2018-10-28, 20:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror inte folk inser hur farligt havssimning är. Det har hänt att fullt simkunniga fritidsfiskare trillat över pirkanten (ej så djupt) och bara försvunnit för att aldrig återfinnas. Det finns ju underliggande starka havsströmmar. Och hur de strömmarna går kan man inte beräkna från en dag till en annan.
Har själv dragits med en bottenström. På ett par sekunder stod vi 10 m om bryggan där vi just klivit i och som vi känner väl till. Tack och lov gick strömmen längs land och inte ut på djupt vatten med tanke på att barnet ej var simkunnigt.

Att jag tror att PM drabbades av en fysisk reaktion efter mordet är ju just det. Han har uppenbarligen planerat att färdas åter till Refshaleøen i en rengjord Nautilus. Och inte en tanke på ett havsdopp. Annars hade han väl åtminstone tagit med en flytväst.
Men någon sådan har ju ej hittats.
På natten hade det ju även varit ännu mer konstigt att sänka den. Han pratar med först med helikoptern och verkar vänta in rätt läge just då (fritidsbåten).
Citera
2018-10-28, 20:20
Medlem
Grandiosos avatar
Det var väl den tyska krigsfilmen "Das Boot" från 1981 som fick Madsen att börja intressera sig
för ubåtar har jag för mig och var hans absoluta favoritrulle.
En riktigt bra film är det onekligen som jag själv har inspelad från tv på ett VHS-band om
nån minns vad det var för nånting... Temat bland det allra bästa som åstadkommits
i musikväg på film törs jag påstå. https://www.youtube.com/watch?v=dkgtA30tZn8
https://www.moviezine.se/movies/ubaten

Nu borde Madsen bli glad för nu har man gjort en tv-serie som utgår från "Das Boot" och då
SVT köpt rättigheterna med trolig visning nästa vår så lär väl danskarna inte vara sämre antar
jag. Och tv får han ju titta på. Bara att börja ladda upp med chips och pop corn.
Kan nog bli sevärt detta också men knappast i klass med filmen från 81.
Citat:
Miniserien (bestående av åtta avsnitt) är en av Tysklands mest påkostade miniserier hittills, med en budget på hela 33 miljoner dollar och en stor internationell cast. Under natten rapporterade Variety att serien redan hunnit säljas till över 100 länder, däribland Sverige.

"Das Boot" är baserad på den sexfaldigt Oscarsnominerade filmen "Ubåten" (1981, originaltitel "Das Boot"), men kommer i miniserieformatet att följa en klaustrofobisk ubåtsbesättning samt en parallell historia som utspelar sig på land.
https://www.moviezine.se/nyheter/tyska-dramaserien-das-boot-har-salts-till-over-100-lander
Citat:
Das Boot” har spelats in i München, Prag, franska staden La Rochelle samt på Malta. Seriens målsättning är att ”visa Andra världskrigets brutala verklighet via två parallella berättelser, en som utspelar sig på land och en som utspelar sig till havs”.
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2018/10/15/svt-koper-rattigheterna-till-tyska-dramasatsningen-das-boot/
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-28 kl. 20:31.
Citera
2018-10-28, 20:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En mycket intressant länk, så tack för den.
Såna barn ger mig kalla kårar. "Du får inte skära svansen av katten, det gör väldigt ont på den. Man får helt enkelt inte göra så". Barnet helt oförstående:"Men det gick ju bra, jag ville bara se hur den reagerade."Osv.
En del om just barn här: "Psychopath in the family"
https://www.youtube.com/watch?v=lZP6YKnxMHk
Citera
2018-10-28, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var väl den tyska krigsfilmen "Das Boot" från 1981 som fick Madsen att börja intressera sig
för ubåtar har jag för mig och var hans absoluta favoritrulle.
Jo och sen la han till en genre då han svamlar om att tänka på Se7en när han packar huvudet..
Citera
2018-10-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På natten hade det ju även varit ännu mer konstigt att sänka den. Han pratar med först med helikoptern och verkar vänta in rätt läge just då (fritidsbåten).

Jag inbillar mig att han lekte med tanken att sänka hela röran ombord (när han inte lyckades följa sin planering pga. av den förmodade fysiska reaktionen.) samt att försöka simma i land. Men insåg att han troligen skulle drunkna. Där kunde han kanske tänkt sig att chansa. Men bara om han får ett storslaget och ärofyllt eftermäle i händelse av drunkning. Så hur han än vände och vred på det, måste han ju göra sig av med kroppen i alla fall. Han ville inte att hans brott skulle uppdagas efter hans eventuella död.

Och skulle han ändå försöka att göra av sig med kroppen, ja, då kunde han lika gärna chansa på att klara sig undan rättvisan. Sålunda tänkte han ut en ny plan slutligen och bestämde sig för att sova för att återfå krafterna. Han valde mellan pest och kolera. I korthet här hur jag funderat.

