Citat:
Ursprungligen postat av
catami
Svårt att bemöta ett så galet inlägg som detta men jag kan inte låta bli att kommentera ändå:
Samerna hör nog till de mer lagliga i landet då de beviljas skyddsjakt när ett problem uppstår. Detsamma gäller fårägarna söderut, de beviljas också skyddsjakt vid behov om man inte kan lösa problemen på annat sätt, med stängsel mm.
Jag tror det handlar mer om att skydda sina djur än behovet att slå sig för bröstet och känna sig mäktig. Välkommen till verkligheten.
Absolut finns en vilja att skydda sina djur. Men kommer du ihåg jakthärvan i Norrbotten några år sedan. Där hade en av de skyldiga hållit ett helt björnhuvud i en frysbox .. gäster inbjudna med grogg i handen .. kom titta här säger han .. och lyfter sakta locket på frysen.
De var stolta över prestationen .. troféer måste visas upp. Jag tror att så många som 15% av alla döda Kungsörnar/Havsörnar som lämnas in till SVU (korrekt namn?) har hagel i kroppen även om de dött av ålder eller i kollision med tåg låt säga. 15 jävla procent .. och det är ju alltså de örnar som kom undan.
Och det här är inte enbart begränsat till renskötselområden. Det är samma med örnar som hittas i södra Sverige. Men gps märkta örnar försvinner alarmerande ofta om de får för sig att flyga över Lappland.
Att det finns en allmän ovilja mot stora rovdjur utanför städerna är tämligen väl dokumenterat genom attityd undersökningar.