2018-10-29, 13:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
För tjugo år sedan fanns det ju fullt med kufiska affärer och lokaler i Vasastan. Bostadsrättsföreningarnas önskan om att höja lokalintäkterna har ju tvingat bort dessa. Internethandelns etablering och butiksdöden kommer leda till en återkomst av liknande verksamheter. Det kommer även göra de ekonomiska planerna i nyproduktionen ännu mer fantasifulla för alla föreningar som räknat med höga lokalintäkter.

Tobin ökade ju helt sonika de förväntade lokalintäkterna för Äril rejält mellan kostnadskalkyl och ekonomisk plan för att få en bättre kalkyl. Kan bli ett rejält hål om (när) lokalmarknaden vänder neråt.

I den "gamla" innerstaden så kommer ju att underlaget att finnas då det finns andra nöjen att sammanfläta det med. Någon kanske flyttar in i ett hus i Vasastaden och har sin drejarverkstad i butikslokalen på bottenplan.

Men räcker ju att åka till Hammarby Sjöstad så har ju den moderna stadsplaneringen förstört för att kunna ha denna typer av verksamheter.

Innerstaden kommer att leva men jag undrar om klustret närmast innerstaden kommer att kunna leva vidare när dom inget har att erbjuda. Lite längre ut finns det skog och friluftsliv som kommer att kunna väga upp en brist av vissa saker.
2018-10-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
För tjugo år sedan fanns det ju fullt med kufiska affärer och lokaler i Vasastan. Bostadsrättsföreningarnas önskan om att höja lokalintäkterna har ju tvingat bort dessa. Internethandelns etablering och butiksdöden kommer leda till en återkomst av liknande verksamheter. Det kommer även göra de ekonomiska planerna i nyproduktionen ännu mer fantasifulla för alla föreningar som räknat med höga lokalintäkter.

Tobin ökade ju helt sonika de förväntade lokalintäkterna för Äril rejält mellan kostnadskalkyl och ekonomisk plan för att få en bättre kalkyl. Kan bli ett rejält hål om (när) lokalmarknaden vänder neråt.

Kalla mig gammaldags men så ska en stad se ut. På min lilla gatstump har vi allt möjligt från skräddare, ramaffär, cykelaffär, pizzeria, mataffär, 2 fik, frisör osv. Satt på pizzerian med en kompis och vi räknade 14 företag på en liten yta. Bara småskuttar som varit där i decennier. Jag handlar dagligen hos någon av dem. Om de är någon krona dyrare så sparar de mig besväret att släpa mig iväg till någon hemsk mall. Och de beställer grejor åt mig om jag ber dem. Varför skulle man bo i stenstan om man inte får någon service?
2018-10-29, 16:04
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför har du ledsnat? Sign vnc- nedan kallar det för "hyresträsket". Jag undrar verkligen varför.

Får inga 1:a hands kontrakt i bra lägen (förutom ungdomskön men vill bara ta korttid för att inte nollställa kötiden). Så antingen kontrakt ute i Hässelby eller 2a hand där jag får betala 10tkr för nån halvsliten 1 i närförort.
2018-10-29, 16:14
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Hur ser föreningarna ut i övrigt? Har det varit stambyte och dyrare renoveringar nyss gjorda i föreningarna? Rätt relevant info som behövs.

Generellt hade jag kört på alternativ två om dom precis haft stambyte och liknande. Det förutsätter att dom tänkt att amortera ner lånen också.

Renoveringsbehov rent estetiskt eller finns det risk att det uppkommer skador? Skulle skiten träffa fläkten så hade jag hellre suttit fast i en större lägenhet än mindre så att säga.

Alt1 gick 100tkr plus. Har ev. en takrenovering+ fönster som ska bytas men har 6,6mkr i underhållsreserver (34lgh i föreningen).

Alt 2 gick 1,2mkr back och har 700tkr i reparationsfond (75lgh)

Jag tyckte badrummet i alt 2 var rätt sunkigt men ja mest estetiskt.

