2018-10-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Det enda vi vet som kan bekräfta att jorden är rund är dom som varit i rymden och kollat på jorden uppifrån och det är inte många, max 100 pers som varit i rymden. Och enligt mig så ingår dom i en konspiration med NASA att säga att jorden är rund så vi människor på jorden inte ska tro den är platt.
Skitsnack. Är du så korkad att du tror att det går att få 100 personer att tiga om en sanning i 40 år?
Dessutom kan alla som någon gång har flugit se att marken har en kurva mot horisonten. Såvida de inte är hjärntvättade idioter.

Åsså återigen detta dillande om NASAs konspirationer o dyl. NASA har naturligtvis inte den makten, och dessutom har vi vetat att jorden är sfärisk långt innan NASA bildades.

Jag är numera övertygad om att du trollar. Det går inte att ta ditt idiotiska trams på allvar.
Citera
2018-10-30, 08:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Det enda vi vet som kan bekräfta att jorden är rund är dom som varit i rymden och kollat på jorden uppifrån och det är inte många, max 100 pers som varit i rymden. Och enligt mig så ingår dom i en konspiration med NASA att säga att jorden är rund så vi människor på jorden inte ska tro den är platt.

Dessutom hade - 2016 - 550 personer varit i rymden. Två tredjedelar av dessa är amerikaner. Bland resten fanns det personer från Sovjet, Israel, Syrien, Afghanistan, Mongoliet, Saudiarabien m fl länder varav vissa inte kan enas om någonting. Utom denna gigantiska konspiration då.
Citera
2018-10-30, 09:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Låt mig omformulera frågan:

Vad stöder att som människa, vi kan se hur långt som helst. Det som stöder detta måste FINNAS på jorden eller vid jorden. Inga stjärnor, inga planeter etc får användas.

Citat:
Du tog just bort argument globe-jordare brukar använda, men du klämmer in att jorden är sfärisk ändå?

Nu är du helt förvirrad, det är absolut ingen normalbegåvad person som påstår att vi ser hur långt som helst på jorden. Det är ju precis tvärtom: saker försvinner bakom horisonten. Däremot så kan vi enkelt konstatera att ju högre upp vi är desto längre bort är horisonten. Om vi t.ex befinner oss uppe i ett flygplan kan vi utan problem se horisonten 30-35 mil bort.

Så genom något så enkelt som att konstatera att saker försvinner under horisonten vet vi att jorden inte är platt. I den här bilden så kan man enkelt och tydligt konstatera att solen försvinner under kurvan:
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg
Citera
2018-10-30, 10:09
Medlem
Citat:
Du tog just bort argument globe-jordare brukar använda, men du klämmer in att jorden är sfärisk ändå?

Nej, tvärt om. Men jag begär inte att du ska förstå det.
Citera
2018-10-30, 10:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Jag var med på en resa som en vän pröjjsade helt då han vunnit på oddset . kan skriva ner hela färden senare men när vi började nå vårat mål att korsa Antarktis så kom helt plötsligt ett militärt räddningsteam och "undsatte" oss . Vi var väldigt tacksamma då det var en rejäl storm som skulle dra in och vi hade garanterat avlidit . Problemet var bara att det att det kom aldrig någon storm inte tänkt så mycket på det men visst var det lite märkligt dock riktigt häftig bas vi fick övernatta i .

Har du beskrivit denna resa mer ingående någonstans?
Citera
2018-10-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Personer som - helt normalt - hävdar att jorden är sfärisk brukar inte hävda att man kan sw hur långt som helst. Du kanske blandar ihop med Gizmoboy, som påstod sig ha sett 50 mil på jorden och miljontals ljusår ut i rymden. Hen är dock avstängd några dagar till så du får vänta på svaret.
Men dåså vad bra, då ryker ett av dina argument och många andras på en gång:

Citat:
Det finns stjärnor du endast kan se från södra halvklotet - och det finns stjärnor du endast kan se från det norra. Pga jorden skymmer dem.
Citera
2018-10-30, 14:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad fan är det du håller på med? När har jag påstått motsatsen? Vad är det för 'argument' du refererar till?
Citera
2018-10-30, 14:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är du som är helt förvirrad.
Du svarar inte ens på min fråga, du förstår antagligen den fortfarande inte ens.

Citat:
Låt mig omformulera frågan:

Vad stöder att som människa, vi kan se hur långt som helst. Det som stöder detta måste FINNAS på jorden eller vid jorden. Inga stjärnor, inga planeter etc får användas.

Är detta din fråga? Ingenting stöder att vi kan se hur långt som helst. Och det är ingen utom GizmoBoy som hävdat det heller så vitt jag vet. Hen är avstängd så du får vänta med att fråga några dagar till.
Citera
2018-10-30, 14:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vadåro säger jag.

Det är TALSPRÅK. Det betyder "vad menar du". Ska du skriva något vettigt nån gång har du tänkt? Du verkar också ha lässvårigheter förövrigt.

Frågan jag hade var:

Varpå svaren jag får är dessa:

Så INGENTING stöder att vi kan se HUR LÅNGT SOM HELST.

