2018-04-18, 19:44
Medlem
Jag och sambon köpte (dumt nog?) våran första bostad i Okober, 2a för 3.1msek vid telefonplan, ruskigt dålig timing...Å andra sidan kunde vi inte längre bo kvar i vår (svindyra) andrahandslägenhet och båda av oss har innan vi köpte fått flytta runt i princip 1-2ggr per år pga ingen fungerande bomarknad. Dessvärre har priserna på grannlägenheterna rasat med ca 200-300k sedan vi flyttade in :[

Valet stod då mellan att återigen hyra en svindyr andrahandslägenhet och sitta med klump i magen och jaga nytt boende 10 månader senare eller att köpa.

Frågan nu är väll om man ska extraamortera för att försöka bli av med skiten? Jag skulle i princip kunna extraamortera med ca 15-20k utan att det skulle påverka vår levnadsstandard något märkvärt. Samtidigt är ju det en piss i havet då vi gick in 85% belånade, ugh...

Aja, en på jobbet hade tillträde i veckan till en lägenhet som han och hans sambo köpt för 2a för 6.2msek i vasastan (dem är 24...) så de kunde varit värre :P
Senast redigerad av Aabbcc123 2018-04-18 kl. 19:47.
2018-04-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Frågan nu är väll om man ska extraamortera för att försöka bli av med skiten? Jag skulle i princip kunna extraamortera med ca 15-20k utan att det skulle påverka vår levnadsstandard något märkvärt. Samtidigt är ju det en piss i havet då vi gick in 85% belånade, ugh...

Det beror på vilken ekonomisk buffert ni har. Det är idiotiskt att amortera på ert bolån om ni inte redan har en hyfsad buffert som kan täcka oförutsedda utgifter och inkomstbortfall. Minst tre månadslöner, gärna en årslön, på kontot innan ni börjar fundera på att betala av bolånet.
2018-04-18, 20:23
Medlem
Citat:
Jag och sambon köpte (dumt nog?) våran första bostad i Okober, 2a för 3.1msek vid telefonplan, ruskigt dålig timing...Å andra sidan kunde vi inte längre bo kvar i vår (svindyra) andrahandslägenhet och båda av oss har innan vi köpte fått flytta runt i princip 1-2ggr per år pga ingen fungerande bomarknad. Dessvärre har priserna på grannlägenheterna rasat med ca 200-300k sedan vi flyttade in :[

Valet stod då mellan att återigen hyra en svindyr andrahandslägenhet och sitta med klump i magen och jaga nytt boende 10 månader senare eller att köpa.

Aja, en på jobbet hade tillträde i veckan till en lägenhet som han och hans sambo köpt för 2a för 6.2msek i vasastan (dem är 24...) så de kunde varit värre :P

Sitt lugnt i båten och amortera enligt nuvarande plan säger jag. Låt världskonjukturen sakta in, sedan kliver du in på börserna istället för sparande till lägre nivåer än nuvarande och diversifierar dig väl mellan olika regioner. 5-10 år senare har du en fin avkastning på allt. Se till att ta hand om relationen med sambon så ni inte separerar och blir tvungna att sälja närmsta åren. Att även behålla jobb är såklart en förutsättning.

Läget är helt klart allvarligt men låt inte de största pessimisterna i tråden krypa under huden på dig. Blir förmodligen något mellanläge mellan de i tråden som tror på Sveriges undergång och de som tror att priserna sticker igen.
2018-04-18, 21:30
Medlem
Citat:

Fetade: På så kort sikt som ett halvår, är i princip "alla" investeringar högrisk. Även "säkra kort" som bostäder och Kinnevikaktier. På sikt har ni säkert igen stålarna och mer därtill.

