2018-10-29, 19:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Lite osäker på vart jag ska lägga tråden.

Jag bor i en hyresrätt på tredje våningen och jag var tvungen att byta lister eftersom jag hade en kanin som bet på väldigt många ställen.

Jag kontaktade en bygg firma som kom klockan 8 och det började faktiskt att väsnas eftersom han började såga och borra. Han var tvungen eftersom det är betongvägg jag har.

För en stund sedan kom grannen som bor på första våningen och knackade på.

Och hon var jätte förbannad.

Hon frågade mig vad fan jag höll på med.

Jag bad om ursäkt för att det lät mycket men jag sa att jag byter lister i min lägenhet.

Då blev hon ännu mer arg och sa att jag inte får renovera i min lägenhet.

Då säger hon att vi började jätte tidigt i morse.

Jag sa att det inte stämde för att snickaren kom klockan 8, men hon fortsatte att säga emot att vi började jätte tidigt.

Jag fick hämta snickaren för hon vägrade tro på mig och han kom och bekräftade att han kom hit klockan 8.

Hon kände sig nöjd och sa okej, sen säger hon att hon tänker anmäla mig för att jag började väsnas tidigt och för att jag grejar i lägenheten.

Hon var väldigt arg såg jag men hon sa ändå hejdå och så gick hon.

Kan hon anmäla mig för detta?

Normal arbetstid för hantverkare i Sverige är 7 - 16, så din granne kan vara tyst.
Du har rätt att byta lister i en hyresrätt, men när du flyttar kan fastighetsägaren ha åsikter om listerna avviker väldigt mycket från standard i huset.
Arbetet måste vara fackmannamässigt utfört.
Citera
2018-10-29, 19:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om hantverkarens arbetstid börjar kl 07.00 så kan han ju vänta en timme med att börja jobba med det som låter värst som borrningar t ex till kl 07.45 - 08.00 och pyssla med något annat som inte stör grannarna.

Här kommer dom aldrig före 08.00 men det beror på att deras arbetstid börjar då.
Det tycker jag låter rimligt, att man inte börjar med värsta ljudliga jobben före 8.
Citera
2018-10-29, 19:18
Bannlyst
En del är över känsliga för ljud... kl 08:00 är en ok tid
Citera
2018-10-29, 19:55
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Hej,

Kolla i hyresrättsföreningens stadgar. Där ska det stå vilka tider och vad som gäller när man reparerar/renoverar och orsakar oljud.

Sen finns det ju gränser för hur mycket oljud man kan få orsaka. Det måste ju vara skäligt oljud. Dvs ljud som är normalt för det som görs. T.ex borra i betongvägg.

Om hyresvärden answer att man har orsakat oskäligt högt ljud så kanske det blir en varning men det gäller inte i ditt fall.

Försök att hålla en vänskaplig ton med din granne (Ni kanske ska vara grannar länge) men förklara att du har rätt att fixa din lägenhet och förs oljud enligt stadgarna.
Citera
2018-10-29, 19:58
Medlem
Om det är ett enstaka tillfälle så är det ju inget att bry sig om, klart man blir irrterad när någon borrar i listerna kl 08 om man haft en sen kväll. Bor man i lägenhet är det tyvärr sånt man får stå ut med, själv bokar jag inte in något sådant innan kl 12 just för att jag själv är lättstörd och sover bäst på morgonen.
Citera
2018-10-29, 20:04
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
sedan finns det inget mer svenskt att personer börjar borra några minuter efter
åtta på lördag söndag-kvällarna.
Haha, visst är det märkligt. Har en granne som måste ha fått en borrmaskin i present, för gud vad han borrar på just lördag och söndagkvällar. Det handlar inte om några minuter för en liten tavla som ska upp, utan i timmar med några korta pauser då och då.
Citera
2018-10-29, 20:24
Medlem
Tryck henne i tvåan. Det sätter de flesta kärringar på plats
Citera
2018-10-29, 20:38
Medlem
Jag arbetar som hantverkare och vi börjar vid 7, ofta har man överenskommelser med fastighetsägaren om att man inte får använda maskiner som låter mycket innan klockan 8 på vardagar, det är allt.
Det kan också vara så att man inte får utföra arbeten som låter på helgen i vissa föreningar men detta handlar ju om en vardag.