Ändå hör man gång på gång att vi inte kan se stjärnorna på nordpolen från sydpolen för kurvan döljer detta, och att etta gör plattjord omöjligt.
Men enligt era svar så ser vi inte hur långt som helst, och då debunkar det inte platt jord heller.

Ändå kallar du detta "banal" anledning. Det finns ju för tusan Ingenting som stöder att vi kan se hur långt som helst, ändå får man såna pseudo-argument mot modellen? Patetiskt.

Du kanske ska läsa vad man skriver i inlägget mer noggrant?
Eller trollar du mig?
Jag hade ju för tusan med DITT ARGUMENT i inlägget, det står där KLART OCH TYDLIGT. Vad fan är det du håller på med?

Så jag frågar en gång till, vad är det som gör att jag har ett kommunikationsproblem? Hypotetisk fråga, det har jag inte för frågan är tydlig om man vill förstå den.

Men herregud. Tror du alltså att det är det lilla extra avståndet från norra halvklotet till det södra som gör Polstjärnan omöjlig att se från Australien? Sträckan mellan jorden och Alfa Ursae Minoris är drygt 378421136404800km. Ändå syns den väldigt tydligt från exempelvis Sverige. Det är det 48:e stjärnan i ljusstyrka. Jag vet inte hur du tänker dig att avståndet mellan Sverige och Australien är på en platt jord, men även om det vore en miljon mil så vore det typ 0.000003% av hela avståndet. Du menar att den lilla lilla extra sträckan skulle göra Polstjärnan omöjlig att se?

Anledningen att man inte kan se Polstjärnan från Sydney är att själva planeten jorden ligger i vägen.

Det är det som Madtop helt korrekt svarade dig tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
saker försvinner bakom horisonten.

Anledningen att du ser stjärnbilden Orion 'uppochned' i Australien är att du befinner dig 'uppochned' i förhållande till de på norra halvklotet.

Anledningen till att det är natt i Australien när det är dag i Sverige är att solen befinner sig på andra sidan jorden från australiensarens håll.
Senast redigerad av Clay Allison 2018-10-30 kl. 14:40.
Citera
2018-10-30, 14:48
Medlem
Citat:
Men herregud. Tror du alltså att det är det lilla extra avståndet från norra halvklotet till det södra som gör Polstjärnan omöjlig att se från Australien? Sträckan mellan jorden och Alfa Ursae Minoris är drygt 378421136404800km. Ändå syns den väldigt tydligt från exempelvis Sverige. Det är det 48:e stjärnan i ljusstyrka. Jag vet inte hur du tänker dig att avståndet mellan Sverige och Australien är på en platt jord, men även om det vore en miljon mil så vore det typ 0.000003% av hela avståndet. Du menar att den lilla lilla extra sträckan skulle göra Polstjärnan omöjlig att se?

Anledningen att man inte kan se Polstjärnan från Sydney är att själva planeten jorden ligger i vägen.

Det är det som Madtop helt korrekt svarade dig tidigare:

Anledningen att du ser stjärnbilden Orion 'uppochned' i Australien är att du befinner dig 'uppochned' i förhållande till de på norra halvklotet.

Anledningen till att det är natt i Australien när det är dag i Sverige är att solen befinner sig på andra sidan jorden från australiensarens håll.
Så mycket antaganden.

Sätt en triangel i taket, titta upp. Gå nu till andra sidan av rummet, vänd dig om och titta upp. Den är nu upp och ner.

Lilla avståndet? Relativt till vad?
Till atmosfären?

Ju mer atmosfär i vägen desto kortare ser vi. Ser du långt när det är dimmigt? Nej.. Juste.
Citera
2018-10-30, 14:52
Medlem
madtops avatar
Citat:

Argumentet är att saker försvinner bakom kurvaturen. Av detta följer att man på jorden och tittandes på jorden inte kan "se hur lång som helst" - saker försvinner bakom horisonten.

Däremot vet vi både teoretiskt och empiriskt att ljus kan färdas oändligt långt så länge inget hindrar ljuset. Och det är här själva nyckeln ligger: så länge inget hindrar ljuset.

På den sfäriska jorden hindras ljuset av att sakerna förvinner ner bakom kröken. Vad hindrar ljuset på den platta jorden?
(Ovan är en retorisk fråga för jag vet att du inte har någon förklaring)
Citera
2018-10-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Argumentet är att saker försvinner bakom kurvaturen. Av detta följer att man på jorden och tittandes på jorden inte kan "se hur lång som helst" - saker försvinner bakom horisonten.

Däremot vet vi både teoretiskt och empiriskt att ljus kan färdas oändligt långt så länge inget hindrar ljuset. Och det är här själva nyckeln ligger: så länge inget hindrar ljuset.

På den sfäriska jorden hindras ljuset av att sakerna förvinner ner bakom kröken. Vad hindrar ljuset på den platta jorden?
(Ovan är en retorisk fråga för jag vet att du inte har någon förklaring)
Atmosfären.
Ljuset åker inte rakt.

Jag säger detta en sista gång, sedan kommer inte jag dansa med dig mer.

Detta är hypoteser? Korrekt.
Ska jag bevisa dessa? Nej.

Varför inte? För dessa hypoteser INOM SAKLIG VETENSKAP bör redan ha gåtts igenom. Det har det inte.

Tack för kaffet(syrlig formande kaffe)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in