Köpte ni för att bo gött eller för att göra ett snabbt klipp?
2018-04-18, 21:38
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:

Förhoppningsvis trivs du med ditt boende och förhållande!? Så länge du gör det så kan det rasa bäst det vill, förr eller senare kommer priserna tillbaka till din nivå!
2018-04-18, 22:27
Medlem
0ldMans avatar
Mäklarstatistik visade på en 10 % sänkning från februari till mars på bostadsrätter för riket. Det låter väldigt allvarligt med en sån kraftig sänkning under 1 månad. Stämmer det verkligen, borde vara krigsrubriker i pressen...
2018-04-18, 22:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Förhoppningsvis trivs du med ditt boende och förhållande!? Så länge du gör det så kan det rasa bäst det vill, förr eller senare kommer priserna tillbaka till din nivå!
Ja det har politikerna glatt lovat. Frågan är dock hur det skall gå till i praktiken.

För alla investeringar med hävstång så gäller att om det går ner tillräckligt mycket så finns inget eget kapital kvar längre.

Då får man ett s k margin call eller också tvångsförsäljes tillgången så att långivaren får tillbaka sina pengar.

Någon annan konstruktion är inte möjlig rent marknadsekonomiskt. Långivaren skulle annars plötsligt stå med en risk vid ytterligare nedgång medan låntagaren skulle åtnjuta en framtida värdestegring med hävstång - "heads I win, tail you lose".

Ingen kommer vilja låna ut pengar till bankerna till sådana dåliga lån även om politikerna bestämt att bankerna inte får säga upp lånen. Bankerna måste ge sina långivare en mycket högre ränta i så fall och den måste de skicka vidare till bolåntagaren.

Den enda möjligheten att låntagaren inte skall få betala en hög ränta är i så fall att riksbanken eller staten i princip tar över utlåningen.

...fast egentligen har inte politikerna lovat detta. I konsumentkreditlagens förarbeten anges att lånen faktiskt kan sägas upp trots punktlig betalning av ränta och amortering om banken inte kan finansiera lånen till en rimlig ränta.

Jag tycker inte man alltför lättvindigt bara skall säga "det spelar ingen roll vad som händer när man köpt för att bo kvar länge". Det är helt enkelt inte automatiskt sant.
2018-04-18, 22:42
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja det har politikerna glatt lovat. Frågan är dock hur det skall gå till i praktiken.

För alla investeringar med hävstång så gäller att om det går ner tillräckligt mycket så finns inget eget kapital kvar längre.

Då får man ett s k margin call eller också tvångsförsäljes tillgången så att långivaren får tillbaka sina pengar.

Någon annan konstruktion är inte möjlig rent marknadsekonomiskt. Långivaren skulle annars plötsligt stå med en risk vid ytterligare nedgång medan låntagaren skulle åtnjuta en framtida värdestegring med hävstång - "heads I win, tail you lose".

Ingen kommer vilja låna ut pengar till bankerna till sådana dåliga lån även om politikerna bestämt att bankerna inte får säga upp lånen. Bankerna måste ge sina långivare en mycket högre ränta i så fall och den måste de skicka vidare till bolåntagaren.

Den enda möjligheten att låntagaren inte skall få betala en hög ränta är i så fall att riksbanken eller staten i princip tar över utlåningen.

...fast egentligen har inte politikerna lovat detta. I konsumentkreditlagens förarbeten anges att lånen faktiskt kan sägas upp trots punktlig betalning av ränta och amortering om banken inte kan finansiera lånen till en rimlig ränta.

Jag tycker inte man alltför lättvindigt bara skall säga "det spelar ingen roll vad som händer när man köpt för att bo kvar länge". Det är helt enkelt inte automatiskt sant.

Kompis....i början av 90 talet flöt det blod på gatorna! De som satt kvar i sina boenden fick inte bara tillbaka sina pengar, utan de blev flerdubblade oxå! Sen kan du dra upp golgatascenario som är x10
90-talskrisen, men det är inte trovärdigt.
2018-04-18, 22:50
Medlem
Citat:

Om du kan lägga undan 15-20k i månaden så är det här ett extremt bra läge att göra det. Men inte som amortering, utan som ett sparande, så att ni kan förfoga över pengarna fritt när ett behov uppstår. Det kan vara antingen att man betalar av direkt på lånet ifall banken kräver det, men också att man kan täcka andra kostnader för t.ex. arbetslöshet.

