2018-10-28, 17:09
Medlem
Hur
Citat:
Ursprungligen postat av True-Facts
Sådann ångest!
Köper jag nu jag så riskerar jag att hamna i skiten.
Köper jag inte kommer hustrun bli tokig.

Det gäller en "prissänkt" nyprod I Stockholm, trea, ca 53k/m2

Vad ska jag göra????
Det är bara en trea. Ska ni ha fler än ett barn? Hur många år har ni tänkt bo i den nya lägenheten?
2018-10-28, 17:43
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Min bild av bubblan är också den att det gäller i huvudsak Stockholm. I andra mindre städer jag kollar ångar marknaden på för fullt med budgivningar och nya rekordpriser. Ser även att spekulationslägenheter kommer ut och säljs med kraftiga vinster. I småorter, cirka 20 tusen invånare, köps det idag miljonprogramslägenheter för miljonbelopp. Så bubbla? Ja isolerad till nybyggen i Stockholm. I resten av landet tilltar festen.
2018-10-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Min bild av bubblan är också den att det gäller i huvudsak Stockholm. I andra mindre städer jag kollar ångar marknaden på för fullt med budgivningar och nya rekordpriser. Ser även att spekulationslägenheter kommer ut och säljs med kraftiga vinster. I småorter, cirka 20 tusen invånare, köps det idag miljonprogramslägenheter för miljonbelopp. Så bubbla? Ja isolerad till nybyggen i Stockholm. I resten av landet tilltar festen.

Håller inte med om att bubblan är isolerad till Sthlm. Har sett radhus i ett samhälle med under 10k invånare säljas till tio gånger så högt pris som för 10-15 år sedan. Tror det finns minst lika stora övervärderingar på många ställen runtom i landet som i Sthlm. Bara för att priserna ligger kvar på en hög nivå betyder det inte att dom inte kan gå ner i framtiden. Amorteringskravet har ju inte slagit lika hårt mot bostäder som har ett lägre pris i kronor. Men när rörliga räntan sticker iväg lär fler marknader än den i Sthlm krascha imo.
2018-10-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Snarare tvärt om, Stockholm står still medan resten av landet går dåligt. Det som säljs får ok pris men det är inte mycket som säljs. Omsättningen är mycket lägre än för ett år sen.
2018-10-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Säg till hustrun att ni inte kan köpa om hon inte plöjer denna tråd från årets början. Då går ni i så fall in med kunskap och smäller det ordentligt (vilket jag tror) så har ni gått in i affären med öppna ögon.

Sedan tyckte jag om förslaget som någon hade förut om att den som gör slut får lova att lösa ut den andre.

Edit:
Läs t.ex. Realtids krönika:
https://www.realtid.se/kronika/kreditmarknadens-bortglomda-problem-ar-den-stora-orosharden

Jag roade mig med att i helgen gå igenom OPs markköp senaste åren och jag tror Realtid har rätt. Jag tror deras lån är högrisklån och jag tror kreditmarknaden kommer dra öronen åt sig nu när de inte längre lyckas sälja sina bostäder. Få din hustru att förstå helt enkelt!

Jag håller med. Jag tror också att Oscar Properties tappat bort sig på vögen i sin iver att bli något slags megabolag och köpt mark där de inte kommer att kunna få ut de lägenhetspriser de vill ha.

Nacka tycker jag t.ex. börjar se överexploaterat ut och vid ett prisfall är det områden som inte är premium som faller först. Om man t.ex. tittar på projektet Bakaxeln så är alltså detta marken de köpt. Vad har de tänkt bygga i detta område? Det kommer inte att gå att sälja ett hus på det stället till premiumpris, oavsett husets arkitektur. Inte enligt min mening iaf.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/oscar-koper-rund-parkering-nacka-kvarts-miljard/
Senast redigerad av kai.ello 2018-10-28 kl. 18:18.
2018-10-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det här påminner mig kraftigt om vad en norrman berättade för mig (ca 15 år sen) , jag frågade honom om varför ni inte bygger mer fritidsbåthamnar i Norge då det råder skriande brist på dom?
Han svarade då att deras oljepengar gjort att bl.a nepotismen frodats och gjort Norge till världens mest byråkratiska land så det är helt omöjligt att bygga eftersom alla tillstånd och byråkrati gjort det för dyrt.

Känns uppenbart som att det är likadant här i Sverige efter vad du skriver att döma!

Nepotism skulle jag inte kalla det, men det är ju ganska omfattande processer som krävs, en vanlig detaljplan för ett bostadsprojekt kräver rätt mycket för att vara "godtagbar", analyser för mark, luft, trafik etc, sedan har du staten, dvs länsstyrelserna(och med det alla statliga verk) som rabiat försvarar sina intressen, där finns det förhållandevis ofta en intressekonflikt mellan kommunerna och staten, det är lite "komiskt" att ansvaret för bostadsförsörjningen vilar på kommunerna, samtidigt som staten via sin lokala representation(länsstyrelserna och de statliga verken) regelbundet motarbetar nybyggnation.

Att Norra tornen i Stockholm faktiskt fick klartecken får man se som ett mirakel med tanke på att allt som är lite högre än "normalt" blir fullständigt slaktat av Länsstyrelsen(framförallt Luftfartsverket).

