2018-10-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Ja det finns en bostadsbubbla i sverige men den kommer inte smälla. Den kommer istället sakta men säkert anta ett korrekt värde. En hel del luft kommer pysa ut men det är också allt.

Ok så din kristallkula gav dig det framtida utfallet?
2018-10-28, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ok så din kristallkula gav dig det framtida utfallet?
En intelligent människa förstår, även när det inte direkt nämns, att få saker kan vara hundra. Du gjorde inte det.
2018-10-28, 21:03
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ja det finns en bostadsbubbla i sverige men den kommer inte smälla. Den kommer istället sakta men säkert anta ett korrekt värde. En hel del luft kommer pysa ut men det är också allt.

Kan du ge ett exempel på när en bostadsmarknad i bubbla har pyst ut ner till en värdering i linje med långsiktig utveckling av reallön? Jag vet ett antal bubblor, och de har alla slutat i krasch.
2018-10-28, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Kan du ge ett exempel på när en bostadsmarknad i bubbla har pyst ut ner till en värdering i linje med långsiktig utveckling av reallön? Jag vet ett antal bubblor, och de har alla slutat i krasch.
Sveriges bubbla pyser just nu.
2018-10-28, 21:31
Medlem
knazbarnets avatar
Det är lite drygt det här med att lägenhetsköp i dessa tider. Skjutit på det i ca 1år (pga bubbla osv) men börjar verkligen lessna på hyresrättsmarknaden.

Hittat en lgh nu i Solna utg.pris 2,5mkr (50kvm) beredd att ge 2,8mkr. (Kommer ev. byggas pendeltåg 500m ifrån porten+lgh var helt nyrenoverad) Skuld/kvm 3tkr.

Boendekostnad 9tkr (avgift/ränta/amortering). Tjänar 45 brutto.

Alt 2. 60kvm, även den i Solna med utg.pris 2,6mkr. Skuld/kvm 5,5tkr. Fanns i mitt huvud renoveringsbehov i både kök/badrum men inget akut. Tänkte lägga ett skambud på 2,3mkr och isf lägga dom 300 på renovering.

Känns relativt safe ändå?
2018-10-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Det är lite drygt det här med att lägenhetsköp i dessa tider. Skjutit på det i ca 1år (pga bubbla osv) men börjar verkligen lessna på hyresrättsmarknaden.

Hittat en lgh nu i Solna utg.pris 2,5mkr (50kvm) beredd att ge 2,8mkr. (Kommer ev. byggas pendeltåg 500m ifrån porten+lgh var helt nyrenoverad) Skuld/kvm 3tkr.

Alt 2. 60kvm, även den i Solna med utg.pris 2,6mkr. Skuld/kvm 5,5tkr. Fanns i mitt huvud renoveringsbehov i både kök/badrum men inget akut. Tänkte lägga ett skambud på 2,3mkr och isf lägga dom 300 på renovering.

Problemet är ju inte om du har råd att bo i den. Utan vad konsekvenserna blir om du måste byta boende om 5 år ifall marknaden då har fallit kraftigt.

Har du då inte amorterat eller sparat lika snabbt som prisfallet, i dagsläget runt 10% per år, så kommer du sannolikt ha mycket dåliga förutsättningar för att byta upp dig till ett större boende, ifall du vill använda samma kapital som insats.

Det blir en ”property ladder”. Fast du klättrar ner för den istället.
2018-10-28, 22:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av True-Facts
Sådann ångest!
Köper jag nu jag så riskerar jag att hamna i skiten.
Köper jag inte kommer hustrun bli tokig.

Det gäller en "prissänkt" nyprod I Stockholm, trea, ca 53k/m2

Vad ska jag göra????

Vad är lånen i föreningen per m2? Ta sedan 53 000:-/m2 plus lånen per m2. Ta ut den totala summan på banken och det borde väl landa runt 70 000:-. Sedan ritar du upp 1 kvadratmeter på golvet hemma och sedan börjar du stapla pengarna inom den kvadratmetern så frågar du din sambo om det är ett vettigt pris att betala per kvadratmeter för lägenheten eller om ni skall sätta er runt ritbordet igen för att skaffa er ett större boende.
2018-10-28, 22:18
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Hur ser föreningarna ut i övrigt? Har det varit stambyte och dyrare renoveringar nyss gjorda i föreningarna? Rätt relevant info som behövs.

Generellt hade jag kört på alternativ två om dom precis haft stambyte och liknande. Det förutsätter att dom tänkt att amortera ner lånen också.

Renoveringsbehov rent estetiskt eller finns det risk att det uppkommer skador? Skulle skiten träffa fläkten så hade jag hellre suttit fast i en större lägenhet än mindre så att säga.
2018-10-28, 22:38
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Det låter rimligt med priset i förhållande till lön.

Om vi ser till dagens prognoser kommer räntehöjningarna ske mycket långsamt, lika så konjunkturavmattning, du får nog sitta kvar i hyresträsket länge till om du väntar på "raset" som foliehattarna här pratar om.

Skribenter på flashback är bra på att överdriva saker till absurdum, glöm inte det.
2018-10-29, 06:57
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Sveriges bubbla pyser just nu.

Hmm, tveksamt om det kommer leda till en nivå som är i paritet med längre prisutveckling i övrigt. Den skulle behöva pysa rätt länge. Du har inga exempel där förloppet redan har skett?

Edit: såg nu att du lyckats bli avstängd så inser att du inte kan svara, ens om du skulle ha ett. Känner någon annan till en sådan här utveckling för de gärna bidra med svar .
2018-10-29, 07:06
Medlem
Undrar vilka som är hemlösa enligt den här sammanställningen. De som står i Stockholms bostadskö är inte det. Otroliga siffror i alla fall. Sverige på 4. plats på listan.

The Spectator Index
‏ @spectatorindex
15 timför 15 timmar sedan

Share of population that is homeless, 2017

Venezuela: 6.7%
Canada: 0.9%
UK: 0.5%
Sweden: 0.4%
India: 0.2%
China: 0.2%
US: 0.2%
Germany: 0.1%
Spain: 0.09%
Italy: 0.08%
Norway: 0.07%
France: 0.07%
Brazil: 0.04%
Mexico: 0.04%
Israel: 0.02%
Japan: 0.004%
2018-10-29, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag har en kollega vars föräldrar bor på ett hus på deras gård. Föräldrarna var företagare som gick på pumpen under 90 talets finanskris. De kom aldrig igen ekonomiskt.

Ja, många företagare som hade pantsatt sina hem och borgat sina bolag konkade och hade svårt att komma igen. "Bättre" gick det för de som hade högbetalda jobb.

I någon SOU fanns det resonemang och statistik kring folk som drogs med skulder från 90-talskrisen. Kan varit den här "Överskuldsättning i kreditsamhället".

https://www.regeringen.se/49bb85/contentassets/7d6ed04741ab4b9badd089ed01fd3039/overskuldsattning-i-kreditsamhallet-sou-201378-hela-betankandet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in