mycket viktigt. Försök aldrig att "vinna" tillbaka pengar snabbt osv. Inga speltorsk fasoner.
Citera
2018-10-29, 21:36
Medlem
Läskigs avatar
Har du inte ett stort startkapital kommer det ta tid innan du börjar tjäna så mycket att du kan leva ett anständigt liv på din avkastning.
Alternativet är att du satsar på ett gäng högriskaktier och har enorm tur att just dessa råkar hitta en massiv guldådra eller får ett patent på valfri mirakelmedicin, men går man bakåt i tiden och kollar på dessa förhoppningsbolag som folk har försökt tjäna snabba pengar på så är nog avkastningen sämre än för de som investerar i skraplotter.

Ett mer hälsosamt synsätt är väl att se investeringarna som en väg till förtidspension där du kan ta del av vinsten först om 20-30 år och knega på som vanligt fram till dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in