Lutar åt alt 1 då den hade fönster/balkong i väst, alt 2 hade allt i öst.
2018-10-29, 16:17
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Problemet är ju inte om du har råd att bo i den. Utan vad konsekvenserna blir om du måste byta boende om 5 år ifall marknaden då har fallit kraftigt.

Har du då inte amorterat eller sparat lika snabbt som prisfallet, i dagsläget runt 10% per år, så kommer du sannolikt ha mycket dåliga förutsättningar för att byta upp dig till ett större boende, ifall du vill använda samma kapital som insats.

Det blir en ”property ladder”. Fast du klättrar ner för den istället.

Fast den risken kan jag nog leva med. Dels tror jag att vid en krasch att priserna på en period 4-6 år återhämtar sig någorlunda. Och vid en sån krasch som håller i sig bör också större lgh sjunka right?
2018-10-29, 16:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Alt1 gick 100tkr plus. Har ev. en takrenovering+ fönster som ska bytas men har 6,6mkr i underhållsreserver (34lgh i föreningen).

Alt 2 gick 1,2mkr back och har 700tkr i reparationsfond (75lgh)

Jag tyckte badrummet i alt 2 var rätt sunkigt men ja mest estetiskt.

Lutar åt alt 1 då den hade fönster/balkong i väst, alt 2 hade allt i öst.

Ja då låter ju alternativ 1 helt klart bäst. Kommer nog bli mer belånat när renoveringen kommer igång men är alternativ 1 död på marknaden så hade jag försökt få ner priset då det är renoveringar på gång.
2018-10-29, 17:00
Medlem
Stockholms län har flest sociala kontrakt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/socialtjansten-hyr-ut-allt-fler-lagenheter
2018-10-29, 17:00
Medlem
CC75s avatar
Cornu skriver nu att OP har blivit stämda för ogiltighet och hävning av avtal för 79 Park.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/oscar-properties-79-park-stamda.html

// CC
2018-10-29, 17:19
Medlem
Bostadsbubblan är värst för de som lånat till gränsen.
Jag började 2006 på 160tkr kontantinsats från en schyst bil och köpte bostadsrätt 700tkr men fick istället åka det sunkigaste man man tänka sig i 10år.
köpt/sålt renoverat sedan dess och sitter idag med en schyst 3:a i Stockholm.
värde ca 3 600Tkr och 600tkr lån. Bstförening nästan lånefri (5miljoner) 2600.- månadshyra samt 5 hyresrätter (dold tillgång).

Som det heter man har inte förlorat nått förrän man tvingas sälja.
Visst min kanske går ner men kommer inte behöva sälja utan får kanske vänta in en uppgång.
Det som kommer svida är de lägenheter kronofogden kommer att sälja och jag inte kan nypa

Första effekten på räntehöjning är att folk slutar gå på krogen och köpa exklusiva kläder etc för prioritera boendet.
Sen kommer matbesparing att försöka laga mkt själv.
Jag levde på 90talet och såg mina föräldrar kämpa med lån och amortering (18%) blev det lurad att låsa på i 5år av bankfittorna, jag bestämde mig att aldrig hamna så.
Men de red ut det och är så glad för det samt gett mig insikt ekonomi och spara på rätt värde i kapitalvara.
2018-10-29, 17:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kalla mig gammaldags men så ska en stad se ut. På min lilla gatstump har vi allt möjligt från skräddare, ramaffär, cykelaffär, pizzeria, mataffär, 2 fik, frisör osv. Satt på pizzerian med en kompis och vi räknade 14 företag på en liten yta. Bara småskuttar som varit där i decennier. Jag handlar dagligen hos någon av dem. Om de är någon krona dyrare så sparar de mig besväret att släpa mig iväg till någon hemsk mall. Och de beställer grejor åt mig om jag ber dem. Varför skulle man bo i stenstan om man inte får någon service?