15-20k/månad är ju verkligen ingen piss i havet? Med den takten är ni ju skuldfria på 13 år? Och redan på bara några år är ni ju nere på en lånegrad motsvarande de som köpte för 5-10 år sen. Om du har 500k på kontot om några år kan ni glömma att timingen inte var perfekt och sova lika gott som om ni köpte 2010.

Om du däremot bränner alla pengar på skräp, och sitter om några år utan pengar på kontot och en lånegrad på 120% p.g.a. lägre bostadspriser, så har du ju sumpat ett gyllene tillfälle att ta kontroll över din egen ekonomi.
2018-04-18, 23:07
Medlem
Citat:
Kompis....i början av 90 talet flöt det blod på gatorna! De som satt kvar i sina boenden fick inte bara tillbaka sina pengar, utan de blev flerdubblade oxå! Sen kan du dra upp golgatascenario som är x10
Halva prisuppgången i absoluta tal kan man förklara med inflation.

Resten tror jag beror på negativ ränta och sedan att staten slutat subventionera bostadsbyggande(subventionerar mindre?) samt stor invandring.

Inte lika säker på att vi når nya rekord i framtiden(prisjusterat), eftersom jag har svårt att se vad som skulle driva den prisutvecklingen.

Kanske att det skulle kunna råda större konkurrens om de bostäder som finns, men befolkningspyramiden stödjer inte det riktigt, så isf skulle vi behöva ha en ny flyktingkris först.
2018-04-18, 23:13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Jag tror du missar poängen helt. Naturligtvis kan det vara mycket lönsamt att "sitta kvar" men det är inte möjligt när eget kapital är utplånat.

Det fanns naturligtvis en jävla massa människor som inte alls var överbelånade trots att deras tillgångar minskat kraftigt i värde.

Ex Jag har en post H&M. Kanske tror jag att de kommer gå upp igen. Då behåller jag dem naturligtvis trots att jag ligger på minus nu.

Hade jag däremot köpt t ex en turbowarrant i H&M (dvs investerat med häv) så spelar det ingen roll hur övertygad jag än varit om framtida uppgång. Warranten hade blivit knockad för att "eget kapital" utplånats.

Det har varit jättekul att göra "bostadskarriär" de senaste två decennierna eftersom hävet givit en magnifik avkastning på eget kapital. Flera hundra procent.

Om det går ner så är det inte lika roligt längre. Förlusten blir eget kapital multiplicerat med hävstången som för många är 3-4 gånger.
2018-04-18, 23:26
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tror du missar poängen helt. Naturligtvis kan det vara mycket lönsamt att "sitta kvar" men det är inte möjligt när eget kapital är utplånat.

Det fanns naturligtvis en jävla massa människor som inte alls var överbelånade trots att deras tillgångar minskat kraftigt i värde.

Ex Jag har en post H&M. Kanske tror jag att de kommer gå upp igen. Då behåller jag dem naturligtvis trots att jag ligger på minus nu.

Hade jag däremot köpt t ex en turbowarrant i H&M (dvs investerat med häv) så spelar det ingen roll hur övertygad jag än varit om framtida uppgång. Warranten hade blivit knockad för att "eget kapital" utplånats.

Det har varit jättekul att göra "bostadskarriär" de senaste två decennierna eftersom hävet givit en magnifik avkastning på eget kapital. Flera hundra procent.

Om det går ner så är det inte lika roligt längre. Förlusten blir eget kapital multiplicerat med hävstången som för många är 3-4 gånger.

Du kan inte jämföra aktier med hävstång (som riskerar att bli knockade) med ett boende! Så länge du har ett jobb och betalar ränta så blir du inte ”knockad”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in