Det är också möjligt att han funderade på att sänka "röran" och sig själv på djupt vatten. Och tänkte sig att det skulle ta lång tid innan Ubåten återfanns och kunde bärgas. Så att alla spår hunnit förmultna.
Så att ingen någonsin skulle förstå vad som hänt. Ett mysterium bara. Men då var han ju tvungen att åtminstone göra sig av med mord attiraljerna. "Hur man än vänder sig, så har man svansen bak". Hela situationen var ett "moment 22" för Madsen. Dessutom blev han så deppig när han tänkte på sin "död". Tyckte så väldigt synd om sig själv. Så därför sov han på saken.

Japp. Det är väldigt svårt att få tillbaka sin grundtrygghet. Var själv med om en hotande eldsvåda nyligen. Kunde ej ringa 112 hur jag än kämpade. Så nu oroar jag mig för allt. Om ngt händer blir det ju totalt motorstopp i hjärnan! Hilfe! Funderar på att skaffa en smart-klocka pga det. Då räcker det med ett fall så ringer klockan 112 själv.
Citera
2018-10-28, 20:46
Medlem
Citat:
... och skillnaden mot en normal person är att de utan tvekan kan slå ihjäl djuret rakt av eftersom de saknar empati och samvete och levande varelser ses som objekt.

Ser de vinstvinning i en person (som sällskap, att pippa, visa upp, det är tufft, som hushållerska, att utnyttja) så gäller det samma djur.
Däremot har de ett konsekvenstänk om att det de kan förlora mer på att göra det.
Det skiljer däremot från person till person eftersom de likt alla människor är individer, olika IQ, olika våldsamma, olika sluga, olika sexualitet samt olika förutsättningar att begränsa sig.
Men de är alltid lika störda. Alltid lika empatilösa. Alltid lika samvetslösa. Alltid vinstvinning.
Det är kärnan i psykopati och det finns som sagt grader likaväl över det gränssnitt de måste kvala in på.
Så därför är jag oerhört skeptisk till deras beteende mot levande varelser, de går inte att lita på.

Ja, Juha dumpade ju för fan kaninburen med kaninerna och allt i älven så Mariita desperat kastade sig i och lyckades rädda dem.
Så jävla mycket brydde han sig om ”en vit angorakanin”.
- Han använde dem antagligen som maktmedel gentemot Mariita. Han var medveten om att de betydde mycket för henne. (Tur att det var kaniner och inte en bebis).
- Appropå psykopaters relation till husdjur.
Citera
2018-10-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var de två ägarna till RML (och därmed till Nautilus) som sa att de inte ville ha henne tillbaka. Inte Ubåtsföreningen.

Jag tror att känslorna är äkta. Har sett honom gråta till och med, och han skriver väldigt fint om Freya där hon vilar på sin gravplats, och om de där lokomotiven i Norge som står och rostar sönder...

Han gjorde det ju i panik, och antagligen på så grunt vatten just för att han ville kunna bärga henne själv. Han lär ju inte ha velat ha någon annan inblandad i bärgningen, för då kunde de personerna ha fått se något olämpligt. Detta är antagligen också förklaringen till att han inte sänkte henne på djupt vatten i Östersjön under natten, när han hade alla möjligheter. Han tog den (som han bedömde det då) lilla risken att polisen skulle bärga henne, hellre än att mista henne för alltid där-och-då. Han är ju en risktagare, en gambler.
Om han sänkt ubåten på djupt vatten hade han väl inte överlevt själv, så det planerades nog inte.....
Citera
2018-10-28, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja, Juha dumpade ju för fan kaninburen med kaninerna och allt i älven så Mariita desperat kastade sig i och lyckades rädda dem.
- Han använde dem antagligen som maktmedel gentemot Mariita. Han var medveten om att de betydde mycket för henne. (Tur att det var kaniner och inte en bebis).
Oj... just den stackars kaninen har jag inte läst om, men sett/läst/hört tillräckligt för att vara väldigt bekymrad.
Tack för mer info i just det ämnet kring Madsen. Kom att tänka på fatal attraction eftersom kaniner och filmer diskuterades parallellt.

Jag skrev:
Citat:
Däremot har de ett konsekvenstänk om att det de kan förlora mer på att göra det.
Det är ju en jäkla skillnad om det här konsekvenstänket utgår på bas av samvete och empati eller egoism (eller drifter/begär) för egenvinning eller belöning utan nån sorts medkännande för andra varelser.
Citera
2018-10-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Det hade jag missat. Men det har förvånat mig att han inte slängde ut kaninburen genom bilfönstret i farten. Han fick väl stå ut så gott det gick, för att Marita inte skulle dra. Han behövde väl henne under flykten antar jag. Tack för trovärdig info.
Citera
2018-10-28, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag inbillar mig att han lekte med tanken att sänka hela röran ombord (när han inte lyckades följa sin planering pga. av den förmodade fysiska reaktionen.) samt att försöka simma i land. Men insåg att han troligen skulle drunkna. Där kunde han kanske tänkt sig att chansa. Men bara om han får ett storslaget och ärofyllt eftermäle i händelse av drunkning. Så hur han än vände och vred på det, måste han ju göra sig av med kroppen i alla fall. Han ville inte att hans brott skulle uppdagas efter hans eventuella död.