Ja det är en prioriteringsfråga. Som du beskriver det ser det ut i Spanien överallt. En enorm mängd barer, småaffärer, mycket personal i varuhus osv. Varje person säljer dock inte för så mycket.

Många kan uppskatta ett sådant samhälle och tycka att det ger livskvalitet. Spanjorerna gjorde dock misstaget* att tro att de samtidigt kunde köpa dyra bilar, resa i världen osv. Det skedde naturligtvis med lånade pengar eftersom de inte producerade nog saker för att kunna byta till sig en nordeuropeisk standard gällande sådana saker.

Att det kan fungera i vissa områden i Stockholm där folk har gott om stålar gör inte att man kan ha det så i hela Sverige utan att dra ner på annat rejält.

*) de tänkte inte överhuvudtaget i kollektiv mening
2018-10-29, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Cash-flow insolvency - oförmögen att betala skulder
Balance sheet insolvency - skulder överstiger fordringar (löptider ignoreras).

Det är nog riktigt att i Sverige så används isolvens i allmänhet i betydelsen cash-flow insolvency.

Eftersom jag definierade det jag avsåg har det dock ingen betydelse. Vi kanske kan kalla det jag menar "teknisk insolvens" ( Eller så kan vi kalla det "snurre sprätt". Det saknar betydelse för det faktiska resonemanget)

Om en bank är inte är tekniskt insolvent (snurresprättig) så kan likviditet tillföras av LoLR eftersom denne kan erhålla säkerheter för likviditeten som tillförs. Vid en massiv bank run så kan alla få ut sina pengar och inlåningen i princip ersättas helt med lån från LoLR. "Sefan I to the rescue"

Om banken är tekniskt insolvent (snurresprättig) så skall inte LoLR tillföra likviditet. Då skall banken rekapitaliseras. "Stefan L to the rescue"

Att inte skilja på dessa saker* utan skriva lite allmänt demagogiskt med sammanblandning av detta och diverse värdeladdade ord och fraser tillför inte så mycket tycker jag. Vi vet redan att du är arg och upprörd.

*) Att det sedan kan finans kombinationer, att det ena kan leda till det andra osv är en annan sak. Vill man diskutera hur det interagerar måste man ändå börja med att separera de två sakerna.
Okej tack för definitionerna.

Men jag förstår inte vad du invänder på riktigt. Jag menar ju att Cash-flow insolvency leder till Balance sheet insolvency. Eftersom om skulder inte kan betalas så kan skuldslavar inte få inkomst och därför uppstår kapitalförlust. Oavsett så fungerar dagens banker inte utan staten och kollektivets hjälp, ändå så säger man fri marknad är bäst marknad. Det är motsägelsefullt.

Att notera så är jag inte demagog. En demagog definieras enligt wiki:
"Demagogi är att argumentera utifrån slående men osakliga argument. Demagoger använder demagogi som en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda."

finns inget osakligt med mig. Man kan nog lugnt konstatera jag är en av de mer sakliga skribenterna här på forumet.
2018-10-29, 18:58
Medlem
Bostadsutvecklarna får det hett om öronen.

https://www.svd.se/tveksamma-vinster--flera-bostadsutvecklare-utreds/om/naringsliv

"Bostadsutvecklarnas sätt att räkna hem vinst har fått Stockholmsbörsen att reagera. Nu utreds flera av bolagen, däribland JM och Peab som redovisar vinster långt innan pengarna flyter in.

– Har man efter halva projekttiden bara sålt 40 procent av bostäderna, och försäljningen – så som marknaden är just nu – sedan inte ökar, så går föreningen i konkurs. Bankerna har då sett till att åtagandena ligger hos byggbolagen. För ett starkt företag som JM är detta inte avgörande, men för andra bostadsutvecklare kan det vara allvarligt att då sitta med betalningsåtaganden för osålda bostadsrätter som bolagen delvis redan har räknat hem vinsten för."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in