2018-10-28, 02:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Batteriet.

Momentan förbrukning var 2 kW enligt färdatorn, när jag stod still i början när batteriet fortfrande var kallt, efter 20 mil kollade jag igen, då stod det 1 kW.
När det är över 15 grader ute, brukar det stå 0 kW.

Bilen har en värmepump (omvänt kylskåp) som tar värme ur luften och värmer kupén. Det spar på batteriet eftersom man får ut 3 ggr så mycket värme som effekten man tillför.

Det är värmepumpens siffror du ser. Jag tvivlar på att batteriet värms av detta. Isåfall väldigt ineffektivt eftersom det möjligtvis blåser lite varmluft in i batteriet.
Citera
2018-10-28, 02:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har kört några månader nu med elbil, kommer snart till det mest intressanta, alltså hur den klarar vintern. Några långturer har jag inte tänkt mig, då får man ta en annan bil, men den skall klarar det dagliga jobbet och dessutom hålla värmen i kupén, det senare är jag smått tvivlande på - någon som kört någon/några vintrar? Det handlar om en E-Golf.

E-golf har inte aktiv kylning och ingen vätskekylning. Man får samma problem med snabbladdningen som med Leaf.

25 minuter in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=wPak_URDqbY

Räckviden i videon blev 20 mil men det är på sommaren.
Bilen har värmepump för kupévärmen. Värmepumpar är inte lika effektiva när det blir riktigt kallt.

Kul grej jag snubblade över:
http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-golf/

Det österrikiska företaget Kreisler gör ett batteri till e-golf som är på 55,7 kWh.
Batteriet har vätskekylning och den håller tempen mellan 25 - 30 C. Räckvidd 35 till 45 mil.
Tar lika stor plats som det gamla men väger mindre.

Finns bara i prototyp.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-28 kl. 02:26.
Citera
2018-10-28, 09:31
Medlem
Citat:
3 plusgrader

Då har du den stora orsaken där. Ett kallt batteri har sämre kapacitet än ett varmt. Hade du laddat bilen sista timmen hade du haft ett varmt batteri vid avfärd och därmed sluppit den största delen av den ökade förbrukningen.

Sedan är det en viss ökad förbrukning på vintern, mest beroende på väglaget, blöta vägbanor ökar förbrukningen men även motvind ökar.
Citera
2018-10-28, 13:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jo, jag kan ställa in en tid så värmer den 15 minuter, men det är ju inte lönt om jag inte vet exakt när jag ska köra nästa dag.

När du går ut till bilen och ska köra (och det är kallt) så slår du på värmaren och väntar 15 minuter... Kan det va nått?
Citera
2018-10-28, 16:37
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag som brukar någon gång varje år köra Småland > södra Spanien (Alicante) som är en en sträcka på ganska exakt 300 mil på tre dagar skulle ju aldrig fixa denna resa med en elbil. Men jag får väl hoppas på att batterierna utvecklas och att laddningstiden förkortas och att laddningsställena utökas.

Så än så länge inom överskådlig tid är det bensinare som gäller. Även med tanke på att vi bor i ett EU-land som onekligen har ett av Europas längsta avstånd.
Citera
2018-10-28, 18:02
Medlem
Framtiden är nog elbilar med bränsleceller ex vätgas.
Citera
2018-10-28, 18:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Framtiden är nog elbilar med bränsleceller ex vätgas.
Även med bränslecell måste du ha ett batteri, inte lika stort som för renodlad batteridrift men ändock ett batteri som slätar ut effekttopparna.
Citera
2018-10-28, 19:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
När du går ut till bilen och ska köra (och det är kallt) så slår du på värmaren och väntar 15 minuter... Kan det va nått?

Ska jag stå och vänta en kvart på att bilen ska bli varm, när jag vill ut och köra???
Citera
2018-10-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ska jag stå och vänta en kvart på att bilen ska bli varm, när jag vill ut och köra???

Det är extremt snabbt jämfört med en fossilbil.
Citera
2018-10-28, 20:25
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är extremt snabbt jämfört med en fossilbil.

Sluta med dina lögner.
Citera
2018-10-28, 20:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Som jag fattade av din resa så kanske bilen då dragit mindre el, så du sluppit att istället ladda bilen 15 minuter extra vid resmålet?

Om bilen är kall typ 3 grader, värms inte batterierna upp när du börjar köra så att den beräknade distansen, elen räcker, ökar eller åtminstone står still när du åkt en bit?
Citera
2018-10-28, 20:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Som jag fattade av din resa så kanske bilen då dragit mindre el, så du sluppit att istället ladda bilen 15 minuter extra vid resmålet?

Om bilen är kall typ 3 grader, värms inte batterierna upp när du börjar köra så att den beräknade distansen, elen räcker, ökar eller åtminstone står still när du åkt en bit?

Ja, jag vet inte..
Det är komplicert att köra elbil.
Man får både ha bra tålamod, gott om tid och nerver av stål..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in