Och skulle han ändå försöka att göra av sig med kroppen, ja, då kunde han lika gärna chansa på att klara sig undan rättvisan. Sålunda tänkte han ut en ny plan slutligen och bestämde sig för att sova för att återfå krafterna. Han valde mellan pest och kolera. I korthet här hur jag funderat.

Det är också möjligt att han funderade på att sänka "röran" och sig själv på djupt vatten. Och tänkte sig att det skulle ta lång tid innan Ubåten återfanns och kunde bärgas. Så att alla spår hunnit förmultna.
Så att ingen någonsin skulle förstå vad som hänt. Ett mysterium bara. Men då var han ju tvungen att åtminstone göra sig av med mord attiraljerna. "Hur man än vänder sig, så har man svansen bak". Hela situationen var ett "moment 22" för Madsen. Dessutom blev han så deppig när han tänkte på sin "död". Tyckte så väldigt synd om sig själv. Så därför sov han på saken.
Självmord är jag tveksam till, han blir ju ledsen av bara tanken att han, mannen, myten, legenden skulle försvinna från jordelivet som du nämner.

Han är väl fortsatt ute efter att göra det perfekta brottet. Att han slutligen granskats gällande en Fu hade han väl räknat med skulle komma när de väl fokuserat mer på brott gällande försvunnen person - men tänkt sig köra samma blodiga vals om olycka och så skulle brist på kroppsdelar göra resten, en kort sväng i Vestre och på't igen...
Citat:
Japp. Det är väldigt svårt att få tillbaka sin grundtrygghet. Var själv med om en hotande eldsvåda nyligen. Kunde ej ringa 112 hur jag än kämpade. Så nu oroar jag mig för allt. Om ngt händer blir det ju totalt motorstopp i hjärnan! Hilfe! Funderar på att skaffa en smart-klocka pga det. Då räcker det med ett fall så ringer klockan 112 själv.
Ja, och samtidigt undrar man hur mycket spår det lagras i minnesbanken som man inte ens minns.. sen kan jag vara orädd intill dumdristighet i andra lägen.
Jag är inte så rädd, snorklar på djupt vatten (hav) men det kommer mer irrationellt och finns där oavsett is eller inte. Samt skulle aldrig gå ut på is som inte är bottenfrusen och 3 cm från land.
Med flytväst i februari. Typ. Hahahaha.
Klockan lät verkligen som en bra grej att investera i, särskilt om du har svårt att röra dig (beklagar det du skrev, jobbigt).
Senast redigerad av develi 2018-10-28 kl. 21:40.
Citera
2018-10-28, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja var snäll och gör det, för det där har jag i så fall helt missat.
Uppdrag granskning utfört. Först detta så sitter det i ett sammanhang:
"Vi kan tage en tur for sjov i undervandsbåden i morgen. Hun er så fin lige nu", skrev Peter Madsen 10. august til "det hemmelige vidne", som vidnede for lukkede døre.
"uh, det lyder dejligt", svarede vidnet." live seoghör

Citat:
Citera
2018-10-28, 22:27
Medlem
Citat:
Självmord är jag tveksam till, han blir ju ledsen av bara tanken att han, mannen, myten, legenden skulle försvinna från jordelivet som du nämner.

Han är väl fortsatt ute efter att göra det perfekta brottet. Att han slutligen granskats gällande en Fu hade han väl räknat med skulle komma när de väl fokuserat mer på brott gällande försvunnen person - men tänkt sig köra samma blodiga vals om olycka och så skulle brist på kroppsdelar göra resten, en kort sväng i Vestre och på't igen...
Ja, och samtidigt undrar man hur mycket spår det lagras i minnesbanken som man inte ens minns.. sen kan jag vara orädd intill dumdristighet i andra lägen.
Jag är inte så rädd, snorklar på djupt vatten (hav) men det kommer mer irrationellt och finns där oavsett is eller inte. Samt skulle aldrig gå ut på is som inte är bottenfrusen och 3 cm från land.
Med flytväst i februari. Typ. Hahahaha.
Klockan lät verkligen som en bra grej att investera i, särskilt om du har svårt att röra dig (beklagar det du skrev, jobbigt).
Jag tror inte heller på "självmord". Men han är ju orädd. Så han kan ha haft tanken att CHANSA på en simtur. Väl medveten om faran för drunkning.
Förövrigt tyckte jag han såg lite "harig" ut när han inväntade fritidsbåten. Det verkade som att han ville att de skulle gå så nära som möjligt och så stanna där medans han stack ner och öppnade bottenventilen. Väl medveten om att det var dumt att göra det inför ögonvittnen. Men tydligen vågade han inte sänka ubåten förrän räddningen var helt nära inpå. Så jag vet inte där?

När det gäller klockan tänkte jag på typ överfall utomhus. Eller att kasta sig själv på golvet vid "motorstopp" i hjärnan. Att inte komma ihåg 112. Skrämmande ju.
Det som är värst med det här skitet är utmattningen. För övrigt är jag den envisa typen.
Sedan har jag alltid varit handlingskraftig tidigare. Så det var ju en chock och ett uppvaknande där. Och så flög "tryggheten" sin kos.... får väl börja med flytväst jag med.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-28 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in