Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Det här påminner mig kraftigt om vad en norrman berättade för mig (ca 15 år sen) , jag frågade honom om varför ni inte bygger mer fritidsbåthamnar i Norge då det råder skriande brist på dom?
Han svarade då att deras oljepengar gjort att bl.a nepotismen frodats och gjort Norge till världens mest byråkratiska land så det är helt omöjligt att bygga eftersom alla tillstånd och byråkrati gjort det för dyrt.
Känns uppenbart som att det är likadant här i Sverige efter vad du skriver att döma!
Nepotism skulle jag inte kalla det, men det är ju ganska omfattande processer som krävs, en vanlig detaljplan för ett bostadsprojekt kräver rätt mycket för att vara "godtagbar", analyser för mark, luft, trafik etc, sedan har du staten, dvs länsstyrelserna(och med det alla statliga verk) som rabiat försvarar sina intressen, där finns det förhållandevis ofta en intressekonflikt mellan kommunerna och staten, det är lite "komiskt" att ansvaret för bostadsförsörjningen vilar på kommunerna, samtidigt som staten via sin lokala representation(länsstyrelserna och de statliga verken) regelbundet motarbetar nybyggnation.
Att Norra tornen i Stockholm faktiskt fick klartecken får man se som ett mirakel med tanke på att allt som är lite högre än "normalt" blir fullständigt slaktat av Länsstyrelsen(framförallt Luftfartsverket).
För mindre byggherrar är ju projektens omfattning lite utav ett problem också, då menar jag alltså inte små som i typ Oscar Properties etc, utan riktigt små, dom har inte organisationen eller resurserna, och vid en markanvisning brukar kommunerna ganska ofta ställa krav på byggherrens förmåga att faktiskt kunna genomföra projekt, t ex både referenser till genomförda projekt, men även ekonomisk genomlysning, även om due diligence processen oftast är rätt ytlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ganjaslummen
Precis. Finns flera faktorer som gör det dyrare att bygga i Sverige. Högre löner och annorlunda skatteklimat. Blir en helt annan prislapp på saker och ting då.
Ja och det allmänna kostnadsläget kan ju även variera stort inom ett land. En lärare tjänar mer i t ex Stockholm, precis som många andra yrkesgrupper, för det kostar mer att bo i Stockholm. Skulle tippa på att den genomsnittliga inkomsten, efter skatt, är 20-25% högre i Stockholm än i Berlin.
I UK har det höga kostnadsläget i London varit positivt för exempelvis Manchester, nya företagsetableringar, eller omlokaliseringar från London till Manchester av en del företagsfunktioner påverkar marginalen positivt, billigare arbetskraft, lägre lokalhyror etc.