Det är inte ditt fel att din granne går på soc och sover hur länge hon vill varje dag. Be idioten dra åt helvete.
Citera
2018-10-29, 20:43
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Tycker inte ni att 8 är för tidigt..?Det tyckte hon var mycket tidigt för att folk sover då sade hon. Det lät ganska mycket när han borrade så jag förstår att hon blev sur, men han var tvungne att borra eftersom det var betongvägg..

Kl 8 är inte tidigt. Vi hantverkare börjar i regel jobba kl 7. Ibland tidigare i storstäder.
Jag har inga problem med att väsnas då om det behövs. De enda jag kan ha dåligt samvete för är de som jobbar natt.
Alla som går på socialbidrag och sover hela dagarna skiter jag fullständigt i.
Grannkärringen kan anmäla bäst hon vill. Ingen kommer att lyssna på henne.
Citera
2018-10-29, 20:59
Medlem
Citat:
Lite osäker på vart jag ska lägga tråden.

Jag bor i en hyresrätt på tredje våningen och jag var tvungen att byta lister eftersom jag hade en kanin som bet på väldigt många ställen.

Jag kontaktade en bygg firma som kom klockan 8 och det började faktiskt att väsnas eftersom han började såga och borra. Han var tvungen eftersom det är betongvägg jag har.

För en stund sedan kom grannen som bor på första våningen och knackade på.

Och hon var jätte förbannad.

Hon frågade mig vad fan jag höll på med.

Jag bad om ursäkt för att det lät mycket men jag sa att jag byter lister i min lägenhet.

Då blev hon ännu mer arg och sa att jag inte får renovera i min lägenhet.

Då säger hon att vi började jätte tidigt i morse.

Jag sa att det inte stämde för att snickaren kom klockan 8, men hon fortsatte att säga emot att vi började jätte tidigt.

Jag fick hämta snickaren för hon vägrade tro på mig och han kom och bekräftade att han kom hit klockan 8.

Hon kände sig nöjd och sa okej, sen säger hon att hon tänker anmäla mig för att jag började väsnas tidigt och för att jag grejar i lägenheten.

Hon var väldigt arg såg jag men hon sa ändå hejdå och så gick hon.

Kan hon anmäla mig för detta?

Hennes klagan har ingen verkan, renoveringar görs på dagtid, 8 är normal arbetstid. Finns väl många historier om grannar som renoverat lägenheter i veckor utan att klagomål hos tex hyresvärdar fått gehör.
Citera
2018-10-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Vill man ha tyst omkring sig så är det hus på landet som gäller. Inte lägenhet. Hälsa grannen det.
Samma sak gäller omvänt. Vill man ständigt föra oljud och störa grannarna är det hus någonstans ute på vischan som gäller...
Citera
2018-10-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Om det är ett enstaka tillfälle så är det ju inget att bry sig om, klart man blir irrterad när någon borrar i listerna kl 08 om man haft en sen kväll. Bor man i lägenhet är det tyvärr sånt man får stå ut med, själv bokar jag inte in något sådant innan kl 12 just för att jag själv är lättstörd och sover bäst på morgonen.
Precis, enstaka tillfällen bryr sig säkert ingen om. Men ständiga och frekventa störningar behöver man inte acceptera i sitt boende oavsett tid på dygnet. Tror det är mycket lättare nu än förut att förverka sin rätt om man stör andra, speciellt i storstadsregionerna där det råder bostadsbrist.
Senast redigerad av starshipp 2018-10-30 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in