Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Vadåro säger jag.
Det är TALSPRÅK. Det betyder "vad menar du". Ska du skriva något vettigt nån gång har du tänkt? Du verkar också ha lässvårigheter förövrigt.
Frågan jag hade var:
Varpå svaren jag får är dessa:
Så INGENTING stöder att vi kan se HUR LÅNGT SOM HELST.
Ändå hör man gång på gång att vi inte kan se stjärnorna på nordpolen från sydpolen för kurvan döljer detta, och att etta gör plattjord omöjligt.
Men enligt era svar så ser vi inte hur långt som helst, och då debunkar det inte platt jord heller.
Ändå kallar du detta "banal" anledning. Det finns ju för tusan Ingenting som stöder att vi kan se hur långt som helst, ändå får man såna pseudo-argument mot modellen? Patetiskt.
Du kanske ska läsa vad man skriver i inlägget mer noggrant?
Eller trollar du mig?
Jag hade ju för tusan med DITT ARGUMENT i inlägget, det står där KLART OCH TYDLIGT. Vad fan är det du håller på med?
Så jag frågar en gång till, vad är det som gör att jag har ett kommunikationsproblem? Hypotetisk fråga, det har jag inte för frågan är tydlig om man vill förstå den.
Men herregud. Tror du alltså att det är det lilla extra avståndet från norra halvklotet till det södra som gör Polstjärnan omöjlig att se från Australien? Sträckan mellan jorden och Alfa Ursae Minoris är drygt 378421136404800km. Ändå syns den väldigt tydligt från exempelvis Sverige. Det är det 48:e stjärnan i ljusstyrka. Jag vet inte hur du tänker dig att avståndet mellan Sverige och Australien är på en platt jord, men även om det vore en miljon mil så vore det typ 0.000003% av hela avståndet. Du menar att den lilla lilla extra sträckan skulle göra Polstjärnan omöjlig att se?
Anledningen att man inte kan se Polstjärnan från Sydney är att själva planeten jorden ligger i vägen.
Det är det som Madtop helt korrekt svarade dig tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
saker försvinner bakom horisonten.
Anledningen att du ser stjärnbilden Orion 'uppochned' i Australien är att du befinner dig 'uppochned' i förhållande till de på norra halvklotet.
Anledningen till att det är natt i Australien när det är dag i Sverige är att solen befinner sig på andra sidan jorden från australiensarens håll.