För mindre byggherrar är ju projektens omfattning lite utav ett problem också, då menar jag alltså inte små som i typ Oscar Properties etc, utan riktigt små, dom har inte organisationen eller resurserna, och vid en markanvisning brukar kommunerna ganska ofta ställa krav på byggherrens förmåga att faktiskt kunna genomföra projekt, t ex både referenser till genomförda projekt, men även ekonomisk genomlysning, även om due diligence processen oftast är rätt ytlig.

Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Precis. Finns flera faktorer som gör det dyrare att bygga i Sverige. Högre löner och annorlunda skatteklimat. Blir en helt annan prislapp på saker och ting då.

Ja och det allmänna kostnadsläget kan ju även variera stort inom ett land. En lärare tjänar mer i t ex Stockholm, precis som många andra yrkesgrupper, för det kostar mer att bo i Stockholm. Skulle tippa på att den genomsnittliga inkomsten, efter skatt, är 20-25% högre i Stockholm än i Berlin.

I UK har det höga kostnadsläget i London varit positivt för exempelvis Manchester, nya företagsetableringar, eller omlokaliseringar från London till Manchester av en del företagsfunktioner påverkar marginalen positivt, billigare arbetskraft, lägre lokalhyror etc.
2018-10-28, 18:38
Medlem
Oscar Properties och JM bland annat skulle komma med rapport i torsdags eller vad det var som några i tråden nämnde. Har du kommit? Någon som kan länka?
2018-10-28, 19:01
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????

Kan du inte få ner priset på den lite till?
2018-10-28, 19:11
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????

Köp, så kan du ju återkomma om 12 månader när du är singel och har miljonskulder.

Du tycks ju inte ha nåt intresse av att läsa igenom tråden för att bilda dig din egna uppfattning om du bör skuldsätta dig flera miljoner för ett överprissatt boende, och det är väl det här som är problemet med många bostadsköpare idag. Man tycks inte ens kunna lägga ner några timmar en helg för att läsa igenom innan man gör sitt livs största affär, utan man vill hellre att främlingar på nätet fattar beslutet åt en.
2018-10-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Snarare tvärt om, Stockholm står still medan resten av landet går dåligt. Det som säljs får ok pris men det är inte mycket som säljs. Omsättningen är mycket lägre än för ett år sen.

hmmmm....

Citat:
15 oktober 2018
Analys: Så var bostadsmarknaden i september

[...]

I Stockholms län har försäljningsminskningen, sedan skärpningen av amorteringskravet, varit tydligast. På årsbasis minskade antalet försäljningar med 12 % i september. I Västra Götaland och Skåne var motsvarande minskning på årsbasis drygt 1 %. Till stor del är det försäljningsminskningen i Stockholms län som drar ner försäljningen i riket som helhet.

[...]

Det ökade utbudet och det minskade antalet försäljningarna har gjort att omsättningshastigheten legat relativt högt den senaste tiden. I september låg omsättningshastigheten i riket på 2,56.

Det ska tolkas som att det tar knappt 2,6 månader att sälja av det aktuella utbudet givet aktuell försäljningstakt. Även här sticker Stockholm ut med en omsättningshastighet i september på 2,65 medan motsvarande siffra för Västra Götaland och Skåne var 2,28 respektive 2,39. Utvecklingen av omsättningshastigheten återspeglar tydligt det senaste årets bostadsrättsmarknad med en begynnande tröghet och oro på marknaden under hösten 2017.

[...]

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2018/10/15/analys-sa-var-bostadsmarknaden-i-september

Citat:
Måttligt nedåt på bostadsmarknaden i september

I september går prisindex för privatägda bostäder i Sverige, HOXSWE, ned med 0,3 procent. Bostadsrättsindex går ner med 0,4 och villaindex med 0,3 procent för riket. Dessa måttliga nedgångar är i linje med säsongsmönstret för september och justerat för säsongseffekter står HOXSWE i princip still, med en uppgång på endast 0,1 procent. Prisindex går i september ned för både bostadsrätter och villor i samtliga tre storstäder, med undantag för Göteborg bostadsrätt. I Stockholm går bostadsrätterna ned med 0,1 och villorna med 0,7 procent. I Göteborg stiger bostadsrätterna med 0,3 och villorna går ned med 1,5 procent. I Malmö sjunker bostadsrätterna med 0,3 och villorna med 1,8 procent. Antalet transaktioner i riket under september jämfört med förra året är betydligt färre för bostadsrätter och något fler för villor.

[...]
https://www.valueguard.se/indexes
2018-10-28, 19:46
Medlem
Citat:
Oscar Properties och JM bland annat skulle komma med rapport i torsdags eller vad det var som några i tråden nämnde. Har du kommit? Någon som kan länka?

Ingen av rapporterna såg bra ut. Nedgångar överallt.

OP sålde 14 lägenheter och hade 4st bokade.

MVH
2018-10-28, 19:58
Avslutad
Ja det finns en bostadsbubbla i sverige men den kommer inte smälla. Den kommer istället sakta men säkert anta ett korrekt värde. En hel del luft kommer pysa ut men det är också allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in