2018-10-29, 17:36
Medlem
Jag antar att det sitter massvis med fuskköpare som har varit kund hos HP-hjälpen som läser i tråden just nu.

Kan inte en modig fuskare kliva fram och berätta lite kort hur ni gjorde? Avbetalning? Vad för resultat köpte du/ni? Träffade ni nånsin killarna bakom HP-hjälpen? Eller kurirerna?
Blev ni lovade att era uppgifter skulle raderas efter betalning eller vad? Sist men inte minst, har ni blivit kontaktad av åklagare eller polis?

Det är ju ändå kört nu, finns inget att dölja.
Citera
2018-10-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CDMF
Återigen till min fråga: På vilken grund kan UHR ogiltigförklara ett resultat baserat på ett brott som preskriberats? Någon som vet?

Folk har ju fått sitt prov ogiltigförklarat innan signeringen av "heder och samvete" och då har dom ju inte behövt bli dömd för något, i guess?

Plot twist är ju om polisen inte ens vidrör de preskriberade fallen ändå, med tanke på preskriptionen.
Citera
2018-10-29, 17:45
Medlem
Citat:
Återigen till min fråga: På vilken grund kan UHR ogiltigförklara ett resultat baserat på ett brott som preskriberats? Någon som vet?

Det närmaste jag hittar i förordningen är:
Den som genom användning av otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid högskoleprov ska stängas av från deltagande i provet under en period av två år från tidpunkten för försöket. Beslut om avstängning fattas av Universitets- och högskolerådet. Förordning (2016:846).

Som jag ser det krävs det inte att man blir fälld i domstol för att UHR skall kunna dra tillbaka resultatet.
Citera
2018-10-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Det närmaste jag hittar i förordningen är:
Den som genom användning av otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid högskoleprov ska stängas av från deltagande i provet under en period av två år från tidpunkten för försöket. Beslut om avstängning fattas av Universitets- och högskolerådet. Förordning (2016:846).

Som jag ser det krävs det inte att man blir fälld i domstol för att UHR skall kunna dra tillbaka resultatet.

Det står även följande i högskoleförordningen:
"Disciplinära åtgärder får inte vidtas senare än två år efter det att förseelsen har begåtts. Förordning (2008:944)."

Verkar inte som att de inte kan göra något om det har gått mer än 2 år om jag har förstått det rätt?
Citera
2018-10-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Det står även följande i högskoleförordningen:
"Disciplinära åtgärder får inte vidtas senare än två år efter det att förseelsen har begåtts. Förordning (2008:944)."

Verkar inte som att de inte kan göra något om det har gått mer än 2 år om jag har förstått det rätt?

Om nu detta gäller även antagning och urval och inte bara studier.
Citera
2018-10-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIst0easy
Om UHR hade haft namn på fler personer från 2016 så finns det ingen chans att dom skulle låta dom smita undan bara sådär.

Den tanken slog mig med. Om nu detta USB innehåller i princip alla tidigare kunder så hade de väl inte bara plockat EN från HT 2016, om de hade möjligheten att åtala fler, till åtalet i fredags när de mycket väl var medvetna om preskriptionstiden (?).
Citera
2018-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Den tanken slog mig med. Om nu detta USB innehåller i princip alla tidigare kunder så hade de väl inte bara plockat EN från HT 2016, om de hade möjligheten att åtala fler, till åtalet i fredags när de mycket väl var medvetna om preskriptionstiden (?).

Precis det jag skrev tidigare
Citera
2018-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Jag antar att det sitter massvis med fuskköpare som har varit kund hos HP-hjälpen som läser i tråden just nu.

Kan inte en modig fuskare kliva fram och berätta lite kort hur ni gjorde? Avbetalning? Vad för resultat köpte du/ni? Träffade ni nånsin killarna bakom HP-hjälpen? Eller kurirerna?
Blev ni lovade att era uppgifter skulle raderas efter betalning eller vad? Sist men inte minst, har ni blivit kontaktad av åklagare eller polis?

Det är ju ändå kört nu, finns inget att dölja.

Håller med. Fuskarna tror att de är fritt fram då det "preskriberas". Men lika mycket som UHR kan ta bort HP-resultatet utan lagstöd kan lärosätena sparka ut dem.

Finns det någon ärlig fuskare som kan tala om hur ni gjorde?
Citera
2018-10-29, 18:13
Medlem
Citat:

Kan det inte vara så enkelt att de är de egentligen redan är åtalade men man har inte hunnit skicka ut det skriftligt ännu eller gjort det officielt?
Citera
2018-10-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Håller med. Fuskarna tror att de är fritt fram då det "preskriberas". Men lika mycket som UHR kan ta bort HP-resultatet utan lagstöd kan lärosätena sparka ut dem.

Finns det någon ärlig fuskare som kan tala om hur ni gjorde?

Så du vet alltså att: (från Högskoleförordningen, som noterades ovan)

Inte träffar dessa beslut?
Citera
2018-10-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Kan det inte vara så enkelt att de är de egentligen redan är åtalade men man har inte hunnit skicka ut det skriftligt ännu eller gjort det officielt?

Känns orimligt att man endast skulle baka in en av dessa i fredagens stämningsansökan men inte resterande om det fanns fler. Det ligger ju i deras intresse att utöka stämningsansökan med fler som de huvudmisstänkta hjälp. Det stärker ju så att säga deras "case".
Citera
2018-10-29, 18:19
Medlem
Citat:
Så du vet alltså att: (från Högskoleförordningen, som noterades ovan)

Inte träffar dessa beslut?

Om nu detta gäller även urval/antagning. I normalfallet gäller det ju förseelser i studierna.

Många i tråden som hoppas att de inte åker fast Men det gör ni - var så säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in