2018-10-28, 18:13
Medlem
ieshos avatar
Angående den stora skogsbranden så påstods att Karl Hedin AB omöjligt kunde vinna på den, men enligt Wikipedia var branden en bra affär:
Bolaget var ett av de bolag som drabbades hårdast av Skogsbranden i Västmanland 2014, men kunde genom försäkringsersättningar byta till sig annan skog från Naturvårdsverket samt köpa ny skog, vilket ledde till större skogsinnehav än tidigare.
Citera
2018-10-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Den enda miljardären och företagsledare jag känner till som fått en medalj av kungen är Stefan Persson.
Karl Hedin är en annan som har fått en medalj.
Citera
2018-10-28, 18:19
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Tråkigt om det skulle vara KH, en hyvens karl.
Citera
2018-10-28, 18:21
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrorr
Så du vill alltså att miljardärer ska kunna köpa sig fria för att straffskalan är skev? Pucko!
Absolut inte, var har du fått den uppfattning från? Läs tidigare inlägg av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Han lär få problem med licenserna...i alla fall vid jakt i Sverige.

Utomlands löser lite cash det mesta.
Ja kanske, till att börja med får man hoppas att tusen-miljonären till GM o Co, öht fälls i rätten..

Uppfattar det som att dessa idioter är gräddan av samhällets översta skikt o att detta om 'alla är lika inför lagen', varierar i praktiken sett till andra typer brottsfall där andra typer av etniska grupper, politisk tillhörighet osv har varit direkta hån i ansikte på vanligt folk som inte tillhör de privilegierade.
Citera
2018-10-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
En jägare och en hund samt vapen.

Ja det ska nog räcka. Men det är inte en helt enkel jakt. Spårning i snö krävs eftersom de rör sig över mycket stora områden och uppvisar krepuskulär dygnsrytm. Ibland händer det att hundar skadas, kanske tom dödas om lodjuret inte kan fly. Det händer emellanåt att man ser rejält tilltufsade och blodiga vovvar i jaktfilmer på Youtube.

I en jaktfilm jag såg hade en hund pixellerats för att inte tittarna skulle bli upprörd .. den blödde .. så mycket gick att se iaf.

Jag är ingen jägare själv men är fascinerad av just Lodjuret. Enastående katter faktiskt, och de kan bli bra mycket större än folk tror.
Citera
2018-10-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Alla medaljer borde kunna återkallas ifall mottagaren inte är helt klanderfri. Tänker på Jan Kladd dessutom.

Kungen måste känna viss avsky, scout och naturvän som han är.

Kungen har nog mer i huvudet än du, han dömer nog ingen förrän denne är fälld
eller säljer knappast skinnet förrän björne(n) är skjuten som ordspråket lyder....
Citera
2018-10-28, 18:31
Medlem
Nails avatar
Citat:
En jägare och en hund samt vapen.

Lokatten slinker lätt undan då den känner till varje träd, buske, bergknalle och håla i sitt revir.

Lojakt kräver ofta stora resurser även vid spårsnö under jaktsäsongen. Bilder:
https://postimg.cc/JyzcsCQm
https://postimg.cc/dL9yrS30
Du hittar gott om liknande bilder om du bläddrar i lokalpressens gamla tidningslägg.
Citera
2018-10-28, 18:43
Medlem
Citat:
Svårt att bemöta ett så galet inlägg som detta men jag kan inte låta bli att kommentera ändå:
Samerna hör nog till de mer lagliga i landet då de beviljas skyddsjakt när ett problem uppstår. Detsamma gäller fårägarna söderut, de beviljas också skyddsjakt vid behov om man inte kan lösa problemen på annat sätt, med stängsel mm.

Jag tror det handlar mer om att skydda sina djur än behovet att slå sig för bröstet och känna sig mäktig. Välkommen till verkligheten.

Absolut finns en vilja att skydda sina djur. Men kommer du ihåg jakthärvan i Norrbotten några år sedan. Där hade en av de skyldiga hållit ett helt björnhuvud i en frysbox .. gäster inbjudna med grogg i handen .. kom titta här säger han .. och lyfter sakta locket på frysen.

De var stolta över prestationen .. troféer måste visas upp. Jag tror att så många som 15% av alla döda Kungsörnar/Havsörnar som lämnas in till SVU (korrekt namn?) har hagel i kroppen även om de dött av ålder eller i kollision med tåg låt säga. 15 jävla procent .. och det är ju alltså de örnar som kom undan.

Och det här är inte enbart begränsat till renskötselområden. Det är samma med örnar som hittas i södra Sverige. Men gps märkta örnar försvinner alarmerande ofta om de får för sig att flyga över Lappland.

Att det finns en allmän ovilja mot stora rovdjur utanför städerna är tämligen väl dokumenterat genom attityd undersökningar.
Citera
2018-10-28, 18:59
Medlem
Citat:
Hur många är frihetsberövade?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Tråkigt om det skulle vara KH, en hyvens karl.

Det är KH, har det bekräftat till 100%, tyvärr tycker jag med
Citera
2018-10-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Lokatten slinker lätt undan då den känner till varje träd, buske, bergknalle och håla i sitt revir.

Lojakt kräver ofta stora resurser även vid spårsnö under jaktsäsongen. Bilder:
https://postimg.cc/JyzcsCQm
https://postimg.cc/dL9yrS30
Du hittar gott om liknande bilder om du bläddrar i lokalpressens gamla tidningslägg.

Tack för bilderna! Men det där är ganska små lodjur 17-18 kg kanske .. svårt att veta men genomsnittsvikten är ungefär 18 kg .. det största lodjuret som någonsin fällts i världen och dessutom blivit pålitligt vägd och mätt är ett från norra Sverige någon gång de senaste 10 åren.

Det vägde 34 kg enligt SVU. Här är en bild:https://www.jaktjournalen.se/bildextra-robert-skot-rekordlo/

Klicka upp bilden och se själv. Det fanns tidigare även bilder på djuret från SVU där kroppen är flådd och jämförs med ett "normalt" lodjur intill.
Citera
2018-10-28, 19:07
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logger64
Det är KH, har det bekräftat till 100%, tyvärr tycker jag med
Det är ju fyra st frihetsberövade. Varför KH's anhållande skulle vara "tyvärr" har jag svårt att förstå om inte ni andra tycker att han står över lagen...

Jag har en känsla av att detta som sagt handlar om handel med troféer... men det är ju som sagt jävligt lösa tankar i detta skedet.
Citera
2018-10-28, 19:25
Medlem
Citat:
Det är ju fyra st frihetsberövade. Varför KH's anhållande skulle vara "tyvärr" har jag svårt att förstå om inte ni andra tycker att han står över lagen...

Jag har en känsla av att detta som sagt handlar om handel med troféer... men det är ju som sagt jävligt lösa tankar i detta skedet.

KH är
En hyvens Karl. Ingen aning Om vilka dom andra är. Men tror inte på nån trofejakt. Är nog SGT som gällt för dessa herrar. Men har svårt att hetsa upp mig om dom plockat bort några vargar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in