2018-10-28, 19:26
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag tror att så många som 15% av alla döda Kungsörnar/Havsörnar som lämnas in till SVU (korrekt namn?) har hagel i kroppen även om de dött av ålder eller i kollision med tåg låt säga. 15 jävla procent .. och det är ju alltså de örnar som kom undan..

De har ju inte hagel i kroppen i den bemärkelsen. Alltså inte från att de blivit beskjutna. Örnar flyger dessutom nog för högt för att hagel ska funka. De får i sig bly när de äter av slaktrester osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

Jag har en känsla av att detta som sagt handlar om handel med troféer... men det är ju som sagt jävligt lösa tankar i detta skedet.

Tror också KH handlar med troféer. Han är miljardär men drygar ut kassan genom att kränga en havsörn för 100k ibland. Det är så han finansierar kondoräggen han äter till frukost.
Senast redigerad av Commissary 2018-10-28 kl. 19:29.
Citera
2018-10-28, 19:31
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pochahontas
Elaka tungor skriver du ryktade om att KH låg bakom stora branden. Din elaka tunga verkar vilja sprida detta nonsens vidare.

Nej försöker sprida en bild av vad många anser om honom. Därav ryktesbildning.
Citera
2018-10-28, 19:33
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vad som orsakade skogsbranden vet vi, det var en skogsmaskin. Karl Hedin fick skog av staten i utbyte mot den nedbrunna skogen, som istället har blivit naturreservat där man skall kunna studera vad som händer med skogen efter en skogsbrand. Men...Karl Hedin är en maktgalen typ som anser att hans förmögenhet gör att han står över lagen och om det är han som är häktad, så är han snart en fri man.
Allt kan köpas för pengar !

Ja och han kommer att använda sina pengar att jaga de som ev angett eller sett till häktningen.
Citera
2018-10-28, 19:36
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag vet ju inte men jag utgår ifrån att en av de gripna är Karl Hedin och vad jag menade var att han blir förbannad över att vargar jagar på hans marker.

Han gillar inte vargar någonstans inte bara på hans marker. Rovdjurshatare generellt.
Citera
2018-10-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
De har ju inte hagel i kroppen i den bemärkelsen. Alltså inte från att de blivit beskjutna. Örnar flyger dessutom nog för högt för att hagel ska funka. De får i sig bly när de äter av slaktrester osv.

Den statistik jag citerar var från SVA och var där definierad som antal örnar som funnits blivit påskjutna (15%), mao gjordes skillnad mellan innehåll i magsäcken och kroppsvävnad (örnarna röntgas faktiskt). Blyförgiftning när de äter slaktrester är en separat dödsorsak men att ha blyhagel i kroppen är långsiktigt ohälsosamt även om det inte finns i magsäcken.

Önskar jag kunde hitta rapporten som verifikat. Återkommer om jag gör det.

[edit]: http://files.webb.uu.se/uploader/271/VT10-15-Svensson-Elin-uppsats.pdf .. sidan 10 (i denna rapport är siffran mellan 13 - 20 %)
Senast redigerad av Proprioception 2018-10-28 kl. 19:52. Anledning: Komplettering med länk till data
Citera
2018-10-28, 19:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Han gillar inte vargar någonstans inte bara på hans marker. Rovdjurshatare generellt.
Har du någon psykologisk profil? Jag menar, han är ju själv ett rovdjur.
Citera
2018-10-28, 20:05
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logger64
KH är
En hyvens Karl. Ingen aning Om vilka dom andra är. Men tror inte på nån trofejakt. Är nog SGT som gällt för dessa herrar. Men har svårt att hetsa upp mig om dom plockat bort några vargar
Jag har lite svårt att tackla SGT när det gäller Kungsörn och även om det gäller ej redovisad Lo-trofé till t ex tysk affärsbekant.

Men jag har inga fakta, bara spekulationer...

Svårt att tro att en dignitär skulle skita ner sig med simpel tjuvjakt...
Citera
2018-10-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
De har ju inte hagel i kroppen i den bemärkelsen. Alltså inte från att de blivit beskjutna. Örnar flyger dessutom nog för högt för att hagel ska funka. De får i sig bly när de äter av slaktrester osv
Örnar flyger förstås på alla möjliga höjder, de tar ju inte sina byten i luften. Det som är den springande punkten är dock att de som skjuter på örnar inte nödvändigtvis gör det med normala jägarmässiga skott som ska döda djuret omedelbart. De skiter fullständigt i om örnen dör på plats eller senare. Det viktiga är att den dör. Alltså skjuter de på vilket håll som helst och hoppas att örnen ska bli allvarligt skadad. Dör den långt senare, är det dessutom svårt att binda någon till skottet. Bingo!

Samma resonemang gäller förstås även andra rovdjur och rovfåglar. Fråga en renägare, så får du höra.
Citera
2018-10-28, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du någon psykologisk profil? Jag menar, han är ju själv ett rovdjur.
Tjena Jesus vad har du för källa på att han är ett odjur?
https://www.youtube.com/watch?v=Vyza6HzPnKU
Citera
2018-10-28, 20:22
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Den enda miljardären och företagsledare jag känner till som fått en medalj av kungen är Stefan Persson.

Möjligt om man tänjer lite på begreppet "industri"! Av de 176 miljardärerna kan vi ju räkna bort kvinnorna även om de inte är så många!

Stefan Persson är ingen dålig gissning!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-10-28 kl. 20:22. Anledning: Typo
Citera
2018-10-28, 20:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Tjena Jesus vad har du för källa på att han är ett odjur?
https://www.youtube.com/watch?v=Vyza6HzPnKU
Om Karl Hedin är ett odjur vet jag inte, men ett rovdjur är han i och med att han är jägare.
Senast redigerad av iesho 2018-10-28 kl. 20:27.
Citera
2018-10-28, 20:34
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Den statistik jag citerar var från SVA och var där definierad som antal örnar som funnits blivit påskjutna (15%), mao gjordes skillnad mellan innehåll i magsäcken och kroppsvävnad (örnarna röntgas faktiskt). Blyförgiftning när de äter slaktrester är en separat dödsorsak men att ha blyhagel i kroppen är långsiktigt ohälsosamt även om det inte finns i magsäcken.

Önskar jag kunde hitta rapporten som verifikat. Återkommer om jag gör det.

[edit]: http://files.webb.uu.se/uploader/271/VT10-15-Svensson-Elin-uppsats.pdf .. sidan 10 (i denna rapport är siffran mellan 13 - 20 %)

Intressant tack.

Har aldrig träffat en jägare eller lantbrukare som hatar örnar. Verkar vara ett hatobjekt för det andra folket längre upp i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in