Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Var man vill bo hänger också ihop med familjesituationen.
Har man ungar i garagebandsåldern då är ett garage ett måste. Man har inte heller tid att hänga ute på små mysiga ställen utan det gäller att storhandla en gång i veckan, agera mamma-pappa-taxi, hålla på med idrott. Man behöver dessutom fler kvadratmeter så att även ungarnas kompisar får plats.
Som yngre eller äldre med utflugna barn då är stenstaden perfekt. Inget behov av att storhandla, inget behov av garage och så är det en själv som utnyttjar taxi. Fantastiskt att hoppa i tofflorna och gå ned för att köpa frukostbröd. En farfar brukar dessutom komma ner i pyjamas med sitt barnbarn och handla frallor på söndagar. Så blir det in en liten stad insprängd i en storstad. Folk lär känna varandra i affären och fiken och stämningen är som på landet.
Ja så kan det vara, men jag tror även att det handlar om hur och var man växte upp.
Nu växte jag inte upp i stenstadskvarter, men i ett stadsnära villområde, ända gången min mor och far agerade taxi för mig var för bortamatcher i fotbollen och ishockeyn. Ishallen där vi tränade och spelade hemmamatcher låg 2 hållplatser bort från vårat hem, man var där på 5 minuter typ, pallar inte låt säga en 14-åring att konka hockeybagen några 100 meter borde dom rimligen inte palla att spela eller vara engagerade i fysiska sporter heller. Dom hade knappast tid att köra mig överallt, och dom hade inte tid att köra mig till träningen, vilket i princip var varje dag i veckan, inte bara för att dom själva är företagsamma personer, men jag har några systrar också...
När vi var garagebandsåldern hyrde vi replokaler hos stadsmissionen och i en gammal, jättefin ombyggd (flick)skola som har just mängder med replokaler(+2 konsert hallar, café, bar med mera).
Många behov beror på fysiska avstånd eller så har vi "behov" som egentligen bara handlar om bekvämlighet, och inget fel med det, men det är inget behov, det är bekvämlighet. Jag använder knappt min bil, för behovet är så lågt, jag har promenadavstånd hit till mitt kontor(och min sambo kan gå till universitetet), och livsmedelshandel med mera finns ju på krypavstånd. Det är bekvämt att ha bil om jag t ex skall åka till landet(Smögen), eller flygplatsen osv.
På landet skulle jag nog säga att det är ett måste, på sommaren(då jag brukar vara där någon vecka eller två) så finns det dålig kollektivtrafik, på vinterhalvåret är det värre, då finns skolbussen, thats it, typ.